Ešte raz pre istotu pripomíname, že fakt nežartujeme. Skupina vedcov zo štátnej univerzity v Severnej Karolíne (North Carolina State University) navrhuje pridať na semafory štvrtú farbu – konkrétne bielu, aj keď táto možnosť ostáva otvorená diskusiám.

Novinka súvisí s očakávaným nástupom autonómnych vozidiel, pričom štvrtá „biela fáza“ by umožňovala práve tomuto typu áut koordinovať premávku na križovatkách tak, aby eliminovali zápchy či skrátili čakanie na červenej. Vodičom v bežných autách by potom biela signalizovala, aby jednoducho nasledovali vozidlo pred sebou.

Auto ako regulovčík

Je to pochopiteľné? Na prvú dobrú byť nemusí, tak to poďme trochu rozviesť. Štvrtá biela farba súvisí s pravdepodobnou budúcnosťou, pri ktorej sa bude na cestách zvyšovať počet autonómnych vozidiel. V ich prípade sa predpokladá nielen schopnosť jazdiť bez zásahu vodiča, ale tiež vzájomné sieťové prepojenie a komunikácia pri súčasnej výmene dát.

Tieto autá by sa pri dostatočnom množstve mohli na cestách začať chovať ako priamy regulačný prvok dopravy. O voľných intervaloch na križovatkách by tak nerozhodovali len vopred nastavené časy, ako dlho má ktoré svetlo svietiť, ale aj samotné robotické automobily!

Čím viac robotických áut, tým menej kolón?

Ak by sa ich na jednej križovatke zišlo v jednom smere dosť veľa v absolútnom počte i pomerne (štúdia hovorí o 10 až 30 percentách), tieto autonómne vozidlá (samozrejme po „dohode“ s podobnými autami z iných smerov) by prepli na bielu, aby mohli križovatku koordinovane opustiť.

Ak sa so svojim autom do takejto kolóny dostanete a zasvieti vám biela, vašou úlohou bude nasledovať vozidlá pred vami.

Skrátenie zdržania o viac ako 90 %

Štúdia publikovaná v odbornom časopise IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems hovorí, že nová „stratégia distribuovanej koordinácie“ (predstavte si to ako kolektívnu myseľ áut) skráti kolóny a obmedzí dopravné zápchy, pretože vozidlá o nich budú jednoducho vedieť a vyjednajú si svoje pozície na ceste tak, aby premávka plynula čo najefektívnejšie.

Prvé simulácie ukázali 3-percentné skrátenie meškania pri 10-percentnom zastúpení autonómnych vozidiel v premávke a až o 10,7 percenta, ak stúpol podiel robotických strojov na 30 percent. Autori dokonca tvrdia, že s ďalším zvýšením počtu takýchto automobilov je vraj možné skrátiť zdržanie na semaforoch o neuveriteľných 94 percent!

Tak skoro ich v praxi neuvidíte

S tým je samozrejme spojená nielen úspora času, ale tiež nižšia spotreba a teda aj menej emisií. Otázkou ale je, ako sa budú vodiči pozerať na premávku, nad ktorou budú preberať kontrolu samotné stroje.

Pochopiteľne štyri farby na semaforoch a premávka s uvedeným podielom autonómnych vozidiel je zatiaľ hudba budúcnosti. A ak by sa aj nejaké semafory nového typu objavili, kým bude penetrácia robotickými vozidlami nízka, budú pracovať v štandardnom trojfarebnom režime.

zdroj: Carscoops