Peugeot 605 patrí do kategórie vyššej strednej triedy. Konkurenciou mu boli neprémiové luxusné autá napríklad Citroen XM, Renault Safrane či Opel Omega. Prečo to neboli celkom konkurenti pre Audi 100, BMW radu 5 a Mercedes E, keď rozmermi alebo rázvorom konkurovali nemeckým prémiovkám? Nebola to presná konkurencia napríklad ponukou motorov ani výbav.

Platformu 605-ka zdieľala so sesterským Citroen XM, voči predchodcovi napríklad prešla z pohonu zadných na pohon predných kolies a motory uložili priečne. Voči XM však 605-ka nedostala hydropneumatické pruženie, ktorým sa preslávili práve Citroen.

Peugeot 605 navrhovali aj Taliani, konkrétne malo v dizajne prsty dizajnérske štúdio Pininfarina. V tej dobe to bolo zlaté obdobie dizajnu značky, ktorej všetky typy kreslili v rovnakom štúdiu, kde vznikali Ferrari. V prvých kusoch veľmi trpela kvalita, ktorá bola jedným z kritérií predaja vo vyššej strednej triede, kde nemecká prémiovka hrala „prím“. A tak 605-ka ani XM veľkú slávu nedosiahli, aj keď predpoklady na to mali. Len si spomeňte, kedy ste naposledy videli na ceste 605-ku alebo aj spomínané XM, Opel Omegu, alebo Renault Safrane...

V roku 1994 dostala 605-ka sériovo predné airbagy, predpínače bezpečnostných pásov, o rok neskôr prišla modernizácia so zmenenými prednými a zadnými svetlami. Model bol v ponuke s rôznymi líniami výbavy. Modernizácia sa označuje ako Phase II. Peugeot 605 si zahral aj vo viacerých filmoch, azda najznámejším je Ronin a jeho skvelá automobilová naháňačka.

Motory

Ponuka motorov bola rozsiahla, keďže to boli ešte 90-te roky, mohli ste tu nájsť aj vidlicové šesťvalce. Základom bol dvojliter, či s 2 alebo 4 ventilmi na valec, bez alebo s preplňovaním. Najslabšia verzia mala 79 kW (107 k), najsilnejšia preplňovaná 108 kW (147 k).

V6 mal objem 3,0 litre, atmosférické plnenie a maximálny výkon od 123 kW (167 k) do 147 kW (200 k). Ako prototyp existovala 605-ka aj so 4,0-litrovou V8, tá sa však do výroby nikdy nedostala.

Ponuka vznetových modelov bola poskromnejšia. Všetky mali rozdeľovacie vstrekovacie čerpadlo, nepriame vstrekovanie, najslabší dokonca aj atmosférické plnenie. Ten mal 60 kW (83 k) a zdvihový objem 2,1 litra, najsilnejší s preplňovaním a zdvihovým objemom 2,4 litra (2 446 ccm) 95 kW (129 k).

Dnes nie je 605-ka zvlášť vyhľadávaným youngtimerom. Šesťvalcové verzie by mohli v budúcnosti stúpať na cene, samozrejme, v pôvodnom stave a s bohatou výbavou, ktorú 605-ka mohla mať. Avšak pri tých slabších alebo vznetových si skôr myslím, že len postupne dožijú a slávu nemeckej prémiovky medzi youngtimermi nezažijú. Šesťvalcové verzie dosahujú cenovku okolo 3-tisíc eur, hodnoty okolo tisíc eur môžu mať slabšie či vznetové verzie. Voči nemeckým či švédskym značkám sú to veľmi nízke hodnoty.

Zdroj foto: Peugeot, flickr