Škoda Auto, ako každá automobilka dnes, bojuje o svoju budúcnosť. Transformácia automobilového priemyslu totiž vyžaduje preskupenie síl a tradičné schémy známe po minulé roky sa zo dňa na deň menia. Vznikajú nové koncernové zoskupenia a mnohé automobilky sa „zlietajú“ pod spoločné koncernové krídla. Problém môžu mať v budúcnosti najmä menšie značky, mimo ohrozenia však nie sú ani väčší výrobcovia. Rozhodujúce je, prispôsobiť sa aktuálnej vlne elektrifikácie a pripraviť sa nielen na výrobu, ale aj vývoj elektrických áut a ich komponentov. Ako prezradil Jaroslav Povšík zo Škody Auto, zmeny so sebou prinesú aj pokles počtu zamestnancov. Zatiaľ sa predbežne hovorí o počte 10 000 zamestnancov v priebehu nasledujúcich 10 rokov. Na výrobu elektrických Škodoviek totiž bude stačiť o dve tretiny menej súčiastok ako na produkciu modelov so spaľovacími motormi.

Od roku 2035 končia aj hybridy

Škoda Auto skoncuje s predajom áut so spaľovacími motormi v najneskoršom možnom termíne, ktorý vychádza na rok 2035. „Domnievam sa, že sa situácia prekríži v roku 2035. To už budeme von z klasických spaľovacích motorov aj hybridov,“ komentuje dátum ukončenia výroby spaľovacích motorov v Škode Auto. Vedenie automobilky však už teraz rieši náhradný výrobný program. „Potrebujeme minimálne päť elektrických modelov, najlepšie rovno sedem. Keď to budeme mať, bude to dobré. Musíme bojovať. V koncerne dnes o e-mobilitu bojuje každý, cestu späť ku klasickým spaľovacím motorom už nemáme,“ doplnil Povšík. „Pribudne Enyaq Coupé, elektrická Octavia a máme pripravené ďalšie, no o nich zatiaľ nemôžeme hovoriť. Potenciálne máme k dispozícii pripravené štyri modely,“ prezradil Jaroslav Povšík. Hneď však doplnil, že štyri modely sú málo. „Štyri by bol problém, robíme na tom. Pre mňa ako zástupcu zamestnancov, je to ťažké hovoriť, ale musíme udržať dobré náklady. To znamená aj mzdové náklady, na tie sa v koncerne pozerajú. Musí to byť taký pomer, aby to bol pre ľudí slušný zárobok, ale zároveň sa to konkurenčne nepreklopí k Seatu, ktorý je momentálne jednotkovo drahší,“ vysvetľuje ďalej.

Pri čipoch majú Audi a Porsche prednosť

Povšík komentoval aj informácie, že Škoda Auto ťahá vo vnútrokoncernovej bitke o čipy za kratší koniec. „Trošku máte pravdu, že sa to môže stať. Intenzívne si to strážime, ale sú preferované modely s vysokou maržou. Porsche má preferenciu, Audi má preferenciu. Potom sú tu automobilky VW, Seat a Škoda Auto, kde sa o čipy trochu preťahujeme. VW je taká drsná matka, ktorá to sťahuje k sebe, my sme zasa dobrí v maržiach, kde sa približujeme k 10 percentám."

zdroj: Seznam