Vplyvy pandémie koronavírusu na správanie sa ľudí sú viditeľné aj na trhu ojazdených vozidiel, kde sa po minuloročnom prepade v predajoch jazdených áut tento rok rapídne po nich zvýšil dopyt. "Záujem o ojazdené autá rastie aj u starších vodičov, kedy veľká časť z nich pred pandémiou o kúpe vozidla neuvažovala. Často ide o vodičov, ktorí nákup vozidla pôvodne ani neplánovali, ale obava z ochorenia a na druhej strane vyššia bezpečnosť individuálnej dopravy ich ku kúpe vozidla presvedčila. Väčšinu starších zákazníkov pritom tvoria ženy," uviedla Karolína Topolová, generálna riaditeľka AAA AUTO.

Na cestách tak pribúda nových vodičov, ktorí majú z posledných rokov minimálne jazdné skúsenosti. Navyše si musia  poradiť  aj s novými technológiami, ktoré pre nich predstavujú istú komplikáciu. Napriek tomu mnoho seniorov vníma cestu vlastným autom ako bezpečnejší variant než cestovanie v hromadných dopravných prostriedkoch, ktoré v čase pandémie vnímajú ako hrozbu pre svoje zdravie. "Menej skúseným starším vodičom by som odporučila vyberať si modely s vyšším sedením, ktoré umožňujú jednoduchšie nastupovanie aj vystupovanie. Ešte pred kúpou auta by si mali overiť, či sú v okolí ich bydliska servisy aj pre automobily zvoleného výrobcu. Pre zánovné vozidlá je lepšie mať po ruke autorizovaný servis, pre tie staršie postačí menší servis s univerzálnymi dielňami," odporúča Karolína Topolová a dodáva: "Nie je prekvapením, že seniorom sú bližšie autá na benzín, s jednoduchým ovládaním a len so základnou technologickou výbavou."

Auto ako "mobilné rúško"

Slovenskí seniori zaobstarávajú najčastejšie na benzínový pohon (60 %), zatiaľ čo alternatívne pohony nevyhľadávajú. Čo sa týka karosérie, tak u tejto skupiny zákazníkov je najpopulárnejší hatchback (36 %), ktorému ale šliape na päty SUV (27 %), a to v súlade so všeobecne vyšším dopytom po týchto robustnejších vozidlách. Tretím najobľúbenejším typom je prevedenie kombi (16 %). 18 % seniorov si kupuje autá s automatickou prevodovkou, na 15 % sa zvýšil podiel predaných áut s pohonom na všetky štyri kolesá. Prekvapením nie je skutočnosť, že starší motoristi-seniori si najčastejšie z druhej ruky zaobstarávajú modely značky Škoda, ktoré tvoria 17 % zo všetkých predaných vozidiel, 8 % potom tvorí značka Volkswagen a 7 % Kia.

Zdroj: AAA auto