Nové pravidlá v skratke
Každý predaj auta mimo úzky kruh rodiny/priateľov alebo cez internetové inzercie bude podliehať novej povinnosti:
- Predávajúci musí dokázať, že vozidlo nie je „odpadom“ – t.j. nie je určené na šrotovanie.
Ako to dokážete? Vybrať si môžete len z dvoch možností:
- Predložíte platný doklad o technickej kontrole.
- Dáte si spracovať nezávislý znalecký posudok – tu však počítajte s nákladmi rádovo v stovkách eur.
Bez jedného z týchto dokladov nebude umožnený predaj, prepis alebo vývoz auta. Výnimka platí len pre súkromné predaje bez využitia inzertných platforiem. Zaujímavé. Uvidíme, koľko nových priateľstiev vznikne vďaka tomuto návrhu.
Povinnosť |
Platí pre |
Popis/príklad |
---|---|---|
Platný doklad o technickej kontrole / znalecký posudok |
Online predaj, vývoz, bazáre |
Potrebný pre akýkoľvek transfer okrem osobných dohôd |
Bez dokladu |
Súkromný predaj v rámci rodiny/priateľov |
Možný, ak nejde o verejnú transakciu |
Tvrdý zásah aj proti vývozu a „pofidérnym“ predajom
Brusel chce tieto pravidlá plošne uplatniť, aby zamedzil exportu „šrotu“ a posilnil cirkulárnu ekonomiku a recykláciu. V praxi to však znamená, že ak exportujete auto – bez platnej technickej nemáte šancu.
Okrem toho sa zvažuje aj sprísnenie technickej kontroly pre staršie autá – napríklad ročné prehliadky po uplynutí 10 rokov veku vozidla.
Kritika zo všetkých strán: Odborníci, ADAC aj poisťovne protestujú
- Byrokratická záťaž pre občanov.
- Náklady pre predávajúcich môžu výrazne prevýšiť cenu staršieho vozidla.
- ADAC aj poisťovne upozorňujú na zásah do vlastníckeho práva aj nezmyselné delenie medzi „jazdiace“ a „odpadové“ autá.
Objaví sa množstvo pokusov obísť zákon cez „kamarátov, rodinu a známych“? Súdno-znalecké posudky nemajú zmysel pri lacných autách a iba zbytočne zvyšujú náklady predaja.
Environmentálna stránka a digitalizácia: Digital Vehicle Pass
Popri nových pravidlách má prísť aj Digital Circularity Vehicle Pass (CVP) – digitálny pas vozidla, v ktorom bude presne evidované zloženie materiálov a história opráv auta. Tento krok má podporiť lepšiu recykláciu a znovuvyužitie vzácnych surovín, pričom dôraz sa kladie na transparentnosť celej „cesty“ auta od výroby po likvidáciu.
Prečo to Brusel robí?
Oficiálny dôvod je ochrana životného prostredia a boj proti ilegálnemu vývozu nepojazdných starých áut. O tomto ale môžeme polemizovať a skôr to vyzerá, že nová legislatíva nepriamo tlačí Európanov do nákupu nových elektrických áut a zbavovania sa starších benzínových či dieselových modelov.
Kedy to začne platiť?
O všetkom sa ešte rozhoduje v tzv. trialogu medzi Komisiou, Radou a Parlamentom. Ak návrh prejde bez zásadných zmien, nové pravidlá môžu byť platné už od roku 2026 pre všetky predaje využívajúce internet či obchodníkov.
Ak chceme staršie auto predať, čoskoro budeme musieť rátať s ďalším kolom byrokracie a výdavkov. Kým dnes stačí obyčajná dohoda a rýchly podpis zmluvy, už o chvíľu to bude musieť byť všetko „eurokorektné“. Nezostáva nič len sledovať ďalší vývoj a rozmýšľať, či ešte nepredať auto „po starom“ alebo veriť v zdravý rozum a návrh ostane len návrhom.