Nové pravidlá v skratke

Každý predaj auta mimo úzky kruh rodiny/priateľov alebo cez internetové inzercie bude podliehať novej povinnosti:

  • Predávajúci musí dokázať, že vozidlo nie je „odpadom“ – t.j. nie je určené na šrotovanie.

Ako to dokážete? Vybrať si môžete len z dvoch možností:

  • Predložíte platný doklad o technickej kontrole.
  • Dáte si spracovať nezávislý znalecký posudok – tu však počítajte s nákladmi rádovo v stovkách eur.

Bez jedného z týchto dokladov nebude umožnený predaj, prepis alebo vývoz auta. Výnimka platí len pre súkromné predaje bez využitia inzertných platforiem. Zaujímavé. Uvidíme, koľko nových priateľstiev vznikne vďaka tomuto návrhu.

Povinnosť

Platí pre

Popis/príklad

Platný doklad o technickej kontrole / znalecký posudok

Online predaj, vývoz, bazáre

Potrebný pre akýkoľvek transfer okrem osobných dohôd

Bez dokladu

Súkromný predaj v rámci rodiny/priateľov

Možný, ak nejde o verejnú transakciu

Tvrdý zásah aj proti vývozu a „pofidérnym“ predajom

Brusel chce tieto pravidlá plošne uplatniť, aby zamedzil exportu „šrotu“ a posilnil cirkulárnu ekonomiku a recykláciu. V praxi to však znamená, že ak exportujete auto – bez platnej technickej nemáte šancu.

Okrem toho sa zvažuje aj sprísnenie technickej kontroly pre staršie autá – napríklad ročné prehliadky po uplynutí 10 rokov veku vozidla.

Kritika zo všetkých strán: Odborníci, ADAC aj poisťovne protestujú

  • Byrokratická záťaž pre občanov.
  • Náklady pre predávajúcich môžu výrazne prevýšiť cenu staršieho vozidla.
  • ADAC aj poisťovne upozorňujú na zásah do vlastníckeho práva aj nezmyselné delenie medzi „jazdiace“ a „odpadové“ autá.

Objaví sa množstvo pokusov obísť zákon cez „kamarátov, rodinu a známych“? Súdno-znalecké posudky nemajú zmysel pri lacných autách a iba zbytočne zvyšujú náklady predaja.

Environmentálna stránka a digitalizácia: Digital Vehicle Pass

Popri nových pravidlách má prísť aj Digital Circularity Vehicle Pass (CVP) – digitálny pas vozidla, v ktorom bude presne evidované zloženie materiálov a história opráv auta. Tento krok má podporiť lepšiu recykláciu a znovuvyužitie vzácnych surovín, pričom dôraz sa kladie na transparentnosť celej „cesty“ auta od výroby po likvidáciu.

Prečo to Brusel robí?

Oficiálny dôvod je ochrana životného prostredia a boj proti ilegálnemu vývozu nepojazdných starých áut. O tomto ale môžeme polemizovať a skôr to vyzerá, že nová legislatíva nepriamo tlačí Európanov do nákupu nových elektrických áut a zbavovania sa starších benzínových či dieselových modelov.

Kedy to začne platiť?

O všetkom sa ešte rozhoduje v tzv. trialogu medzi Komisiou, Radou a Parlamentom. Ak návrh prejde bez zásadných zmien, nové pravidlá môžu byť platné už od roku 2026 pre všetky predaje využívajúce internet či obchodníkov.

Ak chceme svoje staršie auto predať, čoskoro budeme musieť rátať s ďalším kolom byrokracie a výdavkov. Kým dnes stačí obyčajná dohoda a rýchly podpis zmluvy, už o chvíľu to bude musieť byť všetko „eurokorektné“. Nezostáva tak nič len sledovať ďalší vývoj a rozmýšľať, či ešte nepredať svoje auto „po starom“ alebo veriť v zdravý rozum a návrh ostane len návrhom.

zdroj: Focus Bild Weforum