Už sa zdalo, že spaľovací motor v autách po roku 2035 postupne skončí. Zákaz spaľovacích motorov napokon prešiel, no Nemecko na poslednú chvíľu skočilo na brzdu a vybojovalo výnimku pre syntetické palivá na úrovni EÚ. Nemecký spolkový minister financií Christian Lindner by chcel v budúcnosti poskytovať na syntetické palivá aj daňové stimuly.

Veľká väčšina automobilových výrobcov chce nateraz do budúcna vyrábať iba elektromobily, no výskum stále pokračuje aj v rámci syntetických palív. Tie by totiž mohli byť alternatívou pre autá, ktoré už dnes jazdia na našich cestách.

Na túto tému sa bližšie pozrel aj koncern Stellantis. Do jeho skupiny patrí 14 značiek ako napríklad Opel či Peugeot.

Úspora 400 miliónov ton CO2

Stellantis preveroval kompatibilitu dnešných, už existujúcich motorov z hľadiska tankovania syntetických palív. Výsledok je nasledovný: Nové palivá sú neškodné až pre 24 „rodín“ rozličných motorov. „To zodpovedá 28 miliónom vozidiel na cestách,“ zdôrazňuje Stellantis. Povedané inými slovami, takmer všetky autá vyrobené v réžii značiek koncernu Stellantis po roku 2014 by boli kompatibilné (v prípade, že spĺňajú emisnú normu Euro 6).

Platí to pritom bez ohľadu na to, či ide o vozidlá s benzínovým alebo naftovým motorom. Podľa výskumu Stellantisu sú vozidlá „vo všeobecnosti kompatibilné s očakávaným zložením syntetických palív“.

Automobilka realizovala výskum spolu s ropným gigantom Aramco a testovali kompatibilitu, výkon, životnosť a celkovú vhodnosť syntetických palív na prevádzku áut. Automobilka vypočítala aj to, aký veľký je potenciál úspory emisií, keďže nové palivá sú klimaticky menej škodlivé. Ak by 28 miliónov vozidiel značiek združených pod krídlami Stellantisu jazdilo na syntetické palivá, v rokoch 2025 až 2050 by sa v Európe dalo ušetriť až 400 miliónov ton CO2.

Zdroj: HNA.de