Rozhodnutie americkej administratívy zrušiť pokuty stanovované od roku 1975 na základe štandardov CAFE automobilkám významne uľahčí predaj vozidiel s benzínovými motormi! Najnovšie im už nehrozia žiadne sankcie, uvádza aktuálne agentúra Reuters, ktorá mala možnosť oboznámiť sa s dopisom zasielaným výrobcom zo strany Národného úradu pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA).
Toto oznámenie samozrejme neznamená, že časom nemôžu začať platiť nové pravidlá. Informácie od NHTSA naznačujú, že pracujú na prehodnotení pravidiel týkajúce sa spotreby paliva. Najnovšia správa má však pomerne jasné poslanie: uľaviť automobilkám výrobu vozidiel s benzínovým pohonom a zdražiť predaj elektromobilov!
Po prstoch dostala Kalifornia i NHTSA
Len pripomíname, že vlani automobilka Chrysler, dcérska spoločnosť nadnárodného koncernu Stellantis, zaplatila na pokutách 190,7 milióna dolárov za nesplnenie amerických podmienok na spotrebu v rokoch 2019 až 2020. V rokoch 2016 až 2019 pritom zaplatila na pokutých 400 miliónov dolárov.
Aby toho nebolo málo, minulý mesiac Donald Trump podpísal takzvanú rezolúciu o nesúhlase, ktorá má zabrániť Kalifornii, aby do roku 2035 zakázala predaj vozidiel so spaľovacími motormi. A problém má tiež Tesla. Automobilka Elona Muska získala len vlani od ostatných automobiliek 2,8 miliardy (!) dolárov za príjmy regulačných kreditov, ktoré Musk získava za elektromobily s nulovými lokálnymi emisiami a predáva ich tým výrobcom, ktorí limity prekročili a týmto ich kompenzujú.
Koniec výhod pre Teslu
Podľa agentúry Reuters republikánsky senátor Bernie Moreno z Ohia oznámil, že náklady, ktoré museli automobilky zaplatiť Tesle za dodržiavanie štandardov CAFE „sú nehorázne“. Trumpov kandidát na správcu NHTSA – Jonathan Morrison – k tomu pri vypočúvaní pred senátnou komisiou dodal, že tieto peniaze „nakoniec zaplatí spotrebiteľ“.
Najnovšie rozhodnutie kritizoval Dan Becker, riaditeľ centra pre biologickú diverzitu, ktoré spadá pod agentúru s názvom Kampaň za bezpečnú dopravu v oblasti klímy. „Trumpova administratíva ide späť v čase, aby dala obscénny darček porušovateľom zákona o znečisťovaní životného prostredia, ako je GM a Stellantis, na úkor amerických daňových poplatníkov.“
Zo 14 miliárd na 0
Spomínané automobilky sa k novej správe zatiaľ nevyjadrili, ale republikáni sa v senáte zhodli na tom, že by im zákon mal aktuálne ušetriť 200 miliónov dolárov.
V roku 2023, teda za bývalého prezidenta Joea Bidena, NHTSA uviedla, že návrh na sprísnenie štandardov spotreby CAFE by priemysel stálo do roku 2032 na pokutách 14 miliárd dolárov, vrátane odhadovanej sankcie 6,5 miliardy dolárov pre GM, 3 miliardy pre Stellantis a 1 miliardu pre Ford. Konečné pravidlo prijaté v roku 2024 malo zmierniť tieto požiadavky a zraziť pokuty za obdobie v rokoch 2027 až 2031 na 1,83 miliardy, ale najnovší zákon toto všetko momentálne ruší.
zdroj: Reuters