Ruský internetový portál „Za volantom“ koncom minulého týždňa informoval o tom, že všetky montážne linky spoločnosti AvtoVAZ sú momentálne odstavené a nebudú spustené skôr ako začiatkom júna. Po ich nábehu by mali byť schopné produkovať zjednodušené verzie modelov Granta a Niva, otáznik ale visí nad Largusom a crossoverom XRay, ktoré sú založené na francúzskej platforme B0.

Ruský minister priemyslu a obchodu Denis Manturov síce domácich motoristov ubezpečuje, že výroba bude pokračovať, nešpecifikoval však konkrétne modely. A prvé tamojšie zdroje už naznačujú, že sa po odstávke nevráti minimálne Lada XRay.

Takzvaný "anti-sankčný" model Granty prišiel o airbagy, ABS i ESP.

V továrni totiž neprebiehajú žiadne úpravy tohto auta, ktoré by umožnili jeho produkciu aj v zjednodušenej – ako hovoria Rusi „anti-sankčnej“ – podobe. V súvislosti s tým je nutné poznamenať, že AvtoVAZ mal problémy s týmto modelom už vlani v júni. Kvôli nedostatku polovodičových súčiastok bola firma nútená vypustiť z ponuky multimediálny systém EnjoY Pro a samozrejme sankcie tieto problémy len prehĺbili.

S čím naopak môžu ruskí motoristi počítať, je oholená Lada Granta. Podľa webu „Za volantom“ je táto verzia dokonca hotová a objednávkový systém na tento model má byť spustený v priebehu júna. Z prvých obrázkov, ktoré sa objavili na sociálnych sieťach, rozdiely nespoznáte, Lada sa však skutočne vracia v čase.

Lada XRay kvôli sankciám končí úplne.

„Nová“ Granta prišla o airbagy, chýba jej systém Era-Glonass schopný rozpoznať nehodu a automaticky privolať pomoc a majitelia môžu zabudnúť aj na protiblokovací systém ABS a stabilizačný program ESP.

Pokiaľ ide o motor, ruské auto skočí z Euro 5 na Euro 2, pričom auto by malo byť poháňané relatívne novým benzínovým štvorvalcom VAZ-11182. Má liatinový blok, dvojventilové rozvody a Rusi pri jeho vývoji v porovnaní s predchodcom odľahčili ojnice i piesty.

Spočiatku s ním mali problémy kvôli rozvodom, ktoré poháňa ozubený remeň. V laboratórnych podmienkach síce vydržal 200 tisíc kilometrov, v praxi sa však trhal oveľa skôr a čo bolo horšie, v tej chvíli sa piesty stretali s ventilmi. Automobilka kvalitnejšie remene síce nepoužila a tie sa trhali aj naďalej, v roku 2018 však upravila piesty tak, aby po zlyhaní remeňa nedochádzalo k ich kontaktu s ventilmi a škody tak boli výrazne menšie.

Práve táto pohonná jednotka s objemom 1,6 litra a výkonom 90 koní pri 5000 otáčkach za minútu by mala poháňať aj prepracované modely Vesta, Niva Legend a Niva Travel, pričom AvtoVAZ má po nábehu výroby v pláne postaviť každý mesiac 30 tisíc zjednodušených modelov.

zdroj: Zr.ru