Golf GTI mk1 a Golf GTI mk7

V snahe vytvoriť niečo nové oslovila automobilka talianskeho dizajnéra Giorgetta Giugiara, ktorý mal v tom čase na svojom konte napríklad Maserati Ghibli alebo BMW 3200 CS. Neskôr stál za vznikom dizajnu Alfy Romeo Brera, 159, Fiatu Uno alebo pôvodného VW Scirocco. Giugiaro, majiteľ dizajnového štúdia Italdesign, ktorý dodnes hovorí len po taliansky, chcel pôvodne Golf nazvať Pony.

Prvá generácia Golfu spôsobila revolúciu aj napriek tomu, že nebola prvým hatchbackom ani prvým typom značky s konceptom všetko vpredu. Motor uložený pred prednou nápravou spolu s pohonom predných kolies dosiahol ako prvý Passat. Sektor hatchbackov otvoril ešte pred vojnou Citroën Traction Avant Commerciale. Neskôr ho nasledovala „štvorka“ a „šestnástka“.

Golf prvej generácie

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Nechýbalo veľa a Golf by nikdy nebol vznikol. Počas jeho vývoja VW zmenil riaditeľa. Novým človekom pri kormidle sa stal Rudolf Leiding, ktorého projekt vôbec neoslovil. Nezastavil ho len kvôli tomu, že automobilka do Golfu investovala príliš veľa času a peňazí.

V rámci prvej generácie VW v roku 1976 uviedol model GTI, v roku 1979 nasledoval Cabriolet, o tri roky neskôr naftové GTD. Výroba prvej generácie skončila v roku 1983. V Mexiku ho vyrábali ešte o štyri roky dlhšie. Kabriolet však ostal v produkcii až do roku 1993. V Južnej Afrike dokonca tento Golf schádzal z liniek pod označením City Golf až do roku 2009!

Golf v podstate automobilku VW zachránil pred problémami. Viac ako 30 miliónov predaných kusov počas 40 ročnej výroby. Takéto čísla nevidíme každý deň.
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Druhá generácia, na ktorej sa už pôvodný dizajnér nepodieľal, nastúpila v roku 1983 a zotrvala do 1992. Giorgetto Giugiaro sa vyjadril, že tento Golf by urobil úplne inak. Automobilka však v tomto čase odštartovala tradičný a pomerne nudný dizajn, ktorého sa v podstate drží dodnes. V tomto období sa po prvýkrát predstavil Golf s pohonom všetkých kolies.

Prvé kombi sa predstavilo v rámci tretej generácie, ktorá prišla v roku 1993. Golf 4 tu máme od roku 1997. Piata generácia bola v predaji od roku 2004, Golf VI od 2008 a siedme pokračovanie od roku 2012.

Napriek tomu, že Golf sa stal takmer okamžite po svojom vzniku obľúbený, cenu „Auto roka“ získal len dvakrát. Tretia generácia získala tento titul v roku 1992 a siedma o 21 rokov neskôr.

Ak vás VW Golf zaujíma podrobnejšie, prečítajte si nasledovné zaujímavosti:

Najúspešnejšie Európske auto všetkých čias Volkswagen Golf oslávil 40. narodeniny. Prvý sériový Golf zišiel z montážneho pásu závodu vo Wolfsburgu 29. marca 1974. Dal začiatok novej epoche v programe značky. Definitívny prechod od vzduchom chladeného motora vzadu k vodou chladenému motoru vpredu a pohonu predných kolies. Karosériu Golfu I navrhol Giorgio Giugaro. Mal ohromne neľahkú úlohu nadviazať na úspech legendárneho modelu Typ 1 „Chrobák“, dovtedy najúspešnejšieho auta sveta (vyše 21,5 milióna ks). Radikálna zmena bola od začiatku úspešná. Už v októbri 1976 zišiel z montážneho pásu miliónty Golf. V krátkom odstupe prichádzali na trh ďalšie verzie kompaktného modelového radu – športový Golf GTI v roku 1976, Golf Cabriolet (1979) a Golf GTD (1982).

V auguste 1983 začali predávať Golf II. Aj tento do svojej triedy priniesol významné technické inovácie ako riadený katalyzátor (1984), protiblokovací systém ABS (1986) a posilňovač riadenia. Od roku 1986 bol Golf II po prvý raz k dispozícii aj s pohonom všetkých kolies syncro.

VW Golf III otvoril v auguste 1991 novú éru bezpečnosti. Bol prvým typom modelového radu, ktorý mohol byť od roku 1992 vybavený airbagmi vodiča a spolujazdca. Súčasne veľký pokrok v konštrukcii karosérie prispel k výraznému zvýšeniu pasívnej bezpečnosti. K ďalším technickým míľnikom tretej generácie patrí prvý šesťvalcový motor v kompaktnej triede (VR6), tempomat, prvý turbodiesel s priamym vstrekovaním paliva (TDI, 1993), nový kabriolet, nový systém pohonu všetkých kolies (syncro II) a prvé kombi Golf Variant. Golf III bol prvým modelom značky Volkswagen, ktorý získal prestížny európsky titul  Automobil roka 1992.

Modelom Golf IV v roku 1997 bezpečnosť pokročila ešte ďalej dopredu vďaka zavedeniu elektronického stabilizačného systému ESC. V roku 1998 Volkswagen predstavil prvý Golf s novým systémom pohonu všetkých kolies, využívajúcim na rozdeľovanie krútiaceho momentu na jednotlivé nápravy multilamelovú hydraulicky ovládanú spojku Haldex – Golf 4Motion. V roku 2002 predstavil Volkswagen špičkový model Golf R32 s maximálnou rýchlosťou 250 km/h, ktorý po prvý raz priniesol revolučnú prevodovku DSG s dvoma spojkami.

Golf V bol prvým, ktorého komfort, dynamika a kvalita v roku 2003 prekonávali aj mnohé modely strednej triedy. To isté platilo aj pre bezpečnosť. Po prvý raz sa dali objednať bočné airbagy vzadu – navyše k šiestim sériovým airbagom (čelným, bočným vpredu a bočným závesovým pre obidva rady sedadiel). V oblasti komfortu a dynamiky Golf V bodoval vďaka svojej novej štvorprvkovej zadnej náprave, 7-stupňovej prevodovke DSG, bi-xenónovým reflektorom, panoramatickému strešnému oknu a prvému sériovému motoru TSI s kombinovaným prepĺňaním turbokompresorom a mechanickým kompresorom v roku 2006. V tom istom roku debutoval aj Golf Plus so zväčšeným vnútorným priestorom, v roku 2007 CrossGolf, nové kombi Golf Variant a extrémne úsporný Golf BlueMotion (4,5 l/100 km).

Typu Golf VI od roku 2008 pribudli ďalšie benzínové motory TSI, okrem toho turbodiesle TDI dostali namiesto vstrekovania čerpadlo/dýza systém Common-Rail pre vyššiu kultúru chodu a nižšiu spotrebu paliva. Špičkovým reprezentantom tu bol druhý Golf BlueMotion s priemernou spotrebou paliva iba 3,8 l/100 km, resp. emisiami CO2 99 g/km. Nové asistenčné systémy (napr. Light Assist, Park Assist, atď.) z neho urobili dovtedy najpokrokovejší Golf.

Golf je najviac vyrábaným modelom značky Volkswagen všetkých čias. Jeho aktuálna siedma generácia v lete 2013 prelomila symbolickú hranicu 30 miliónov vyrobených kusov. V súčasnosti sa vyrába v Nemecku v závodoch Wolfsburg, Zwickau, v Číne (Foshan) a v Mexiku (Puebla).

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Vedeli ste, že


•    prvý Golf mal mať obdĺžnikovité predné svetlomety? Dostal však okrúhle, lebo boli lacnejšie. Rovnako pôvodne mal dostať aj väčšie zadné svetlá.
•    VW nevadilo, že vďaka okrúhlym svetlám sa bude podobať na Alfu? Boli skôr radi.
•    Giorgetta Giugiara mohol mať na každom Golfe prvej generácie vlastný podpis? Musel by si však všetky hliníkové tabuľky s vlastným menom zaplatiť sám. Denne by ich potreboval 4000.
•    prvý milión vyrobených kusov Golf dosiahol už v roku 1976?
•    existuje aj VW Gol? Predáva sa na juhoamerickom trhu od roku 1980 až dodnes.
•    siedma generácia je v porovnaní s prvou o pol metra dlhšia? Rovnako je aj o takmer 20 cm širšia a o 8 cm vyššia.
•    VW chcel pôvodne z Golfu GTI vyrobiť len 5000 kusov?
•    v USA a Kanade je Golf označovaný ako Rabbit a v Mexiku ako Caribe?
•    prvý naftový Golf mal iba upravený benzínový štvorvalec s objemom 1,5 litra?

Zdroj: autoblog.com

Prečítajte si aj:  Populárna Embéčka oslavuje 50 rokov od uvedenia na trh