S veľkou pravdepodobnosťou za to môže najväčší trh s osobnými automobilmi na svete, teda Čína. Práve tu sú totiž elektromobily so spaľovacím motorom, ktorý slúži výlučne na dobíjanie batérií, momentálne veľkým hitom.

Podobne by však mohlo BMW skúsiť presvedčiť časť severoamerických zákazníkov, ktorí zase často odmietajú čisto batériový pohon kvôli obmedzenej infraštruktúre a veľkým vzdialenostiam.

Spolu so ZF

Novinka využívajúca „range-extender“ (REx), teda takzvaný predlžovač dojazdu, má byť piata generácia BMW X5, presnejšie povedané jej elektrický derivát iX5. Tak to aspoň tvrdí internetová stránka britského týždenníka Autocar s odvolaním na svoje interné zdroje.

Podľa nich prebieha pri vývoji tejto techniky intenzívna spolupráca s dlhoročným dodávateľom komponentov, koncernom ZF. A vysokopostavení informátori skutočne potvrdzujú, že to súvisí s tým, čo sa deje v Číne, ale tiež všeobecným nárastom popularity áut tohto typu.

Ešte nedávno REx neprichádzali do úvahy

Nie je tajomstvom, že Čína je pre BMW najväčším trhom na svete, pričom tamojšie domáce automobilky momentálne aj kvôli prebiehajúcej cenovej vojne úspešne vytláčajú zahraničné značky zo svojho teritória. Nemci chcú týmto krokom prepad predajov zastaviť, ako sme ale už naznačili, nejde len o Čínu.

Kvôli nedostatočnej infraštruktúre v niektorých krajinách či nedôvere zákazníkov v elektrický pohon, by BMW mohlo zlomiť váhanie aspoň istej časti z nich. Autocar dodáva, že by sa to mohlo podariť okrem iného reálnym dojazdom na úrovni takmer 1000 kilometrov.

Súbežne s Neue Klasse?

Zaujímavé je, že techniku REx by mohlo dodatočne dostať tiež nové BMW X3 (technicky vychádzajúce z predchodcu) a pripravovaná druhá generácia X7, ktorá dorazí v roku 2026. Všetky tri autá pritom vychádzajú z desať rokov starej platformy CLAR a Nemci elektrickú alternatívu k X3 už majú prakticky hotovú – dorazí ako iX3 na základoch Neue Klasse.

Najvyššie vedenie BMW údajne pred pár dňami preberalo s vývojovým oddelením finálnu špecifikáciu iX5 REx, než bude schválená jej výroba. Ak sa toto rozhodnutie potvrdí, znamenalo by to zmenu v názore najvyššieho šéfa Olivera Zipseho, ktorý ešte nedávno investorom tvrdil, že táto technológia je príliš drahá. Svojho času poznamenal, že klasický plug-in hybrid s dojazdom 100 km v elektrickom režime stačí, zatiaľ čo veľká batéria a spaľovací motor nemajú finančnú logiku.

Na 800-V architektúre

Aktuálne vyvíjaná architektúra od ZF má byť dostupná v dvoch verziách, ako eRE a eRE+. A rozdiel v nich je významný. V prvej má spaľovacia jednotka slúžiť len na pohon generátora a dobíjanie batérií. To plus v druhom prevedení má obsahovať spojku a diferenciál, takže agregát má byť schopný poháňať tiež kolesá! Výkony motorov sa majú pohybovať od zhruba 150 do 200 koní.

Očakáva sa, že BMW skombinuje túto techniku s najnovšou platformou s 800-voltovou architektúrou. Spaľovacie motory majú pracovať s maximálnou účinnosťou a fungovať len v obmedzenom pásme otáčok, kvôli optimálnej prevádzkovej efektivite. Má to znížiť emisie a logicky tiež spotrebu. Všetky detaily o novom projekte ešte nie sú známe, ale konštruktéri BMW by mali pri vývoji spolupracovať okrem iného aj s čínskym výrobcov batériových článkov, spoločnosťou CATL.

zdroj: Autocar, BMW