Napriek tomu, že v našom hodnotení dostala päťka kombi mimoriadne vysoké známky, je veľmi pravdepodobné, že tento test podráždi nejedného z vás. Vlastne práve preto. Myslím však, že "znechutí" len vyslovených neprajníkov BMW. A tých je vo svete prekvapivo dosť. Fanúšikov bavorákov, dúfam, poteší a utvrdí v tom, prečo značke veria. Ešte je tu tretia skupina motoristov. Tí, ktorí obľubujú inú značku, alebo vyslovene žiadnu, len prosto majú radi kvalitné od gruntu dobre urobené veci. Práve tí by mohli spozornieť.
 

 

Tým s otvorenou mysľou, ktorí k BMW nemajú žiaden vyhranený postoj tento test snáď dokáže, že aktuálne BMW radu 5 typ F10/F11 (sedan a kombi) si našu ohromnú chválu už po 4. krát za ostatné 3 roky zasluhuje jedine a úprimne len kvalitami (nehovorím teraz o spoľahlivosti). Zbytočne za touto super pozitívnou recenziou nehľadajte dôvody ako reklama, zaplatené promo, nadštandardné vzťahy s dovozcom, alebo pekné baby u predajcov. Nič z toho sa nekoná, i keď pri niektorých kočkách v sieti BMW v SR... :)

Budem sa už opakovať (prvýkrát som to uviedol pri teste BMW 535i F10 v r2011), no nemôžem si pomôcť. Aktuálne BMW radu 5 považujem za najlepšie každodenné auto na svete. Pred 15 rokmi som si to isté myslel o generácii E39. A nebol som zďaleka jediný...

 

Potom prišlo kvalitatívne, estetické i spoľahlivostné zakopnutie v podobe generácie E60/E61. Úprimne, nie len že mám rád väčšinu kúskov od Audi, Mercedesu i Volva. Mnohé ich produkty dokonca obdivujem. Ako dôkaz, pre neveriacich snáď zaberie fakt, že pred časom sme si s polovičkou kúpili Mercedes SLK350. Všetky tieto značky svetu relatívne dostupných prémiových áut už desaťročia udávajú smer. Celkom úprimne a otvorene tiež priznám, že pri možnosti vybrať si len jednu dostane pred ostatnými o chĺp prednosť BMW. Dôvod je veľmi jednoduchý a priamočiary. Vyhovuje mi komplexné športovejšie zmaranie väčšiny modelov z Mníchova. Zameranie na radosť z jazdy, ktorá naozaj nie je len želaním reklamného sloganu. Teda naladenie bŕzd, riadenia, výkonnejšie motory, ešte rýchlejšie podvozky a skvelá ergonómia pracoviska vodiča. Nič iné za tým hľadať netreba.

 

Možno ma považovať za fanúšika BMW, no v žiadnom prípade nie fanatika. Tieto dve slová sú napriek podobnosti ohromne rozdielne významom. Kým fanúšik uvažuje triezvo, rozmýšľa vlastnou hlavou a marketing ani reklama ho zväčša len pobavia a keď výrobca dlhodobejšie robí prešľapy so smútkom fandenie zanechá... Naopak, fanatik má zatemnené zmysly a nie je schopný ani ochotný uznať nič iné. Dokonca je vopred presvedčený, že to čo ešte len príde bude automaticky to naj naj. To v žiadnom prípade nie je môj prípad.

Nemyslel by som si, že aj po 4 rokoch od príchodu budem aktuálne BMW radu 5 považovať za najlepšie bežné každodenné auto na svete. No nemôžem si pomôcť. Bezchybné určite nie je, ani po nedávnej modernizácii a podľa cenníka ani vôbec nie lacné. No je naozaj skvelé v prakticky každej motorickej verzii.

Čím všetkým je modernizované BMW radu 5 iné? Pridané kontúry okolo lemovania BMW obličiek, nová štruktúra predných dolných vzduchových vstupov, zvýraznená šírka zadnej časti pridaním ďalšieho záhybu do nástavca pod nárazníkom. Zmenili aj zadné svetlá. Predné bixenónové svetlá sú teraz štandardom pre všetky modely, na zoznam doplnkovej výbavy sa dostali Adaptívne LED predné svetlá spolu s LED hmlovými svetlami. Do vonkajších spätných zrkadiel integrovali smerovkové LED pásiky. Všetky varianty motorov už teraz spĺňajú emisnú normu Euro6, ktorá začne platiť v septembri 2014. Preto dostávajú naftové modely do štandardnej výbavy technológiu BMW BluePerformance (pridávanie močoviny) na zníženie emisií oxidov dusíka.

 

Ponuka pohonných jednotiek, dostupná pre BMW radu 5 Sedan a BMW radu 5 Touring, teraz pozostáva zo 4 benzínových a 6 naftových motorov. K tomu navyše aj verzia ActiveHybrid5. Štandardnou funkciou je od teraz aj posilňovač riadenia s premenlivým účinkom Servotronic, čo je skutočne skvelá vec. Sériovo vybavené vzduchovým pružením, vrátane automatickej regulácie svetlej výšky zadnej nápravy spolu s ovládačom jazdného zážitku na stredovej konzole sa komfortom BMW radu 5 blíži o triedu väčšej sedmičke. Ak ho nepoložíte na 19 a viac palcové disky.

Aktuálne BMW radu 5 je, rovnako ako v predošlom roku najpredávanejším biznis modelom na svete. V roku 2013 sa pre BMW radu 5 sedan, BMW radu 5 Touring alebo BMW 5 Gran Turismo rozhodlo na celom svete 366 992 zákazníkov. Od začiatku výroby predali už vyše milióna exemplárov. Možno viacerým (najmä konkurentom, ako počúvam) prekáža spôsob akým si BMW v predaji medzi prémiovými značkami udržuje prvé miesto (rozdávanie zliav na požiadanie, reexporty...), no to je samostatná téma do ktorej dobre nevidím a veľmi sa v nej nevyznám. Úlohou tohto testu je zhodnotiť produkt, nič iné. Za ten majú od nás chalani v Mníchova znova jedničku z hviezdičkou.

Aj interiér prešiel zušľachtením a zvýšením funkčnosti. Komfortný a ergonomický ovládací prvok iDrive je odteraz sériovo vo všetkých modeloch, V prípade navigačného systému Professional zvýšili komfort ovládania cez systém iDrive Touch Controller. Na ňom je integrovaný Touchpad (dotyková plocha), na ktorý sa môže priamo prstom písať text – čo zjednodušuje zadávanie cieľa do navigácie. Doplnková funkcia Komfortný vstup, ktorá umožňuje bezdotykové otváranie dverí batožinového priestoru, je doplnená aj o zatvárací mechanizmus. To znamená, že mávnutím nohou pod zadným nárazníkom sa dvere dajú otvoriť aj zatvoriť. Skvelé, čo poviete?

BMW radu 5 F10/F11 bolo jedným z prvých áut, ktoré konzorcium EuroNCAP testovalo po sprísnení kritérií na zisk 5 hviezdičiek a vysokých percentuálnych ohodnotení. Napriek tomu získalo skvelé hodnotenie ukážkovými výsledkami. Ako odolalo trom základným typom nárazov si môžete pozrieť v priloženom video.

Ak vyslovene nemusíte (lebo ozaj nemusíte) mať SUV/SAV či už od BMW, alebo inej značky, a máte na auto v tejto kategórii, nerozmýšľajte! Či už 520d (518d asi fakt radšej ee) alebo M5, jedno lepšie ako druhé.

BMW 535d Touring xDrive F11

 

PLUSY:

 

+ bavme sa radšej o nedostatkoch,
bude to jednoduchšie a hlavne kratšie čítanie :)
 

 

     

MÍNUSY:

- reálna komb. spotreba 8,1 l/100 km,
  (deklarovaná 6,2 l/100 km)
- EcoPro/Sport režimy treba vždy aktivovať,
- základná cena 64 700 €,
- ceny väčšiny príplatkov,
- odísť v želanom nastavení vyžaduje 5-6 krokov, ktoré si mohlo auto pamätať!

 

 

Cenník modelov BMW 5 Touring platný na Slovensku.

BMW 535d Touring xDrive F11

rok výroby 2014

Motor:

Vznetový radový 6-valec prepĺňaný dvoma turbodúchadlami, uložený vpredu pozdĺž s priamym vstrekovaním paliva s variabilnou geometriou lopatiek turba, objem 2 993 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 90,0 × 84,0 mm, kompresný pomer 16.5 : 1, max. výkon 230 kW (313 k) / 4 400 ot, max. krútiaci moment 630 Nm / 1 500 - 2 500 ot, litrový výkon 77 kW (105 k) / l, emisná trieda Euro6.

Pohon:

8-stupňová automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom, pohon všetkých kolies xDrive.

Podvozok:

nezávislé zavesenie kolies na oboch nápravách, kotúčové brzdy s vnútorným chladením predné 348 mm, zadné 330 mm, elektronické systémy podvozka: ABS, EBD, DBC, ESP, DSC, DTC, hrebeňové riadenie s elektrickým posilňovačom

Kolesá:

ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 8J x 17",
pneu 225/55 R17

Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 4907 x 1860 x 1462 mm, objem kufra - 560/1670 l, rázvor 2968 mm, pohotovostná hmotnosť - 1 950 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba – 6,2 l/100 km (výrobca), počas testu 8,1 l/100 km, objem nárdže 70 l, výkonová hmotnosť 8,48 kg/kW.

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 250 km/h,
zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 5,3 s

Cena:

Základná verzia 518d - od 43 500 €,
Základná verzia 535d Touring xDrive - od 64 700 €

František HANZEL Komentár redakcie: František HANZEL

BMW 535d xDrive generácie F11 je skutočne veľmi príjemné vozenie na každý deň. Prekvapí vnútorným priestorom a osobne si neviem predstaviť, že by som potreboval väčšie auto. Má vyvážené a isté jazdné vlastnosti, hoci je celkom logicky určené skôr na diaľnicu a pohodlnú jazdu ako na šantenie v zákrutách. Približne 2 000 kg je predsa len cítiť. Motor má výborný ťah a dostatočnú výkonovú rezervu aj na tak veľké auto. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,3 predsa len nie je úplne bežná hodnota a mnohým spolujazdcom vie vyraziť dych. Navyše sa pri prudkom pridaní plynu odmení veľmi príjemnou zvukovou kulisou. Na diesel znie v otáčkach až nečakane dobre. V kontexte rozmerov a dynamických vlastností auta je spotreba okolo 8 l celkom slušné číslo, aj ked je to výrazne viac ako udáva výrobca. Adaptívne LED svetlá, ktoré boli v testovanom aute sú určite jednou z vecí, ktoré sa oplatí zaškrtnúť v zozname príplatkovej výbavy. Majú totiž veľmi príjemné a prirodzené svetlo, výborne funguje aj funkcia svietenia do zákrut, či automatické diaľkové svetlá. Krásne je vidieť ako vytvoria "tieň", v ktorom sa pohybuje oproti idúce auto ,či auto pred vami. Čerešničkou na torte sú drobné prvky luxusu, ktoré v tomto prípade fungujú výborne a ak si na ne zvyknete budú vám neskôr chýbať. Mám na mysli napríklad veľmi dobre spracovaný bezkľúčový prístup, či otváranie kufra nohou.  Každopádne v BMW vedia, že v prípade F10/F11 odviedli veľmi slušnú prácu a nechajú si to poriadne zaplatiť.