Ledwinka vs. Porsche
Na začiatku 30. rokov bol v Kopřivnici hlavným konštruktérom Hans Ledwinka. Mal na starosť vývoj moderných automobilov s rebrinovým rámom, aerodynamickým tvarom a motorom uloženým vzadu. Prototyp Tatra V570 či neskorší model T97 boli na svoju dobu neuveriteľne pokrokové – ľahké, úsporné a vhodné pre masové rozšírenie. Ledwinkove autá si všimol aj samotný Ferdinand Porsche, ktorý bol poverený Adolfom Hitlerom vytvoriť „ľudové auto“ pre nemecký národ. A práve tu sa začína sporná kapitola dejín automobilizmu.
Viac, než len inšpirácia
Volkswagen Käfer, známy ako „Chrobák“, zdieľal s Tatrami viac než len filozofiu. Mal motor vzadu, vzduchové chladenie, chrbticový rám aj oblé aerodynamické línie. Ak si človek postaví vedľa seba Tatru V570 a prvé prototypy Volkswagenu, podobnosť je zrejmá na prvý pohľad. Samotný Porsche to ani nikdy úplne nepopieral. Neskôr otvorene priznal: „Ledwinkove autá sme sledovali veľmi pozorne.“
Spor, ktorý zastavil Hitler
Keď Tatra v roku 1938 podala žalobu na Volkswagen, mala silné argumenty. Jej patenty sa týkali nielen rebrinového rámu, ale aj konštrukcie vzduchom chladeného motora či samotného usporiadania s pohonom vzadu. Všetky riešenia sa v Chrobákovi objavili takmer identicky.
Situácia v Európe sa prudko menila. Po Mníchovskej dohode na jeseň 1938 stratilo Československo pohraničné územia a už v marci 1939 obsadila nemecká armáda aj zvyšok krajiny. V tom momente mal o osude žaloby jasno Adolf Hitler. Osobne sa totiž veľmi zaujímal o úspech „ľudového auta“. Dokonca ho propagoval ako symbol nemeckého pokroku. Keď zistil, že Volkswagen čelí právnym problémom, rozhodol nekompromisne. Žaloba Tatry sa musí stiahnuť.
V zlom čase na zlom mieste
Československá automobilka bola prinútená prestať sa brániť a inžinieri stratili možnosť chrániť si duševné vlastníctvo. Hans Ledwinka, ktorý stál na čele vývoja, sa ocitol pod tlakom nacistických úradov. Počas vojny musel pracovať pre nemecký zbrojný priemysel. Ledwinka síce pracoval, no robil to nedobrovoľne – nemal na výber. V nacistickom systéme bolo odmietnutie prakticky nemožné, hrozilo by mu väzenie či ešte horší osud. Napriek tomu, že bol vynikajúcim inžinierom, stal sa obeťou doby, ktorá jeho talent zneužila na plnenie vojenských cieľov. Po roku 1945 bol československými úradmi obvinený z kolaborácie. To znamená, že namiesto uznania za priekopnícku prácu skončil na päť rokov vo väzení.
Iróniou osudu je, že v čase, keď Volkswagen rástol a postupne sa stával symbolom povojnového ekonomického pokroku, Tatra bojovala o prežitie a jej hlavný konštruktér sedel za mrežami.
Ledwinka sa dočkal uznania až dlhé roky po smrti
Po druhej svetovej vojne Tatra obnovila spor, ktorý sa ťahal dlhé roky. Nakoniec v roku 1961 Volkswagen priznal svoj dlh a zaplatil mimosúdne odškodné približne tri milióny nemeckých mariek. Nebola to žiadna sláva ani veľké priznanie viny, no aspoň malý dôkaz toho, že československí konštruktéri mali pravdu.
Ledwinka sa už po prepustení z väzenia do Tatry nevrátil. Odsťahoval sa do Rakúska, kde žil až do smrti v roku 1967. Až dlho po smrti mu odborná verejnosť začala dávať zaslúžené uznanie – ako jednému z najvýznamnejších automobilových konštruktérov prvej polovice 20. storočia.
Bez Tatry by možno Chrobák nevznikol
Dnes je jasné, že bez Tatry by legendárny Volkswagen Beetle vyzeral úplne inak – ak by vôbec vznikol. Nebol to síce úplný „plagiát“, ale hranica medzi inšpiráciou a kopírovaním bola veľmi tenká. Hoci história si zapamätala najmä meno Porsche, v pozadí navždy zostane aj Hans Ledwinka a jeho Tatry, ktoré predbehli svoju dobu.
POZNÁMKA: Titulný obrázok je vytvorený počítačom. Nejde o autentickú historickú fotografiu, ale o ilustráciu, ktorá má čitateľom priblížiť podobnosť medzi vozidlami KdF-Wagen a Tatra V570.