Šéfinžinier zodpovedný za značku Corvette, Tony Roma, v poslednom čase budí slušnú pozornosť. Len nedávno šokoval oznámením, že pred mesiacom predstavená nová verzia ZR1X s výkonom skoro 1300 koní „nie je finálny model“!

Chcel tým povedať, že General Motors pracuje na niečom, čo tento automobil vystrelí na ešte vyššiu úroveň. Samozrejme aj parametrami pohonnej jednotky. A práve on pred pár dňami na Festivale rýchlosti v Goodwoode poskytol rozhovor kolegom britského týždenníka Autocar, ktorých zaujímalo, či môže nasledujúca generácia „Vette“ dostať elektrický pohon.

Nebudeme vyrábať také auto, len aby sme splnili emisné predpisy,“ hovorí Roma a dodáva: „Bavíme sa o tom, čo by bolo treba k výrobe dostatočne schopného vozidla, ale v tejto chvíli je to stále sci-fi.

Tony Roma tým rozptyľuje pochybnosti, ktoré sa objavili potom, ako GM, respektíve jeho nové štylistické centrum v Británii začiatkom apríla odhalilo koncept elektrickej Corvette (bez konkrétnych technických detailov, viz foto vyššie).

V8 je jasná voľba

Z jeho odpovedí je pritom zrejmé, že nová generácia Corvette opäť dorazí s osemvalcovým motorom, buď v čisto atmosférickom prevedení, ak to dovolia predpisy, alebo s hybridnou technikou, ako v prípade modelu E-Ray. Dokonca ani plug-in hybrid nepripadá do úvahy!

Kým konkurenčné modely od Ferrari či Lamborghini pridali ku svojim novinkám možnosť pripojiť ich do zásuvky, pre Tonyho Romu to nie je ani alternatíva.

PHEV sa nevyplatí

Nemyslím si, že sa plug-in hybrid vyplatí – kvôli hmotnosti, nákladom, komplikovanosti. Nebudem menovať nikoho konkrétneho, ale niektorí z našich konkurentov boli kritizovaní za to, aké hry musíte hrať, aby ste ich auto dostali do správneho režimu, ktorý nabíjací mód použiť a podobne. Keď sadnete do E-Ray, jednoducho ho naštartujete a idete. Je to hybrid. Nabíja baterku za vás. Robí všetko sám. Ak chcete nabíjať rýchlejšie, stlačíte len tlačidlo. To je v podstate všetko. Je to jednoduché, použiteľné.

Jeden z hlavných ľudí zodpovedných za vývoj Corvette pripustil možnosť použiť dobíjací hybrid len v prípade, ak by auto bolo penalizované od regulačných orgánov. Inak, v žiadnom prípade.

Zrýchlenie z 0 na 100 je dnes už bezvýznamná metrika

Roma s ohľadom na vzdialenú budúcnosť naznačil, že ak sa raz elektrická Corvette objaví, bude musieť byť aj pútavá, nielen rýchla. Časy zrýchlenia z miesta na stovku sa podľa neho stávajú len „bezvýznamnou metrikou“, pretože neuveriteľne rýchlych áut je dnes prebytok.

To je naša výzva, prísť s niečím iným, pútavým,“ dodáva Roma. „Prečo si kupujete auto, ako je Corvette? Kupujete si ho preto, lebo chcete niečo špeciálne. Chcete sa venovať umeniu šoférovania. Ak zistíme, ako to urobiť aj pri väčšom rozsahu elektrifikácie, urobíme to. Ale nebudeme vyrábať elektrickú Corvette len preto, aby sme to urobili. Tým by sme zmarili celý účel. Všetci by sme sa mali zhlboka nadýchnuť a uvoľniť sa. A až príde čas, tak to zvládneme,“ dodáva Tony Roma.

Až v elektromobile nájdeme osobnosť

Ak si myslíte, že General Motors podľahne tlaku úradníkov Európskej únie, ktorí stále plánujú zákaz áut so spaľovacími motormi po roku 2035, respektíve sa zdá, že by ho najradšej ešte urýchlili, ste na omyle.

Roma na to odpovedá pomerne jasne: „Nebudeme vyvíjať a vyrábať také auto len preto, aby sme splnili toto nariadenie. Nevyrobíme elektromobil a nedáme naň logo Corvette, ak nebude hodný viac ako 70-ročnej histórie značky. Pardon, ale za tým si stojím. Logo pre zákazníkov niečo znamená. Naše autá budú plne elektrické, ak bude plne elektrické auto lepšie ako to, čo máme teraz. Do tej doby budeme pokračovať v tom, čo robíme dnes. Aby sme sa k tomu dostali, musíme prísť na to, ako v elektromobile dosiahnuť ono vnútorné spojenie, nájsť tú osobnosť, s ktorou sa chcete spojiť,“ uzatvára rozhovor šéfinžinier značky Corvette.

zdroj: Autocar, GM