Máte pocit, že obličky dnešných BMW presiahli rozmery, ktoré by sa dali popísať ako znesiteľné či primerané? Potom zďaleka nie ste sami. Pravdou však je, že ohromné „bobrie zuby“ tu zrejme mohli byť oveľa skôr, než sa tak fakticky stalo. Dôkazom je nedávno odhalený neznámy koncept sedmičky z roku 1996 nazvaný skratkou ZBF (teda Zukünftige BMW Familie – v preklade Budúca rodina BMW).

Ak sa trochu orientujete v histórii bavorskej značky, musí vám byť jasné, že táto zvláštne vyzerajúca mohutná limuzína s veľkými vertikálne uloženými ľadvinkami a lomenou líniou v predných svetlách mala byť náhradou za typ E38 (1994 - 2001). Inak povedané za sedmičku mnohými považovanú za jedno z najlepšie vyzerajúcich áut s modrobielym logom na kapote. A nahradiť ju určite nebolo jednoduché.

Banglova sedmička

Nechcem sa dotknúť autorov tohto návrhu, ale z toho mála, ktoré sme zatiaľ videli, sa zdá, že koncept ZBF s hliníkovými vonkajšími panelmi a zapustenými kľučkami do bokov karosérie eleganciu E38 jednoducho nemá. Tým nechceme povedať, že by vyzeral zle, ale zrejme aj kvôli sprísňujúcim sa bezpečnostným predpisom a nutnosti vylepšiť aerodynamiku pôsobí na rozdiel od štíhleho predchodcu zavalito a ťažkopádne.

Hooydonk alebo Bangle?

Dnes je asi trochu zbytočné pýtať sa, či ZBF vyzerá v porovnaní s realizovanou sedmičkou z roku 2001 lepšie alebo horšie. Jasnú odpoveď nemáme a predpokladáme, že ani vy sa v prípadnej diskusii nezhodnete. V každom prípade, i keď to vo videu nie je veľmi vidieť, tak asi najviac nenávidená časť E65, ktorou je odstávajúce veko batožinového priestoru, sa rysuje už aj na starom koncepte (videli sme ho aj na iných záberoch, ktoré ale kvôli rešpektovaniu autorských práv nemôžeme zverejniť). Mimochodom, autor dizajnu toho kufra, ktorý vyzeral, ako keby ste v ňom zabuchli chladničku, bol Adrian Van Hooydonk. Bangle ho presadil a za to vo svojom čase schytal poriadne tvrdú kritiku.

Banglova sedmička

Druhý koncept BMW je trochu mladší. Pochádza z roku 2004, v jeho prípade sa už naplno prejavuje nový štylistický smer razený Chrisom Banglom a jeho detaily vám môžu byť veľmi povedomé. David Carp z dizajnového oddelenia automobilky vo videu prezrádza, že dvojdverový crossover v podstate kombinuje podvozok a techniku druhej generácie BMW X5 (E70) s interiérom športového modelu Z4.

Auto nesie označenie ICE, čo je – opäť – skratka vytvorená z anglického Integrated Concept Engineering (vo voľnom preklade integrovaný koncepčný návrh). Za jeho tvary je zodpovedné kalifornské štylistické štúdio, ktoré sa snažilo navrhnúť a vyrobiť módny automobil udávajúci smer ostatným, predovšetkým ale model prispôsobený vkusu západného pobrežia Spojených štátov.

Banglova sedmička

Ako by dopadla sériová verzia, môžeme dnes len špekulovať. Je dosť možné, že tvary auta by boli považované za príliš odvážne, predbehli by svoju dobu a vo výsledku by to bol prepadák. Pravdou však je, že o pár rokov predstavený kríženec SUV a kupé s rovnakou líniou strechy (áno, mám na mysli BMW X6) znamenal pre BMW obrovský úspech, nech už si o ňom myslíte čokoľvek. 

Vlastne sa dá povedať, že úspech je slabé slovo. Jedno jediné auto založilo vlastný podsegment trhu a konkurenčné automobilky i lacnejšie značky bez ostychu túto koncepciu skopírovali. Presadil by sa ale dvojdverový crossover-coupé, ktorý je kratší a nižší než BMW X3, s pohonom BMW X5? To dnes nemôže s istotou nikto povedať.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 15 obrázkov

zdroj: BMW