Globálna situácia je pre automobilky nepriaznivá a to sa dotýka aj výroby osobných vozidiel na Slovensku. Ako sme vás už skôr informovali, tento týždeň citeľne obmedzujú výrobu hneď dva lokálne závody – trnavský Stellantis a bratislavský Volkswagen, ktorý poodhalil bližšie informácie o tom, ako šetrí energie.

Do roku 2025 sa Nemci zaviazali znížiť zaťaženie životného prostredia na jedno vyrobené vozidlo o 59 % v porovnaní s referenčným rokom 2010. Vyzerá to tak, že tento cieľ sa Volkswagenu podarí naplniť. Spotrebu energie sa mu podarilo doposiaľ znížiť o 53 % na jedno vyrobené vozidlo. Automobilka spomína znižovanie spotreby energie a vody, elimináciu produkcie CO2, prchavých organických látok i odpadu.

Šetrné a efektívne zaobchádzanie so zdrojmi ešte znásobilo krízové obdobie. Najprv to boli lockdowny a čipová kríza ako dôsledok celosvetovej pandémie, ktoré narušili dodávateľský reťazec a zásobovanie dielcami. Po vypuknutí vojny na Ukrajine potrebu šetrenia energií ešte umocnila energetická kríza, ktorá priniesla extrémny nárast cien energií a otázky ohľadom ich dostupnosti,“ vysvetlil Oliver Grünberg, predseda predstavenstva slovenského Volkswagenu.

Už v čase koronakrzízy a tvrdých lockdownov Volkswagen zaviedol tzv. vypínací koncept. Automobilka si stanovila ciele najnižšej spotreby energií v čase odstávok. Vypíname všetky technologické zariadenia, ktoré je možné vypnúť a zároveň redukujeme osvetlenie, vetranie i vykurovanie, ilustruje Volkswagen v tlačovej správe.

Aktívnejší prístup štátu

Do budúcna chystá Volkswagen aj ďalšie zelené projekty. Ide napríklad o tepelné čerpadlá, ktoré dokážu využiť potenciál odpadového tepla. Na strechách by mohla potenciálne pribudnúť fotovoltika pre výrobu vlastnej elektrickej energie. Bratislavský Volkswagen pritom od roku 2013 odoberá výlučne zelenú energiu.

Z vyjadrení zástupcov Volkswagnu nepriamo vyplýva, že by ocenili aktívnejší prístup štátu pri zelených témach a budovanie infraštruktúry pre elektromobily. Tá na Slovensku výrazne za vyspelejšími západnými krajinami zaostáva. Oliver Grünberg zdôrazňuje, že je mimoriadne dôležité „zamerať sa na vytváranie priaznivých rámcových podmienok na úrovni štátu“.

Patrí sem napríklad definovanie vhodných nástrojov pre udržateľnú mobilitu (vrátane infraštruktúry pre elektromobily), výstavba zariadení pre energetické zhodnocovanie odpadu, ako aj zdroja bioplynu a alternatívnych palív, opatrenia cirkulárnej ekonomiky a podpora biodiverzity na ceste k udržateľnej CO2 neutralite,“ vymenúva príklady predsedsa predstavenstva slovenského Volkswagenu.

zdroj: VW, SITA cez Webnoviny