Ruský automobilový priemysel zažíva najhoršie časy pravdepodobne od druhej svetovej vojny. Kvôli sankciám sa z tamojšieho trhu stiahla drvivá väčšina zahraničných koncernov, čo spolu so zastavením dodávok komponentov spoza hraníc viedlo k takmer úplnému kolapsu závodov od Kaliningradu po Vladivostok, píše v jednom zo svojich aktuálnych článkov The Moscow Times.

V dôsledku toho sa produkcia osobných automobilov prepadla v máji až o 96,7 percenta, uvádza vo svojej správe ruský federálny štatistický úrad Rosstat. Z liniek kvôli sankciám kvôli tomu zbehlo len 4000 nových vozidiel, kým pred vojnou na Ukrajine to bolo viac ako 100 tisíc.

Toto je jeden z prvých takzvaných protisankčných automobilov - Lada Granta bez ABS či airbagov.

Z dvadsiatky automobilových koncernov ostali v Rusku len dva. Čínsky Great Wall Motors, ktorý v Tule (južne od Moskvy) vyrába modely Haval a samozrejme AvtoVAZ. Ten v pravidelných intervaloch prerušuje produkciu, snaží sa svoje takzvané „protisankčné“ vozidlá prispôsobovať chýbajúcim súčiastkam, zatiaľ ale sa mu ako tak darí občas vypustiť nejaké Lady Granta bez aibagov a ABS.

S takými vozidlami bude pochopiteľné možné jazdiť len v Rusku. Na export AvtoVAZ kvôli legislatíve a bežne platným bezpečnostným predpisom nemôže pomýšľať ani náhodou. V tejto chvíli je však otázne, či ich domáca značka bude vôbec schopná vyrábať v dostatočnom množstve. Predaj nových áut sa v máji prepadol o 84 percent. Pár predajcov podľa The Moscow Times „ešte nejaké zásoby má, tie sa však rýchlo míňajú“, cituje stránka Azata Timerchanova z agentúry Avtostat.

Rusi logicky hľadajú alternatívnych dodávateľov, obvykle v Číne, ako však dodáva Timerchanov, „tieto snahy sú zatiaľ márne a podľa čínskych colných štatistík sa export áut do Ruska medziročne prepadol o 83 percent“.

Že je tento stav vážny, pripúšťa dokonca i prezident Putin: „Situácia nie je jednoduchá,“ oznámil 19. júna na stretnutí členov vlády so zástupcami automobilových koncernov AvtoVAZ, Kamaz, GAZ a Sollers Auto v Petrohrade. „Je nutné pripraviť stratégiu rozvoja automobilového priemyslu, aby sa situácia nestala núdzovou,“ dodal Putin.

Ruská vláda žiada vytvoriť nové odvetvie v podstate od nuly a tým chce zachrániť pracovné miesta a dodávať svojim občanom nové lacné autá vyrábané s pomocou domácej strojárenskej i technickej základne, mnohí ale majú pochybnosti, že je niečo také možné postaviť v takom krátkom čase.

„Ruský automobilový priemysel je takmer kompletne závislý na dovoze a čelí hrozbe primitivizácie,“ hovorí pre The Moscow Times Gregorij Ostapkovič, riaditeľ Centra pre konjunkturálny výskum Vysokej školy ekonomickej. „Spoliehali sme sa na zahraničné súčiastky. Prakticky neexistoval jediný závod, ktorý by nefungoval na zahraničných platformách. Robili sme len montáž a kvôli tomu budeme desať rokov pozadu za zvyškom sveta,“ dodáva Ostapkovič.