Prečo práve Toyoty?

Dôvodom je hybridný pohon. Najviac hybridov na našich cestách je dnes práve od Toyoty. Motivácia je rovnaká, ako dlhé roky u spaľovacích koncernových áut ako Volkswagen, Audi a Škoda. Keď je istá značka dlhodobo najpredávanejšia, zákonite vzniká veľký dopyt po lacných použitých dieloch. Čím viac rovnakých áut so vzájomne kompatibilnými dielmi jazdí v jednej krajine, tým viac majiteľov zháňa náhradné diely.

Ak zmizne celé auto, šanca nájsť ho vcelku je minimálna. V priebehu niekoľkých hodín končí rozobraté na množstvo súčiastok, ktoré sa okamžite smerujú na čierny trh.

Po ktorých dieloch zlodeji prahnú najviac?

Najžiadanejšie sú diely, ktoré sú drahé, ľahko prístupné a zároveň rýchlo predajné:

  • hybridné batériové moduly,
  • riadiace jednotky hybridného systému,
  • elektronické meniče,
  • systémy chladenia hybridnej sústavy,
  • katalyzátory so vzácnymi kovmi.

Zlodeji pracujú rýchlo a cielene. V mnohých prípadoch otvorenie auta, demontáž a útek trvá menej než desať minút.

Chcete domácu fotovoltiku? V žiadnom prípade nešetrite na úložisku!

Najzaujímavejšou novinkou na čiernom trhu je fenomén takzvaných Frankenstein packov. Ide o batérie z hybridov, napríklad práve z Toyoty, ktoré podvodníci rozoberú na články a tie vložia do obalu z poškodenej alebo vyradenej batérie z elektromobilu.

Takáto skladačka na oko vyzerá ako ozajstná. Má originálne konektory, pôvodný obal a často aj neporušený štítok. Vo vnútri sa však nenachádzajú články z elektromobilu, ale menšie a menej výkonné moduly z hybridu.

Podvodník následne tvrdí, že predáva „lacnú originálnu batériu“, ktorá nemá certifikáciu len preto, že pochádza z havarovaného auta. Mnohí záujemcovia o lacné úložisko pre fotovoltiku mu to zožerú aj s navijakom.

Prečo je ,,Frankenstein batéria‘‘ vážne riziko?

Poskladané batérie z viacerých hybridov sú technicky aj bezpečnostne problematické:

  • články majú inú chémiu a prúdovú záťaž než články v elektromobiloch,
  • BMS býva lacný univerzálny modul, ktorý nedokáže správne riadiť rozdielne skupiny článkov,
  • jednotlivé články môžu mať rozdielny stupeň opotrebovania,
  • vzniká riziko prebitia, prehrievania a požiaru.

Frankenstein pack môže fungovať niekoľko týždňov či mesiacov. Pri dlhšom používaní má vysokú tendenciu zlyhať či dokonca zapáliť váš dom a do pekla so sebou vziať aj vás a vašich najbližších. Keď nastane problém, predajca je už dávno za horami za dolami a možnosť reklamácie neexistuje.

Ako rozpoznať podvod?

Pri kúpe použitej batérie alebo úložiska odporúčame trvať na:

  • podrobnom diagnostickom protokole,
  • preukázaní pôvodu batérie,
  • kontrole sériových čísel a modulov,
  • reálnom kapacitnom teste,
  • možnosti fyzicky otvoriť batériu pred zaplatením.

Ak predajca odmieta poskytnúť tieto informácie, hrozí riziko, že batéria nepochádza z elektromobilu, ale ide o skladačku z viacerých hybridov. Obrovskému množstvu problémov sa vyhnete tým, ak na domácej fotovoltike nebudete šetriť a necháte si ju od základu vybudovať renomovanou a zavedenou firmou.

Obrázok na titulku nie je reálna fotografia, ale počítačom vytvorená ilustrácia.