Doba temna v Porsche. Aj takto by sa dal nazvať príchod štvorvalcových motorov do športových modelov značky. Teda príchod samotných 4-valcov by nebol až taký tragický, v minulosti predsa v Stuttgarte vyrábali modely ako 912, 924, 944... Vtedy ste, ale mohli siahnuť aj po atmosférickom 6-valcovom boxere. V najbližšej dobe sa však všetko zmení. Porsche nahradí atmosférické 6-valce menšími prepĺňanými motormi. Výnimkou sú len vrcholné športové verzie, akými sú 911 GT3 a Cayman GT4. Všade inde uvidíme prepĺňanie. Kým v ponuke typu 911 zostane aspoň správny počet valcov. V menších typoch Boxster a Cayman čakajme inváziu 4-valcov.

 

Röhrl už jazdil s novými motormi. Nový turbo štvorvalec podľa neho znie ako Volkswagen Beetle. 

Faceliftovaná 911 dostane namiesto vylepšených atmosférických motorov úplne nové 6-valce s turbom. Základná Carrera bude mať za zadnou nápravou 2,7 litrový boxer s výkonom 260 kW(354 koní). Výkonnejšia Carrera S príde s 3,0 litrovým boxerom s výkonom 320 kW(435 koní). Walter Röhrl testovací pilot Porsche už nové motory vyskúšal a servítku si pred ústa nebral.

„Aspoň, že to nie je turbo štvorvalec ako v ďalšom Boxsteri. Ten znie ako Volkswagen Beetle.“ hovorí Röhrl. Najskôr si myslel, že si z neho vývojoví inžinieri robia srandu. Nerobili. Povedali mu však, že na zvuku ešte pracujú takže výsledok by mal byť lepší.

„Bez ohľadu na to aký dobrý je turbo motor, nikdy nemôže mať tak čistú odozvu plynu ako atmosférické motory. To je aj dôvod prečo som si kúpil Boxster. Motory aké má súčasná generácia už ďalej Porsche stavať nebude.“ Walter Röhrl. 

Prísne emisné limity tlačia na Porsche a turbu sa jednoducho nemôže vyhnúť. „Musíme použiť turbo aby sme znížili emisie. Ako sa inak dostaneme pod 95g C02 na kilometer?“ dodáva Walter. Zjavne ho prítomnosť prepĺňania v nových modeloch neteší.

 

„Bez ohľadu na to aký dobrý je turbo motor, nikdy nemôže mať tak čistú odozvu plynu ako atmosférické motory. To je aj dôvod prečo som si kúpil Boxster. Motory aké má súčasná generácia už ďalej Porsche stavať nebude.“ hovorí Röhrl. Keď sa takto verejne vyjadruje testovací pilot nemeckej značky, viac asi nie je potrebné dodať. 

 

My si môžeme akurát zanadávať na nezmyselný cyklus merania normovanej spotreby. Ten nemá nič spoločné s realitou a zvýhodňuje preplňované motory. Potom musia aj také značky ako je Porsche a Ferrari pristupovať na prepĺňanie motorov. To zo sebou okrem papierovo nižšej spotreby, nesie aj mnoho nevýhod. Pritom je všeobecne známe, že turbo motory „žerú“ práve pod riadnou záťažou šialené množstvá paliva. Práve preto vyznieva prepĺňanie športových áut s cieľom znížiť emisie tak trochu tragikomicky.

 

Zdroj: wheelsmag