Štruktúra čínskeho trhu sa mení a na domácej pôde začínajú bodovať predovšetkým domáci výrobcovia. Kým kedysi bola Čína pre svetových výrobcov takmer bezodným trhom s obrovským potenciálom, dnes tu naopak strácajú pozície. Domáca produkcia naberá na kvalite, používa vyspelé technológie a čo je rozhodujúce, boduje výhodnejšími cenami. Sen sa skrátka skončil a nastupuje tvrdá trhová realita. A tak hoci celkové čínske predaje medziročne rastú, veľkí svetoví hráči strácajú. Jedným z nich je aj značka Škoda. Kým ešte v roku 2019 predstavovala Čína pre Škodu najväčší trh a predala tam takmer 300 000 áut (v roku 2018 dokonca až 341 000 nových škodoviek), vlani to bolo už len 54 000 kusov. Čísla nepustia a tak je „na stole“ téma definitívneho odchodu značky z čínskeho trhu.

Škoda vyvíja pre Čínu špeciálne upravené modely, miestna Škoda Octavia PRO je napríklad o 64 mm dlhšia ako Octavia IV určená pre Európu. Jej rázvor je o 44 mm dlhší.

Ceny prekročili akceptovateľnú úroveň

Ako uvádza agentúra Reuters, príčin pádu predajov je niekoľko. Podľa bývalého šéfa čínskej spoločnosti SAIC Volkswagen je za poklesom aj opustenie základných atribútov značky a modelová štruktúra kolidujúca s Volkswagenom spôsobujúca zbytočné zvyšovanie cien ponúkaných áut. A tie už nie je dnešný čínsky zákazník vo svetle aktuálnej konkurenčnej ponuky ochotný akceptovať. A hoci sa v tomto roku predaje Škody v Číne znova mierne dvíhajú, nestačí to. Najmä vzhľadom na trend dynamického rastu domácich značiek a príklonu Číňanov k elektrickým autám. A tie Škoda v Číne neponúka. Zdá sa teda, že miestne aktivity na seba preberie značka Volkswagen a Škoda sa naplno preorientuje na Indiu. V hre je údajne niekoľko možných scenárov, ale práve tento sa zatiaľ zdá byť najpravdepodobnejší.

zdroj: Reuters