Okrem súkromného vozidla vlastním dva víkendové modely. Keďže som nemal toľko času a povinnosti boli inde, tieto 2 kúsky som posledných pár rokov zanedbával. Ak som najazdil medzi lehotami na TK a EK 400 až 500 km, tak to som napísal veľa. S mladším z nich (silné slovo, tento rok malo 24 rokov) nemám problém na TK ani EK. Staršie, 30-ročné BMW, taktiež TK prešlo vždy bez problémov. Technik sa vždy ale zapotil pri EK.
Keďže ale s autom jazdím skutočne minimálne, nemal som čierne sny kvôli životnému prostrediu. Z auta nekvapká žiadna kvapalina ani olej, ale celý emisný systém už po toľkých rokoch nefunguje na 100 % správne. A to som sa rozhodol zmeniť, aby som mal pokoj na duši. Takže ako na to?
Na začiatku to nepôjde tak ľahko
V prvom prípade, treba najprv auto oživiť. Skontrolovať svetlá, brzdy alebo aj také elektrické otváranie okien, či funguje. Mne moje „oddychovalo“ v garáži takmer rok, sem tam som ho len posunul dopredu a dozadu, to kvôli deformácii pneu. Ak máte takto dlhšie odstavené auto a nenatankovali ste doňho naposledy benzín E5 alebo s aditívami proti vplyvu biozložky, pravdepodobne budete mať problém aj so štartom a bude potrebné naliať „čerstvé“ palivo. V mojom prípade to neplatilo, mal som „načapovanú“ rakúsku 98-mičku s VIF aditívom. To palivo je v nádrži už takmer 2 roky a aj tak bol štart po takmer roku nejazdenia prakticky bez problémov.
Ešte predtým som skontroloval chladiacu kvapalinu, olej a servo olej. Všetko bolo v norme. Do nádrže som nalial na začiatku aditívum na čistenie lambda sondy a katalyzátora. Mám totiž pocit, že auto môže mať zvýšenú spotrebu oleja (keďže najazdím málo, nedokážem to spozorovať a ani medzi výmenami oleja po približne 1000 km som nič nedolieval, ale to nič neznamená) a tak môže byť lambda aj samotný katalyzátor zanesený.
Najprv som skúsil aditívum na čistenie katalyzátora a lambda sondy.
Takéto prekvapenie som veru nečakal
Následne som sadol dovnútra, stlačil spojkový pedál a..... nič. Pedál padol na podlahu a ja som hneď vedel, že v ten deň auto neprebehnem. Čo teda v takomto prípade? Nuž, prakticky sú 2 možnosti, čo je zlé. Buď je zlý hlavný alebo pomocný spojkový valček. Ak máte pod autom či pri pedáloch mokro, dá sa určiť, ktorý je zlý. U mňa však bolo všade sucho a tak som mohol len hádať. Čo teraz?
Začnem tým pri spojkovom pedáli. Prístup k nemu je niekedy jednoduchý, inokedy nie. V mojom prípade je celý spojkový valček tak dlhý, že pokračuje až do motorového priestoru. Uvoľniť ho pri pedáli bolo jednoduché, väčšinou ho držia 2 matice a 1 skrutka k pedálu. Ale ako sa dostať k šróbeniu od trubky v motorovom priestore, kde je už beztak málo miesta? No bola to zábava. Musel som vypustiť a odpojiť nádržku na servo olej a aj samotnú nádržku na brzdovú kvapalinu pre spojkový systém. U mňa totiž spojka využíva samostatný okruh, úplne oddelený od brzdového. Plní sa však rovnakou kvapalinou DOT4.
Tam dole sa nachádzal koniec spojkového valčeka a šróbenie na trubku, prístup ako k peniazom.
Starú brzdovú kvapalinu som si z nádržky odsal, aby som pri povolení valčeka nevykvapkal všetko pod pedál.
Keď už som sa dostal k šróbeniu, treba naň použiť špeciálny očkoplochý kľúč s malým prierezom. Sú to kľúče špeciálne na brzdové trubky, pretože s klasickým vidlicovým môžete matku strhnúť. Následne vybratie, výmena a naplnenie kvapalinou bolo jednoduché. Skúsil som spojku našlapať a v spodnej časti už začala zaberať. Takže som tušil, že som vymenil správny valček. Bez odvzdušnenia, ktoré prebieha cez spodný odvzdušňovací ventil na valčeku pri prevodovke to ale nespravím.
Snáď ten nový už nebudem musieť nikdy meniť.
Tak som musel auto natlačiť nad montážnu jamu, povolil som ventil a chvíľku sa nič nedialo. Následne po pár sekundách ale začala vytekať kvapalina. Ventil som zavrel, poprosil druhú osobu, aby pedál párkrát stlačila, zatlačila naň, ja som ventil otvoril, vytiekla časť kvapaliny s bublinkami, zatiahol ho a následne mohla druhá osoba za volantom povoliť spojkový pedál (keby to spravila počas otvoreného ventilu, systém by nasal vzduch, rovnaký princíp, ako pri brzdách). Zopakoval som to 3-krát a vybavené, spojka začala zaberať a ja som mohol auto konečne zohriať.
Keď už to bolo rozobraté, nádobku som vyčistil a až tak nalial novú brzdovú kvapalinu.
Nasledovala ďalšia vec, ktorú som chcel pred STK spraviť a to bola jednoduchšia dekarbonizácia motora. Použil som na to prípravok od MPM. Ten sa leje do starého zohriateho oleja, následne sa nechá motor „bežať“ na voľnobehu 10 až 15 minút a následne sa olej vypustí. Ja som ešte skontroloval aj olejový filter a skutočne v ňom boli nachytané čierne kúsky, ktoré vyzerali ako malý karbón. Neboli magnetické, čiže oter z ložísk som nenašiel.
Na preplach motora som sa rozhodol skúsiť produkty od MPM.
Nechať vykvapkať do poslednej kvapky.
Potom už nasledovala príjemnejšia fáza, a to bolo naliatie nového oleja. Keďže ide o starú V8, ktorá sa dosť hreje, používam olej viskozity 5W-50. Normu ACEA A3/B4 podľa výrobcu plní olej MPM 5W-50, takže niečo cez 7 litrov putovalo do motora. Namontovať novú olejovú vložku filtra a ide sa ďalej.
Ďalším krokom bola oprava výfuku. Niekde pri koncovom tlmiči som vždy počul jemné syčanie a viem, že ak je diera vo výfuku, emisie automaticky vykazujú problém. Keďže však minulý majiteľ menil zadný tlmič výfuku, ten je ako nový, zvyšok potrubia so stredovým tlmičom vyzerajú tiež v poriadku, miesto zavarenia som využil pastu na výfuky. Skúsil som takzvaný parostroj, ktorý vyrába paru. Zapchal som jednu koncovku výfuku a do druhej dal zátku s prívodom pary. Po chvíľke sa ukázal únik, okrem zvaru v koncovom tlmiči (prekvapivo, keďže celý je ako nový), to bol aj spoj medzi koncovým tlmičom a potrubím. Niekto jednoducho spojil obe časti pružnou spojkou bez kúsku výfukového tmelu, neoveril si tesnosť a tade nastal únik.
Niekto, kto menil koncový tlmič, tak len trubky stiahol pružnou spojkou a žiadnu pastu tam nedal, samozrejme, že to potom netesnilo.
Všetko som teda očistil, naniesol tmel a pred štartom auta ho zohrial teplovzdušnou pištoľkou. Tmel totiž vytvrdne teplom a nechcel som, aby pritom, kým bude výfuk v zohrievacej fáze, mi tmel odfúkne. Po následnom štarte už výfuk stíchol úplne (i keď zvuk od V8 s jemnou netesnosťou pred koncovým tlmičom bol tiež zaujímavý). Keďže do konca platnosti TK a EK mi zostávajú necelé 2 mesiace a chcem mať istotu, rozhodol som sa absolvovať len predbežné overenie na EK, kde mi zmerali CO a HC hodnoty, ktoré sa merajú na regulárnej kontrole. U nás v meste však ponúkajú predkontrolu, kde preveria všetky dôležité veci a pokiaľ do mesiaca prídem na regulérnu TK a EK, poplatok by z nej odpočítajú. Čiže som si vlastne zadarmo nechal preveriť auto.
Pružnú spojku som povolil a všetko ešte obrúsil drôtenkou.
Ako som dopadol na predkontrole?
Výsledok? Oficiálne by som emisnou už neprešiel. Bolo to síce o chlp, možno po dlhšom trápení a zohrievaní by hodnoty HC zliezli ešte nižšie, CO však pri voľnobehu aj zvýšených otáčkach bolo v norme. Koncové údaje som teda pri CO mal okolo 0,15 na voľnobehu a 0,2 pri zvýšených otáčkach (norma pre mňa je 0,3 a 0,5), HC na voľnobehu musí byť do 100. V mojom prípade som najlepšie mal okolo 120.
Toto sú len hodnoty pri zohrievaní katalyzátora na mieste. V mojom aute je umiestnený dosť ďaleko od motora, prakticky na úrovni predných sedadiel a nestíhal som predtým auto zohriať jazdou na vyšší rýchlostný stupeň.
Čo teraz?
To ale nie je dobrý výsledok a preto to idem riešiť ďalej. Mám dve možnosti. Buď sa uberať cestou spaľovania, teda ísť do nových cievok a vstrekovačov, alebo cestou výfuku a rovno vymeniť katalyzátory a pre istotu aj lambdy (i keď tie reagovali dobre a boli stále v hodnotách od 0,97 do 1,03. Skúsili sme aj technickú kontrolu, tam okrem jednej spojovacej tyče (maticové riadenie má jednu stredovú) bolo všetko bez problémov a TK by som spravil. Dokonca aj parkovacia brzda na starom BMW, čo úplne bežne nefunguje, tak v mojom prípade zaberala a splnila normy. Samozrejme som ju pred kontrolou našteloval a doladil. Zvyšok bol v poriadku aj predtým. Takže ideme ďalej.