Pred vyše dvoma rokmi sme niektorí nadávali na zamýšľanú objektívnu zodpovednosť, ktorou nás obdaril náš štát. Jej podstata spočíva v udeľovaní pokút aj bez zastavenia, resp. identifikovania vinníka priamo pri čine. Ocenenie takto zaznamenaného dopravného priestupku má vo všeobecnosti putovať poštou na adresu majiteľa vozidla. Objektívna zodpovednosť sa síce nezakladá len na meraní rýchlosti, no do veľkej miery sa na ňu spolieha. Problém však je v tom, že Polícia SR zatiaľ nedokázala pozbierať dostatočné finančné prostriedky na to, aby vybudovala systém automatických radarov. 

Spôsob vybudovania automatických radarov vraj budeme poznať do konca leta.

Pokuty chodia poštou len od januára tohto roku. V drvivej väčšine ide o pokuty za prekročenú rýchlosť, ktorú policajti namerajú pomocou ručných radarov. Na vybudovanie automatických radarov potrebuje štát podľa odhadov 30 miliónov eur, ktoré zatiaľ nemá. 

 

Róbert Kaliňák však verejnosti predstavil zaujímavú alternatívu. Vyberanie pokút možno nechá na súkromnú firmu. Zdá sa vám to nenormálne? Nie ste sami. Slováci na novinku reagujú zatiaľ negatívne. Rezort vnútra túto možnosť zatiaľ analyzuje a pre svoje plány má však veľmi dobré zdôvodnenie.

Verejno-súkromné partnerstvá sú projektami na dlhé časové obdobie. Štát by vďaka súkromnej investícii mohol vybudovať sieť automatických radarov, na druhej strane by však prišiel o časť vybraných pokút, ktoré by skončili v rukách súkromnej firmy.

Polícia by sa mohla zmerať aj na iné priestupky ako len meranie rýchlosti.

V súčasnosti sa poštou pošle len približne 150 pokút týždenne. 93 % z nich predstavujú priestupky prekročenia rýchlosti. Výška priemernej pokuty je 83 eur. Objektívna zodpovednosť za prvé tri mesiace tohto roka celkovo priniesla 81 tisíc eur. Ak teda chce štát zvýšiť výber týchto pokút, musí systém zautomatizovať. Potrebné peniaze však nie sú.

 

Celý systém by teda mohla vybudovať súkromná firma, ktorá by ho prevádzkovala ako PPP projekt. Verejno-súkromné partnerstvo by teda do istého stupňa umožnilo súkromnej firme profitovať na našich priestupkoch. 

 

Na druhej strane vybudovanie automatických radarov by údajne malo znížiť nehodovosť na monitorovaných úsekoch. Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného v Žiline tvrdí, že vodiči si na meraných úsekoch budú dávať väčší pozor. Odvoláva sa pritom na skúsenosti z Maďarska.

 

Zdroj: sme.sk

Prečítajte si aj: Policajti menia autá. Dostali 750 nových VW Golf