Felicity Ace, Morning Midas a Fremantle Highway. Spoločným menovateľom týchto troch nákladných trajektov je požiar na palube a prakticky kompletné zničenie ich nákladu. Vo všetkých prípadoch išlo o osobné automobily, pričom nehody a následné devastácie boli také rozsiahle, že prvé dve lode išli nakoniec ku dnu a tretia sa udržala na vode iba so šťastím. Škody len na vozidlách spočítali v stámiliónoch eur.

Potopenie je tiež dôvodom, že sa ani v jednom z týchto prípadov zrejme už nikdy nepodarí odhaliť, či išlo o chybu elektromobilu, hybridu, auta so spaľovacím motorom alebo o úplne inú príčinu. Prípad tretieho trajektu s názvom Fremantle Highway (plávajúceho pod panamskou vlajkou) je však iný. Po požiari v roku 2023 pri holandskom pobreží ostal na hladine a vinník je podľa všetkého jasný!

Takto dopadli autá na palube.

Panama odmietala zverejniť závery vyšetrovania

Šokujúci na nových informáciách je v prvom rade fakt, že sa výsledok vyšetrovania pokúsili panamské úrady utajiť. Nebudeme prehnane paranoidní, takže nebudeme tvrdiť, že sa snáď Panamský námorný úrad (PMA) rozhodol zatĺkať zistenia kvôli tomu, aby sa nepísalo negatívne o elektromobiloch (aj keď samozrejme ani túto možnosť nemôžeme s istotou vyvrátiť). Skôr si myslíme, že ktosi vážne nestál o poškodenie mena tamojších lodiarov či dokonca odmietal odhaliť všeobecné pravidlá transportu vozidiel. Závery vyšetrovateľov sú totiž skoro až neuveriteľné.

Že vôbec existujú, zistil holandský denník Dagblad van het Noorden. Zodpovedné panamské úrady mu však najprv odmietali výsledky sprístupniť. Stalo sa tak len pred pár dňami, potom, ako sa novinári začali odvolávať na medzinárodne platné zmluvy, ktoré im zaručili prístup k informáciám.

Výpis z požiarnych hlásičov.

Podľa všetkého BMW

Panamskí vyšetrovatelia v podstate ako prví na svete identifikovali elektromobil na palube ako príčinu ničivého požiaru. Podobné podozrenia sa objavili tiež v ďalších prípadoch, tie sa ale nepodarilo dokázať. Väčšinou práve preto, že sa plavidlo potopilo. Na palube Fremantle to dopadlo inak...

Hlásenia štyroch požiarnych hlásičov na jednom mieste spolu s výpoveďami svedkov sú podľa vyšetrovateľov dostatočným dôkazom k tomu, aby v záverečnej správe mohli uviesť, že „požiar vznikol v zásielke elektrických BMW na palube 8, v nákladovom priestore 4“.

Posádka nemala šancu

Problém však nebol len v elektromobile a vyšetrovatelia tvrdia, že k nehode došlo kvôli súhre ďalších, pravdepodobne ešte závažnejších pochybení. Zo záverov vyplýva, že posádka si napríklad nebola istá presnými parkovacími miestami 498 elektromobilov z celkových 3784 vozidiel na palube. Skrátka boli pomiešané s autami s klasickým pohonom a námorníci o tom nemali prehľad.

Ešte horšie je, že posádka nebola v hasení požiarov elektromobilov vyškolená. Ak by ale aj išlo o špecialistov, nebolo by im to nič platné. Mali totiž k dispozícii len penové hasiace prístroje, ktoré neboli vhodné k haseniu lítiovo-iónových batérií!

Jeden námorník to neprežil

Zo správy je zrejmé, že námorníci v podstate nemali príliš veľa šancí. Hustý toxický dym, vysoká teplota, plamene a vedomie, že nemôžu nič urobiť, ich dohnala k zúfalému činu. V obave, že stratia vedomie a zhoria, sa rozhodli skočiť z výšky 30 metrov do vody. Mimochodom, ani na tento scenár neboli pripravení.

Vyšetrovatelia upozorňujú, že ak by boli „elektromobily zaparkované v izolovanej oblasti“, posádka „správne poučená a informovaná“ a ak by „loď mala hasiaci systém vhodný pre elektromobily“, mohli byť „následky požiaru minimalizované“. Nestalo sa. Loď nielenže nemala termovízny systém, ale ani obyčajné kamery. Smutné je, že okrem 22 zranených stála táto nehoda aj život jedného námorníka – 59-ročného Inda.

Trajekty na to nie sú pripravené

V nadväznosti na tento prípad panamskí experti odporúčajú prepracovať bezpečnostné predpisy i systémy pri preprave elektromobilov na všetkých typoch lodí, nákladných i osobných.

Zistilo sa totiž, že trajekty sú vybavené len bežnou hasiacou technikou, tá ale na batériové vozidlá nestačí. Vyšetrovatelia zároveň uvádzajú, že riziko požiaru elektromobilu je síce „minimálne“, ale dôsledky sú „katastrofálne. A problémy sú vo viacerých rovinách.

Bude nutná zmena pravidiel

Napríklad nakladacie rampy na súčasných lodiach nie sú určené na prepravu elektromobilov. Mohli by totiž zospodu poškodiť batériu, čo by potenciálne mohlo viesť k požiaru. Háčik je aj v tom, že zatiaľ čo na bežné horiace auto je nutné mať okolo 4000 litrov vody, aby ste ho uhasili, horiaci elektromobil vyžaduje najmenej 10 tisíc litrov.

Fremantle takú kapacitu nemá a asi by to nebolo ani technicky možné. PMA upozorňuje, že také množstvo vody by významne ovplyvnilo stabilitu lode! Jedným z problémov týchto trajektov je umiestnenie nákladu na horných palubách a aj malý posun ťažiska vážne ohrozí ich stabilitu. A je to o to zložitejšie, že všeobecne ťažšie elektromobily sú nakladané na vyššie paluby, aby k nim bol lepší prístup a boli jednoduchšie kontrolovateľné.

Konečné slovo panamských vyšetrovateľov asi nepotrebuje komentár: priemyslové predpisy týkajúce sa námornej prepravy elektromobilov stále existujú len vo forme odporúčaní a pokynov! Inak povedané, nič nie je záväzné. „Medzinárodná námorná organizácia IMO by preto mala zvážiť zavedenie nových predpisov pre elektromobily,“ cituje denník Dagblad van het Noorden.