Ak sledujete ERC, teda európsky šampionát v rely, meno Miko Marczyk pre vás nebude neznáme. Poľský pilot aktuálne získal titul, a kto ho nepozná, myslel by si, že jeho jedinou vášňou je pretekať proti stopkám s plynom na podlahe. Realita je však aj v tomto prípade oveľa zaujímavejšia, ako by sa mohlo zdať.

„S kamarátmi sme skúšali, ako môžu byť autá úsporné a trochu sme pri tom začali súťažiť,“ hovorí Miko, ktorý jazdil s naftovou Octaviou. Na jeho vkus však mala príliš malú nádrž, takže čakal na najnovší Superb, aby zistil, ako ďaleko dokáže zájsť na jedno tankovanie.

Skoro o polovicu nižia ako oficiálna spotreba

Marczyk jazdí rely s Fabiou, takže jeho voľba s ohľadom na partnerstvo asi neprekvapí. Čo prekvapuje, že jazdu propaguje samotná Škoda. Tá aktuálne tlačí dopredu hlavne elektromobily a batériovú budúcnosť, takže nebudeme klamať – reklama na TDI, respektíve naftové auto vážne prekvapuje.

Je to však dôvod. 150-koňový Superb so 66-litrovou nádržou má oficiálne uvádzanú priemernú spotrebu 4,8 litra nafty na 100 kilometrov. Miko Marczyk však ukazuje, že to ide aj za menej. Na jednu nádrž prešiel 2831 kilometrov, čo znamená, že za volantom aktuálnej generácie najväčšej Škody dosiahol prieme 2,61 litra na 100 kilometrov.

Chcete ho napodobniť

Marczyk si myslí, že to nie je také ťažké, ako to vyzerá. „Aj bežný vodič sa môže celkom jednoducho dostať pod hodnotu uvádzanú výrobcom,“ hovorí a rovno pridáva pár tipov. Podľa poľského pretekára je nutné strážiť si tlak v pneumatikách, vyrážať na cestu oddýchnutý, pri jazde je dôležité predvídať a vďaka tomu brzdiť čo najmenej. Zároveň hovorí, že by ste mali zrýchľovať plynulo a pozvoľna, ak máte k dispozícii režim Eco, využívať ho a radí tiež, aby ste podľa možností využívali vo svoj prospech aj vietor.

Ak nemáte „mokrý“ vodičský preukaz, jeho tipy vám asi neprezradili nič nové. Ak si ale myslíte, že „kontrola tlaku“ znamená prefukovať gumy, ste na omyle. „Dodržujte predpísané hodnoty, na nízku spotrebu to stačí,“ vysvetľuje a pripomína: „Dívajte sa vždy čo najviac dopredu, predvídajte, dávajte včas nohu dolu z plynu a snažte sa brzdiť minimálne.“

V civile jazdím normálne

Poliak priznáva, že v bežnej premávke extrémny štýl používaný pri eco-rely v každodennej premávke nevyužíva. Tým mal na mysli snahu držať sa okolo rýchlosti 80 km/h, keď je Superb podľa neho najefektívnejší.

Kvôli kľudnejšiemu radeniu a menej citlivým reakciám na plyn zvolil režim Eco, ale nalepený na nákladných autách nejazdí, respektíve vždy dodržiava bezpečný odstup. „Kamión vám samozrejme pomôže odtieniť protivietor. Ak fúka odzadu, nepotrebujete ani jazdu v závese. Pri jazde cez Francúzsko využil takúto podporu na vzdialenosť asi 200 kilometrov a spotreba sa podľa počítača pohybovala len okolo 2,2 l/100 km.

Jazda na dlhé oči

Ak premýšľate, kde boli v jazde Poliaka nejaké nové, vám neznáme triky, pár by sme ich našli. Pri jazde mal napríklad sprievodné vozidlo, ktoré išlo v predstihu dvoch až troch kilometrov. Jeho posádka ho informovala o profile trate, takže s predstihom vedel o každom i miernom klesaní či stúpaní.

Druhý (asi očakávaný) trik je v tom, že mal Marczyk auto už „v ruke“. Najazdil s ním asi 20 tisíc kilometrov, takže vedel, ako sa auto chová. Tretia vec je naopak technického rázu. Na auto namontoval nižšie pružiny z verzie Sportilne, ktoré zrazili auto asi o 15 milimetrov. „Pomohlo to aerodynamike.“

Ide to aj lepšie!

Posledný detail – pneumatiky s nízkym valivým odporom obuté na 16-palcových diskoch. Ale nie nové! „Prišiel som na to, že nie je dobré vyrážať na podobné akcie s úplne novými gumami. Je vhodné ich trochu ojazdiť, potom je spotreba ešte o niečo nižšia,“ dodáva Miko Marczyk.

Správne naplánovaná trasa, tréning, vhodná technika a pozoruhodný výsledok? Hm... nie. Miko tvrdí, že je tu ďalší potenciál na zlepšenie. „Trochu ma potrápilo Nemecko. Pri nočnom prejazde panovali teploty okolo 1 °C, čo pre spotrebu nie je ideálne,“ hovorí v závere, z ktorého sa dá tušiť, že biely Superb nevyrazil na dlhú cestu bez tankovania naposledy.

zdroj: Škoda