Mám zopár vlastných príkladov, pri ktorých by som mohol doslova citovať známe vtipy o predaji nebúraných vozidiel. Asi nezrátam, koľko inzerovaných vozidiel som dal preveriť cez záznamy vo firme Audatex (ktorá združuje servisné údaje o prípadných nehodách). Z inzerátov nikdy búraných áut sa stali modely s totálnymi škodami. Často to boli vážne nehody, žiadne prelakovanie nárazníka či blatníka.
Odporúčam kúpiť a zverejniť doklad o overení - podrobné overenia vozidla známe ODO-Pass alebo AUTO-Pass. Dokonca je vhodné tú skutočnosť dokladu o histórii auta spomenúť už v názve inzerátu.
Ako si byť pri kúpe auta 100 % istý?
No poviem to otvorene, najistejšie je kupovať vozidlo od niekoho známeho, ktorého poznáte a taktiež poznáte jeho konkrétne auto. Ak to dané auto často vídate, je asi nad slnko jasné, že žiadnu totálnu škodu či zatopenie neabsolvovalo. Veľakrát sa totiž naozaj zachovalé a nebúrané kúsky ani do inzercie nedostanú, pretože sa predajú vrámci rodiny, známych, susedov či po známosti.
To však funguje len vo veľmi obmedzenej miere. Nás zaujíma iný, oveľa častejší prípad. Nemôžeme všetci kupovať autá len od známych či rodiny. A tu prichádza kameň úrazu, teda, či môžem a budem predávajúcemu a jeho inzerátu veriť. Nemusíme tu stavať na emóciách, sympatiách a presvedčivej verbálnej argumentácii. Má to jednoduchšie a praktickejšie riešenie. To hneď niekoľko otáznikov pri predaji auta odstráni, ušetrí peniaze aj čas...
Nebudem tu popisovať službu Kontroly originality, mám na ňu pohľad a určite by som veľa vecí zmenil. Ale v prípade overenia vozidla cez takzvaný RPZV, teda Register prevádzkových záznamov vozidla je už z môjho pohľadu situácia iná a môže v niečom suplovať aj čiastočné prvotné prehliadky áut. Ako to myslím?
Inzerát so zverejnenými údajmi overenia vozidla by mal mať u záujemcov automaticky vyššiu prioritu. Šetrí vám čas a hlavne peniaze!
Koľko zbytočných ciest, času a peňazí to ušetrí? Nezráta nik
Určite nejeden podnikateľ, ktorý sa špecializuje na overovanie vozidiel, mi dá za pravdu, koľko zbytočných kilometrov najazdil kvôli totálnym vrakom. Ak by totiž majiteľ predávaného vozidla nie len deklaroval, ale aj zverejnil k autu overenia cez RPZV, taký „overovač“ ušetrí viacero zbytočných ciest k tým predávajúcim, ktorí dané doklady nemali či nebodaj nechceli dať na vlastné náklady spraviť.
Prečo by predávajúci mal niečo overovať a zverejňovať?
O svojom vozidle viem predsa všetko. To je pekné, no je tu niekoľko ale. Dnes sa, žiaľ, dá veriť málokomu a aj neoverený papier znesie veľa. Na druhú stranu, koľko predávajúcich pozná históriu auta aj počas obdobia kým ho nevlastnili? Bežne totiž jedno vozidlo zmení majiteľa za život aj 3 - 5x.
Predávajúci s overením vozidla bude hodnotený ako hodnoverný
A pradepodobne aj uprednostnený. Máme šancu postupne prebudovať kultúru predaja jazdených vozidiel u nás. Nebavme sa o nákupoch áut v hodnotách 1000 či 2500 eur. Ale ak sa jedná o auto nad 10 tisíc eur, je vhodné a nutné prihliadať na všetky fakty. Pokiaľ mi majiteľ ešte predtým, ako sa na vozidlo pôjdem pozrieť dá spomínaný doklad o overení vozidla, má oveľa vyššie skóre dôveryhodnosti. Nehovorím, že auto vôbec netreba kontrolovať, ale určite ho pri prehliadkach uprednostním, pretože už z takéhoto overenia sa dozviem veci, ako napríklad či je vozidlo exekučne blokované, či nebolo "stočené", akú má výbavu z fabriky (či náhodou nie je preskladané) alebo škodové udalosti. A to sú veci, ktoré by som sa skôr či neskôr dozvedel (meraním hrúbky laku, kontrolou vozidla či exekúciu pri prepise), ale takýmto dokumentom si môžem ušetriť svoj čas. Nie každý však je dostatočne technicky zdatný, nemá potrebné vybavenie či vedomosti. Navyše, mnohí za auto zaplatia skôr ako sa na dopravnom inšpektoráte dozvedia, že auto je exekučne blokované a teda nie je šanca, aby ho na seba prepísali.
Na druhú stranu, ak by som predával drahšie auto, zaplatiť si tých pár eur za dokument z RPZV ma „nezabije“, ale v očiach kupujúceho (ktorému ten dokument môžem poslať mailom) sa stanem hodnovernejším už predtým, než ma príde navštíviť. Kúpa auta totiž nie je akcia na pol hodinu a vybavené. Auto si nekupujete ako tričko každý druhý mesiac, väčšina ho plánuje mať niekoľko rokov.
Každý vydaný ODO-Pass a AUTO-Pass má unikátne číslo. Jeho pravosť je možné na www.rpzv.sk bezplatne overiť
KO má prístup do všetkých národných a medzinárodných pátracích systémov (Interpol, Schengenský IS, atď.), kde sa auto overí pri dovoze a zaznamená do RPZV. Ak si niekto potrebuje overiť dodatočne pravosť identifikátorov a preveriť auto vo všetkých národných a medzinárodných systémoch, tak môže podmieniť kúpu vozidla absolvovaním KO. Lepší inštitút na odhaľovanie kradnutých vozidiel na Slovensku neexistuje.
Na to, aby sa dalo auto overiť vo všetkých medzinárodných systémoch platí jedna zásadná podmienka - auto musí byť fyzicky pristavené. To pre prípad, že by sa objavil nejaký výskyt v medzinárodnom pátraní. Systémy fungujú tak, že pri stotožnení automaticky dostáva signál aj krajina, ktorá vozidlo do systému zadala. Preto krajina, v ktorej sa overuje, musí byť schopná vozidlo zaistiť na podrobné skúmanie. Ak sa potvrdí identita kradnutého vozidla, potom je auto repatriované do krajiny pôvodu, ak oň prejaví záujem majiteľ, poisťovňa, alebo nejaký nadobúdateľ vlastníckych práv.
Jednotný doklad o histórii áut v EU nie je riešením. V EÚ však už fungujú harmonizované doklady a onedlho budú elektronické. No žiaden jednotný doklad v blízkej dobe nebude obsahovať všetky historické údaje vozidla. Podstatné je, aby sa vytvorili národné databázy a tie si vymieňali historické záznamy. Keď sa preregistruje vozidlo z jednej krajiny do druhej, krajina registrácie si stiahne doterajšiu históriu z databázy krajiny pôvodu a pokračuje v zaznamenaní histórie až pokiaľ sa vozidlo znova nevyvezie, alebo nezošrotuje. Tak sa zachová kontinuita transparentnej histórie a obmedzí sa priestor na podvody.