Návšteva Scholza v Číne a predovšetkým jeho komunikácia s vrcholnými predstaviteľmi nemeckých podnikov, ktoré kancelára na ceste sprevádzali, vyznieva skutočne zvláštne. V médiách čítame jeho kritiku, ako je na jednej vlne s prezidentom Si Ťin-pchingom, na druhej strane ale nemecký politik varuje zástupcov priemyslu a obchodu pred možným zhoršením vzťahov.

Čo presne sa dialo počas rozhovorov, sa zrejme nikdy nedozvieme, ale Scholz podľa agentúry Reuters zástupcom firiem BASF, Siemens, BMW, VW, Merck, Bayer, Deutsche Bank a ďalším oznámil, že „budeme pokračovať v hospodárskej spolupráci s Čínou, ale je tiež jasné, že sa budeme snažiť riešiť situáciu, ak sa vyskytnú ťažkosti“.

Scholz navyše podľa člena delegácie dodal, aby firmy prítomné na čínskom trhu neodkladali diverzifikáciu, teda rozčlenenie svojej štruktúry a produkcie, pričom uvedené riziko ťažkostí má potrvať 10 až 15 rokov. Na čo presne narážal, nie je jasné.

Samotná diverzifikácia výroby je dôležitá predovšetkým pre nemecké automobilky, ktorým sa na tamojšom najväčšom trhu na svete už niekoľko rokov po sebe nedarí. V centre pozornosti sú pritom materiály potrebné na batériové články, celý svet je totiž značne závislý na čínskom lítiu, nikli a kobalte, navyše je jasné, že Európa v tomto smere (pri budovaní vlastného dodávateľského reťazca) tragicky zlyhala.

Obchodné vzťahy Nemecka a Číny sa dostali pod drobnohľad po februári, potom ako Rusko napadlo Ukrajinu a Berlín musel postupne prerušiť svoju desaťročia budovanú závislosť na energetických zdrojoch Moskvy. Konflikt u našich východných susedov navyše podnietil obavy z možného napadnutia Taiwanu Čínou, čo by nepochybne malo veľmi nepríjemné dôsledky aj pre nemecké hospodárstvo, minimálne kvôli tamojšej produkcii polovodičových súčiastok.

Môžeme len dúfať, že Si Ťin-pching nenaznačil Scholzovi možné silové riešenie situácie na Taiwane, čo by pre oba štáty, respektíve ich oficiálne vzťahy malo skutočne katastrofálne následky.

Čo sa pred pár dňami dialo v Pekingu, neuniklo ani šéfovi Mercedesu. Ola Källenius práve na margo Scholzových slov o diverzifikácii oznámil, že je „absolútne nemysliteľné“ odpísať Čínu a dištancovať sa od nej. Zároveň dodal, že je hlboko presvedčený o výhodách globalizácie.

Asi by sme mali dodať, že čínske Geely drží v Mercedese desaťpercentný podiel, navyše Nemci spoločne s Číňanmi vlastnia napoly značku Smart, preto slová Källenia asi veľmi neprekvapia. Otázkou ale stále ostáva, čo si vypočul Scholz od Si Ťin-pching, že reagoval vyššie spomínanými slovami.

zdroj: Reuters, Depositphoto, Twitter