Plug in hybridom sa v Nemecku chystajú dať poriadne po prstoch. Už dávnejšie sa totiž hovorí o tom, že sú skôr zámienkou na neoprávnené čerpanie dotácií, než skutočným prínosom pre ekológiu a čistejšie ovzdušie. Hoci totiž každému z nich v technickom preukaze „svieti“ až zázračne nízka spotreba, v reálnom živote jazdia s násobnými spotrebami. Tento problém však má aj svoju finančnú stránku, ich užívatelia totiž pri nákupe dostali dotácie ako odmenu za to, že budú jazdiť s proklamovanou nízkou spotrebou. EÚ sa chystá k útoku a zavádza povinné monitorovanie reálnych spotrieb áut. Nahlas sa síce hovorí, že sledovanie spotrieb bude mať skôr ušľachtilé ciele a nebude sa zneužívať, no v zákulisí sa stále hlasnejšie šepká, že jedným z jeho účelov bude aj vplyv na reálnu výšku poskytovaných dotácií (nielen pre plug in hybridy). Nemecko však napreduje, a systém dotácií pre plug in hybridy obmedzí už od októbra 2022.

CO2 nás nezaujíma, ide o dojazd

V súčasnosti je v Nemecku pre dotáciu na plug in hybridné auto potrebné splnenie jednej z dvoch podmienok – buď auto vykazuje „papierovú“ produkciu max. 50 g CO2/km alebo poskytne elektrický dojazd minimálne 40 km. Od októbra 2022 sa však pravidlá hry v Nemecku menia. Kritérium max. produkcie CO2/km odpadá a limit minimálneho elektrického dojazdu sa dvíha na 60 km. A to nie je všetko, od 1. januára 2024 bude pre dotáciu už potrebných minimálne 80 km. Ako a či bude dodržiavanie tohto kritéria spojené aj s monitorovaním reálneho využívania plug in hybridného pohonu, zatiaľ nie je známe (technicky to však už možné bude).

Zástupcovia automobilového priemyslu v Nemecku upozorňujú, že zhruba polovica v Nemecku predávaných plug in hybridov okamžite vypadne z hry o dotácie. Zároveň upozorňujú, že autá nespĺňajúce nové kritériá prudko stratia hodnotu, čo zvýši atraktivitu áut so spaľovacími motormi („spaľováky“ majú vyššie dojazdy, nižšie hmotnosti a výrazne nižšie obstarávacie ceny). Ako upozorňuje Automotive News, problémom je aj to, že možnosť dotácie neovplyvňuje dátum objednania plug in hybridu, ale termín jeho reálneho dodania a registrácie, čo znemožní získať dotáciu podľa starej schémy a kúpiť plug in hybrid ešte pred októbrom 2022. Čakacie doby na nové autá sa totiž nielen vplyvom čipovej krízy predlžujú na nepredvídateľne dlhé obdobia. 

zdroj: Reuters, Automotive News, Automobilwoche