V civilnom letectve ide o bežnú prax – budúci piloti veľkých dopravných lietadiel absolvujú časť výcviku na simulátore. Po novom by takáto možnosť mohla pribudnúť aj pri skúškach v autoškolách – je totiž súčasťou pripravovanej reformy vodičákov, na ktorej pracuje EÚ. Pozrite si nižšie prehľad chystaných noviniek.

Na obytných autách aj nad 3,5 tony

„Klasický“ vodičský preukaz skupiny B sa v súčasnosti vzťahuje na motorové vozidlá do celkovej prípustnej hmotnosti 3,5 tony. Niektoré karavany sú však príliš ťažké, a preto ich dnes nesmú šoférovať majitelia vodičského preukazu na osobné auto. To by sa mohlo po novom zmeniť vďaka povoleniu celkovej hmotnosti do 4,25 tony.

Euroúradníci chystajú novinku, ktorá poteší priaznivcov karavanov.

Jednotný vodičák pre motocykle

Ak máte najbežnejší typ vodičáku „B“, oprávňuje vás jazdiť na Slovensku aj na motocykloch s objemom motora do 125 cm3 a automatickou prevodovkou. To však platí v rámci našej krajiny a iné štáty majú vlastné pravidlá. Brusel ich chce zjednotiť a umožniť vodičom vo všetkých členských štátoch, aby mohli motoristi aj cez hranice cestovať na motocykli do 125 cm3 bez potreby overovať si pravidlá a obávať sa postihov.

Autoškoly si vyberieme z rôznych krajín

Žiaci v autoškolách dnes nemôžu absolvovať teoretickú a praktickú vodičskú skúšku v rôznych členských štátoch Európskej únie. V budúcnosti by to malo byť povolené, no na detaily si budeme musieť počkať. Týmtom návrhom však chce vraj Brusel zohľadniť hlavne to, že Európania sa čoraz viac presúvajú aj medzi krajinami či už za prácou alebo školou.

Diskutuje sa aj o ďalšom celoeurópskom pravidle, ktoré by naprieč EÚ umožňovalo začatie praktického vyučovania, teda jázd v autoškole, až po úspešnom absolvovaní teoretickej skúšky, píše ADAC.

Veľmi zaujímavou novinkou, ktorú sa určite oplatí do budúcna sledovať, má byť možnosť absolvovať praktickú skúšku na získanie vodičského oprávnenia čiastočne na simulátore. Ak toto opatrenie aj prejde, bude samozrejme otázne, do akej miery ho jednotlivé členské krajiny v praxi zavedú.

Slovenskí adepti na získanie vodičáku sa však zrejme nemusia obávať skorých zmien. Slovensko je totiž v tomto smere čiernou ovcou EÚ, keďže aj obyčajné teoretické testy v autoškolách máme stále papierové a zmena má prísť až tento rok.

Zdroj: ADAC