Čínske automobilky postupne prenikajú na európsky trh a darí sa im to najmä vďaka elektromobilom. Už dnes totiž dokáže najľudnatejšia krajina na svete vyrobiť elektromobil až o 10 000 eur lacnejšie ako porovnateľný produkt od európskej značky, a tak sú aj ich ceny výrazne nižšie. Čínski výrobcovia pomaly získavajú náskok a ich celosvetový rozmach sa zdá byť nezastaviteľný. Ich silu si uvedomuje aj šéf Tesly Elon Musk, ktorý čínske automobilky považuje za najväčšiu konkurenciu a hrozbu pre svoju značku

Lákavý turecký trh

Turecko sa proti expanzii čínskych značiek rozhodlo tvrdo zakročiť. V minulom roku sa predaj elektromobilov v tejto krajine takmer strojnásobil (na 7733 vozidiel), čo majú na svedomí najmä nižšie sadzby spotrebnej dane ako v prípade vozidiel s konvenčným pohonom. To pochopiteľne prilákalo pozornosť Číňanov a minulý týždeň značka BYD ohlásila zámer vstúpiť na turecký trh. Tieto plány sa však môžu veľmi rýchlo rozpadnúť, Turecko totiž ohlásilo veľké zvýšenie cla na čínske elektromobily.

Čínska značka BYD rozbieha veľkú elektrickú ofenzívu.

Ochrana štátneho projektu

Prečo tento zásah úradov? Turci totiž chystajú vlastný elektromobil značky Togg, ktorá je v princípe štátnym projektom a dôležitou súčasťou Erdoganovej volebnej kampane. Vláda totiž Togg podporila rôznymi daňovými úľavami, bezplatným poskytnutím pozemkov či garantovanou štátnou zákazkou na odber až 30 000 áut ročne, a to až do konca 2035. Prvý model značky (SUV segmentu C) Turci predstavili už v októbri 2022, v predaji by mal byť v treťom kvartáli tohto roka. 

Aby Turecko tento projekt ochránilo pred čínskou ofenzívou, zavedie dodatočné clo vo výške až 40 percent na všetky elektromobily vyrobené v Číne. Týmto krokom konkurenciu doslova zlikviduje a vydláždi cestu vlastnému projektu. O správnosti tohto rozhodnutia nebudeme polemizovať, no ide o prvý rázny turecký krok proti automobilkám z Číny.