Schopnosť prerozdeľovať pohon medzi nápravy a jednotlivé kolesá sme preverili na novšej generácii 997 z druhej polovice minulého desaťročia. Porsche 911 typ 997 bol v produkcii v rokoch 2005 - 2012. My sme testovali verziu Porsche 911 Targa4S 997 4x4 test. Na rozdiel od starších generácií bola táto už seriózne prepletená elektronikou s OBD II diagnostikou a, samozrejme, stabilizačným systémom. Ten v Porsche označujú skratkou PSM ako Porsche stability management. Zástupcovia značky radi tvrdia, že jeho iné označenie odzrkadľuje aj jeho zásadne inú kalibráciu.

Ako náš test ukazuje, majú pravdu. Stále v prvom rade ide o športové autá, pri ktorých je najdôležitejšia jazdná dynamika, jazdné vlastnosti a nie zápasenie s podmienkami nízkej adhézie blata, piesku, alebo snehu. Aj keď Porsche 911 s pohonom oboch náprav je výrobcom odporúčané ako výkonné auto vhodné aj pre nepriaznivé počasie. Pre tieto situácie však má pohon oboch náprav svoje limity. Ako uvidíte v teste, prenos pohonu na prednú nápravu nie je vždy efektívny ani presvedčivý. Navyše stabilizačný systém nemá účinné elektronické uzávierky diferenciálov realizované pomocou pribrzďovania roztočených kolies. Výsledok testu 4x4 tejto generácie 997 viacerých nemilo prekvapí. Sme si istí, že toto nie je konštrukčný problém, ale záležitosť elektroniky podvozka, ktorá pre úplnú stratu trakcie pod kolesami nie je pripravená. Na test sa pokúsime získať najnovšiu generáciu Porsche 911 typ 992 z roku 2019 pre porovnanie, ako a či sa podarilo výrobcovi posunúť sa v tomto vpred k inteligentnejšiemu a efektívnejšiemu autu.