Prvý zvedavý pohľad bude namierený nepochybne pod kapotu, kde je ochotný točivý benzínový 4-valcový motor s objemom 2,3 litra EcoBoost. Povedomý objem? Áno, taký mal do nedávna vyrábaný Ford Focus RS III. generácie. V novom modeli Focus ST bude naladený na výkon 206 kW (280 k) a max. krútiaci moment 420 Nm. Má turbodúchadlo typu twin-scroll, teda s dvoma kanálikmi pre prívod výfukových plynov na turbínu a tiež systém anti-lag.

Benzínom sa to však neskončí, pretože Focus ST môže poháňať aj 2,0-litrový vznetový motor EcoBlue s výkonom 140 kW (190 k) a max. krútiacimi momentom 400 Nm. Z  našej redakcie mám k nafte najbližšie, ale nie som si istý, či by som sa rozhodol (znížil) pre dieselový motor v modeli ST. Hoci samotný výrobca tvrdí, že oba motory sú charizmatické, som presvedčený, že ten ozajstný športový zvuk modelu Focus ST so „strieľaním a praskaním“ ponúkne len a jedine benzín. Ale nakoniec, veď nafta poháňa aj iné športové modely, tak prečo nie? 

Skôr ma zaujali prvky športovej výbavy, ako elektronický samosvorný diferenciál či prvýkrát ponúkané meniteľné režimy jazdy s funkciou nepretržitého riadenia adaptívneho tlmenia (CCD), ktoré spolu so športovou šesťstupňovou manuálnou prevodovkou s funkciou vyrovnávania otáčok sľubujú citeľne meniteľné jazdné zážitky. V zmene nastavenia viacerých parametrov riadenia či správania pohonnej jednotky sa skrýva potenciál zmeny jazdných vlastností na stupnici rodinné-športové, no bez agilného motora by to nebolo celkom ono. Preto Ford v čase pritvrdzovania výkonov najmä v kategórii hot-hatchov prišiel so zvýšeným výkonom a najmä krútiacim momentom v porovnaní s predchádzajúcou generáciou (o 12 resp. až 17 %).

Natlakované motory

2,3-litrový benzínový 4-valec EcoBoost

Nová generácia 2,3-litrového celohliníkového motora EcoBoost je doteraz najvýkonnejším motorom pre Focus ST. Vďaka pokročilej technológii prepĺňania turbodúchadlom má výkon 280 koní pri 5 500 ot./min. a krútiaci moment 420 Nm od 3 000 ot./min. do 4 000 ot./min., pričom ide o najľahšie sa vytáčajúci motor pre Focus ST v histórii. Očakávané zrýchlenie z 0 km/h na 100 km/h je menej ako 6 sekúnd. Odozvu motora vylepšuje turbodúchadlo twin-scroll s nízkou zotrvačnosťou, ktoré pomocou oddelených kanálov efektívnejšie využíva energiu výfukových plynov a minimalizuje interval reakcie po stlačení plynu. V modeli Focus ST sa predstaví inovatívna technológia anti-lag vyvinutá pre superšport Ford GT a pickup F-150 Raptor. Zaisťuje okamžitú dodávku výkonu v režime Sport a Track Drive. Technológia anti-lag udržiava škrtiacu klapku otvorenú, aj keď vodič uvoľní plynový pedál, aby sa zachovali potrebné otáčky dúchadla a pri následnom pridaní sa rýchlejšie zvýšil tlak.

Výkonný, no úsporný 2,0-litrový nafťák

2,0-litrový motor Ford EcoBlue s výkonom 140 kW (190 k) je historicky najvýkonnejší vznetový motor v ponuke pre Ford Focus. Maximálny výkon dosahuje pri 3 500 ot./min. a krútiaci moment 400 Nm v rozmedzí od 2 000 ot./min. do 3 000 ot./min, pričom už od 1 500 ot./min. dosahuje 360 Nm – pre okamžité a lineárne zrýchlenie. Množstvo technických vylepšení zdvojnásobilo krútiaci moment v porovnaní s 2,0-litrovým zážihovým motorom Duratec ST v prvej generácii modelu Focus ST.

Radiť rýchlo a presne – to Focus ST vie

Ak sa mi niečo spája aj so staršími modelmi Ford Focus, tak je to krátke, presné a rýchle radenie. Nový Focus ST zostáva tejto tradícii verný a ide ešte ďalej. Šesťstupňová manuálna prevodovka má v porovnaní so štandardným novým modelom Focus o 7 % kratšie dráhy. Nová technológia vyrovnávania otáčok rev-match, ktorú prvýkrát Ford predstavil v novom Mustangu, je tiež súčasťou voliteľného balíka Performance Pack pre modely s 2,3-litrovým motorom EcoBoost s manuálnou prevodovkou. Využíva elektronický riadiaci systém motora na krátke „brnknutie po plyne“ pri podradení – otáčky motora sa vyrovnajú s otáčkami zvoleného prevodového stupňa, čím sa zaistí hladké a rýchlejšie podraďovanie.

Zvedavý som však aj na sedemstupňový automat, ktorý má veľmi ochotne spolupracovať s 2,3-litrovým motorom EcoBoost nielen vďaka optimálnemu odstupňovaniu, ale aj adaptívnemu radeniu, ktoré je učenlivé a snaží sa pochopiť náladu vodiča. Ten však môže radiť aj pádlami pod volantom. No a pri športových prejazdoch si na seba zarobí aj v štandardnej výbave pre modely Focus ST s 2,3-litrovým motorom EcoBoost. Prvýkrát ponúkaný elektronický samosvorný diferenciál (eLSD), ktorý má zasahovať podľa okamžitých podmienok, ale aj počítačom riadených preventívnych algoritmov. Systém je súčasťou prevodovky a využíva hydraulicky aktivované spojky, ktoré obmedzujú krútiaci moment motora prenášaný na koleso s nižšou trakciou k vozovke. Dokáže presmerovať až 100 % dostupného krútiaceho momentu na koleso s vyššou trakciou, čím pôsobí proti prekĺzavaniu kolesa a zlepšuje zrýchľovanie pri prejazde zákrutami a výjazde zo zákrut. Technológia vyvinutá spoločnosťou Borg Warner sa aktivuje rýchlejšie a je precíznejšia ako tradičné mechanické systémy LSD. Naftový Focus ST s 2,0-litrovým motorom EcoBlue sa bude musieť uspokojiť s technikou presmerovania krútiaceho momentu aktiváciou brzdy na vnútornom prednom kolese pri prejazde zákrutou...

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Hybrid jazdných vlastností

Toto označenie som si dovolil po preštudovaní technických údajov nového Focusu ST. V podstate by sa dalo použiť na viacero typov automobilov, ktoré sa menia stlačením tlačidla z kultivovaného rodinného na svižné výkonné auto, nie každé to však vie tak zreteľne odlíšiť. A toto očakávam špeciálne v tomto prípade, lebo po skúsenosti s modelu Focus musím uznať, že už „bežná“ verzia bez adaptívnych tlmičov a bez špeciálneho podvozka zvládala – slušne povedané - rozmanité jazdné podmienky, preto by som sa s „estéčkom“ nebál vyraziť aj na okruh. Tam by si isto na svoje prišli aj zväčšené brzdy - rozmery predných kotúčov narástli na 330 mm a sú vybavené strmeňmi s dvojitými piestikmi. Zadné kotúče majú teraz rozmery 302 mm x 11 mm. Výkonnosť brzdovej sústavy v modeli Focus ST (v balíku Performance Pack s červenými strmeňmi) overili pomocou rovnakých náročných skúšobných postupov ako v prípade superšportu Ford GT.

Počas testovania dosiahlo vozidlo takmer štvornásobné zlepšenie voči strate účinku v porovnaní s predchádzajúcou generáciou modelu Focus ST. Variabilné jazdné režimy Slippery/Wet, Normal, Sport a – pre modely vybavené balíkom Performance Pack – Track sa mení účinnosť diferenciálu eLSD, tlmičov CCD, posilňovača EPAS ako aj mapa škrtiacej klapky či odozva radenia automatickej prevodovky, samozrejme, charakter zmení elektronický stabilizačný systém, systém elektronického zdokonaľovania zvuku (ESE) a nastavenia klimatizácie, aby zodpovedali jazde. Špeciálne tlačidlo „Sport“ na volante zaisťuje priamu aktiváciu režimu Sport a pomocou ďalšieho tlačidla „Mode“ môže vodič rýchlo prechádzať jednotlivými možnosťami režimu jazdy.

K ešte silnejšiemu pocitu pretekárskeho kokpitu už chýba len ukazovateľ tlaku turbodúchadla, tlaku oleja a teploty oleja, ktoré sa ukazujú na špeciálnom zobrazení Ford Performance na 4,2-palcovom farebnom displeji TFT. Nehovoriac už o predných sedadlách Recaro s bočným vedením, ktoré zdokonaľujú pocit spojenia vodiča s autom a pocit ovládania. Celkový efekt znásobuje technológia elektronickej podpory zvuku ESE.

Len aby sa nezabudlo na bezpečnosť

Focus ST využíva množstvo systémov, ktoré si už ako celok vyslúžili päťhviezdičkové hodnotenie. Medzi nimi adaptívny tempomat, ktorý je teraz vylepšený o systém Stop & Go, systém rozpoznávania dopravných značiek a systém udržiavania vozidla v jazdnom pruhu pre jednoduchšiu jazdu v hustej premávke. Systém adaptívnych svetiel s priekopníckym novým systémom prediktívneho osvetlenia zákrut mení smer lúča aj na základe dopravných značiek. Aktívny parkovací asistent 2 odteraz ovláda aj voľbu prevodových stupňov a okrem riadenia aj plynový a brzdový pedál. Po prvýkrát sa do ponuky pre Európu dostal projekčný displej Ford, s ktorým sa vodiči môžu sústrediť na cestu pred vozidlom. Asistent riadenia pri vyhýbacom manévri ako technologická novinka v segmente pomáha vodičovi s riadením okolo stojacich alebo pomalších vozidiel, aby sa vyhol nehode.

Myslím si, že tých pomalších áut na cestách bude v porovnaní s hoc nie práve agresívne vyzerajúcim Fordom Focus ST celkom dosť.  

zdroj a foto: Ford