Počet štátov, ktoré sa snažia zmierniť dopad novej pripravovanej emisnej normy Euro 7 na nové automobily sa rozrastá. K pôvodnej osmičke, teda k Česku, Slovensku, Francúzsku, Taliansku, Bulharsku, Maďarsku, Poľsku a Rumunsku sa neskôr neoficiálne pridali ďalšie štyri krajiny, vrátane Nemecka, momentálne predsedajúceho Španielska a aktuálne sa k tejto skupine pridalo i Chorvátsko.

Ako na nedávnej tlačovej konferencii oznámil český minister dopravy Martin Kupka, kľúčovou prioritou pri jednaniach bolo zníženie nárokov na limity emisií výfukových plynov. A podľa posledných informácií, ktoré prebehli na úrovni Európskej rady ministrov, by tieto limity mali ostať na úrovni Euro 6.

Auto má byť voľba slobody pre všetkých

„Automobilky zamerali vývoj na elektrickú mobilitu a vývoj ďalších alternatív. Neracionálne a nerealistické nároky nemajú brzdiť konkurencieschopnosť európskych výrobcov,“ hovorí Martin Kupka a dodáva, že bolo nutné nastaviť tiež realistické lehoty tak, aby sa automobilky mohli na túto zmenu pripraviť.

S tým súhlasí tiež europoslanec Alexander Vondra. „Výsledná podoba nebude taká radikálna, ako bol návrh EK. Ak by prešiel, ohrozil by existenciu automobilového priemyslu. Dať takýto direkt, by bolo smrtiace,“ hovorí Vondra. „Auto je voľba slobody a jeho dostupnosť pre nízkopríjmové skupiny či nižšiu strednú triedu je absolútne zásadné. Prijať návrh komisie by fakticky znamenalo, že automobilky by boli donútené ukončiť výrobu spaľovacích motorov prakticky v priebehu dvoch rokov. Dovtedy nikto elektromobily nezlacní tak, aby boli na rovnakej úrovni. Predpokladám, že spolu pretlačíme rozumné riešenie.“

Meranie emisií z pneumatík a bŕzd v EU7 ostáva

Nové pravidlá by mali štáty Európskej únie odhlasovať budúci pondelok (25. septembra), pričom intenzívna debata o podobe Euro 7 prebieha už niekoľko mesiacov. Poslednú verziu návrhu predložilo predsedajúce Španielsko, pričom sa zdá, že panuje všeobecná zhoda v kľúčových parametroch.

Komplikovanejšie to je v prípade merania emisií brzdových systémov a pneumatík, ktoré zasiahne tiež elektromobily. Niektoré štáty túto metodiku odmietali, ale predbežne sa zdá, že sa táto novinka v Euro 7 nakoniec objaví.

Konkrétny termín zatiaľ nejasný

Naopak otvorené ostávajú termíny platnosti nových pravidiel. EU7 malo pôvodne platiť od júla 2025 pre osobné automobily a od júla 2027 pre nákladné vozidlá. Spomínaná koalícia štátov sa proti tomu postavila a dosiahla zmiernenie, takže aktuálne to nie je presný dátum, ale „dva roky od schválenia normy“, pokiaľ ide o osobné autá.

Slovensko, Česko i Poľsko však požadujú ešte o niečo pomalší nábeh, takže Španieli majú do piatku predstaviť posledný kompromisný návrh, ktorý ale podľa zákulisných informácií predĺži termín platnosti maximálne o pár mesiacov.

Len pripomíname, že pondelkovým hlasovaním proces zďaleka nekončí. 12. októbra bude o novej norme jednať výbor pre životné prostredie Európskeho parlamentu a začiatkom novembra o nej budú hlasovať europoslanci. Potom sa rozbehne vyjednávanie medzi parlamentom a členskými krajinami o konečnej podobe. Cieľom je stihnúť to do konca roka.

zdroj: HN.cz