Určite to poznáte. Krásny, rovný, nový, voňavý, tmavý asfalt na širokej ceste. Každý z nás už snáď bol v zahraničí a kto nebol, tak ho určite videl aspoň vo filme. Slovenské cesty také nie sú. A už vôbec také nie sú v zime alebo po nej. Vodičov a podvozky držia v strehu diery, jamy a výtlky. Svoje by o tom vedeli rozprávať všetky preseknuté pneumatiky alebo pokrivené disky, ktoré si s našimi cestami potykali viac, ako by bolo vhodné. Ale pozor, nie je výtlk ako výtlk.

 

 

Podobný zážitok som získal ja aj moje auto. Bolo krásne sobotné poludnie, slnko svietilo a sneh sa po jednodňovej kalamite topil ­vo veľkom. Špinavá stojatá voda na cestách veľa informácií o ukrývajúcich sa výtlkoch neposkytovala. Vtedy sa to stalo. Pokojnú jazdu mestom pri rýchlosti maximálne 50 km/h (podľa tachometra) prerušila rana. Ale skutočne obrovská. Keby som mal zaťaté zuby a bol by som v kreslenom filme, určite by sa mi rozsypali ako sklo. Bol som si istý, že si to odniesla pneumatika.

Disk nebol len ohnutý ale aj prasknutý.

Po okamžitom zastavení som zistil, že pneumatika je v poriadku. Horšie však už bol na tom zliatinový disk. Trafil som ho s chirurgickou presnosťou. Samozrejme, nedalo mi inak, tak som privolal policajtov. Chcel som spísať zápis o tom, čo sa stalo. Nie kvôli poisťovni. Chcel som a stále chcem uplatniť si náhradu škody u správcu cestnej komunikácie.

 

Muži zákona prišli po 40 minútovom čakaní. Za ten čas som si výtlk našiel, nafotil. Keďže auto bolo odstavené na parkovisku, vybrali sme sa pozrieť sa na miesto činu. Vzápätí som na ňom dostal znova studenú sprchu. V ten deň už druhýkrát. Pán policajt mi povedal v danom výtlku som si koleso určite nepoškodil. Diera má totiž oblé hrany. Určite klamem a disk som poškodil niekde na parkovisku. Na takúto škodu sú potrebné oveľa ostrejšie hrany!

Podľa polície musí mať diera na ceste kolmé hrany. Inak jednoducho klamete, vymýšľate si a pridávate im zbytočnú prácu.

Naozaj som ostal v nemom úžase. Nepomohlo ani to, že tesne za mnou išiel kamarát a všetko presne videl. V mojom aute sme navyše boli dvaja. Určite si to len vymýšľam, veď v tej diere sa nedá poškodiť koleso.

 

Výtlk bol, samozrejme, neoznačený. Po odchode polície mi teda neostávalo nič iné, ako rozložiť kameru a natočiť miesto, ktoré jednoducho je príliš oblé na to, aby vôbec stálo na povšimnutie. Záznam stihol bežať možno 20 sekúnd. V tom pri výtlku zastavila Fabia Combi. Zamestnanci správcu cesty prišli miesto označiť. Šokujúca rýchlosť.

 

Takže na Slovensku nestačí, že si poškodíte auto v nejakej diere. Do povinnej výbavy auta možno čoskoro pribudne uhlomer, ktorým si odmeriame pravouhlosť stien výtlku. Celkový účet za sobotný prejazd oblej nerovnosti je 175 €. Disk nielenže bol ohnutý, ale aj prasknutý. Náraz si odnieslo ešte horné uloženie tlmiča a geometria predných kolies. Napriek všetkému sa obrátim na správcu cesty s požiadavkou o náhradu škody. Skúsenosti ľudí, ktorí sa dostali do podobnej situácie mi však veľa nádejí nedávajú.