Ste mladí a chcete zaujímavý hatchback s dobrými jazdnými vlastnosťami? Tak do hľadáčika rozhodne a hlavne rýchlo zaraďte aj Mazdu 3 III. generácie. 

Možno ste vedeli, a možno nie, že Mazda 3 v tejto generácii už nestojí na platforme značky Ford. Aj napriek tomu má veľmi dobré jazdné vlastnosti a veľký fun factor s predokolkou. Veľmi kladne hodnotíme aj súčiniteľ odporu vzduchu Cx = 0,26 vo verzii sedan. Hatchback má tento odpor vzduchu o trošku vyšší.

Zatiaľ čo 6-ku som rozdelil na test pred modernizáciou a po nej, 3-ku som spracoval komplexne. Rozdiely pred a po modernizácii nie sú totiž až tak viditeľné, ako u väčšej sestry. 

Dizajn 

Mazda s Kodo dizajnom, alebo lepšie povedané filozofiou Soul of motion, jednoznačne zahrala na city asi každému. Trojka bola tretia v poradí vyrobená v tomto smere. Dlhá kapota, dlhé pretiahnuté svetlá, rozmerná predná maska... Niekedy však človek nevie, či sa pozerá na trojku, alebo na šestku. Najmä, ak ide o karosériu sedan. "Krátku" verziu si isto nepomýlite. Ale s tým má "problém" viac automobiliek. Modernizáciou sa zmenili len detaily, ktoré musíte hľadať pozorným okom. Bixenóny s integrovanými dennými LEDkami boli štandardne od stredného stupňa výbavy, rovnako aj zadné svetlá s integrovanými LEDkami. Od r. 2016 bi-xenón nahradili LEDky, adaptívne však boli až v najvyššej výbave ako štandard. 

Interiér auta je prispôsobení skôr mladým zákazníkom, ktorí sa budú po väčšine voziť dvaja. Nastupovanie a vystupovanie cez zadné sedadlá môže byť pre starších ľudí trestom. Priestoru tiež nie je na rozdávanie.

Ale pozor. Mazda 3 v základnej výbave veľmi vábne v interiéri nepôsobí. Namiesto displeja jednoduché rádio, budíky sú síce podobné aj pre vyššie výbavy, ale nie rovnaké. Rozdiel spočíva v tom, že nižšia úroveň má analógový rýchlomer a digitálny otáčkomer (ten je horšie čitateľný). Vyššia výbava to má presne opačne. Ďalšia vec, ktorá mi neskutočne vadila, je výklopný head-up displej, ktorý má väčšina trojok. Najradšej by som ho odtiaľ vyhodil. Nevedel som si na neho zvyknúť. Navyše Mazda neponúkala možnosť ho sklopiť.

Staršie kusy mali mechanickú ručnú brzdu, u nových nájdete už aj elektrickú, čo je myslím na tak dobrý podvozok aj niekedy škoda. :) V starších kusoch vadí aj lakťová opierka. Je síce rozumne tvarovaná, ale ten zvuk otvárania a zatvárania trhá uši. Ako u 20 rokov starého auta, kedy čakáte na prasknutie. O automatickom sťahovaní okien len pre vodiča sa baviť nemusíme... Je to totiž samozrejmosť takmer každého Japonca.

Mazda 3 je dlhá 4465 mm (sedan 4585 mm), široká 2053 mm (vrátane spätných zrkadiel!) a vysoká 1450 mm. Rázvor náprav je 2700 mm. Do batožinového priestoru zmestíte 364 litrov, resp. 419 litrov. Objem nádrže je 51 litrov. 

Motory 

Pozrime sa pod kapotu. Ako prvé, čo som si všimol, je neskutočne lacne pôsobiaca tyčka na otváranie kapoty. Dokonca som čakal, kedy mi z kotvenia vypadne! Ale asi predpokladajú, že sa kapota nebude často otvárať. Nechápem, ako to takto mohli v Mazde vymyslieť v tak nových modeloch. Áno, je to detail, ale... Druhé, čo ma však príjemne prekvapilo, je celkom dobrý prístup k rôznym komponentom. 

Paleta motorov na európskom trhu nebola veľká. Benzínové motory boli 2, v rôznych výkonových verziách. Najslabšia 1,5ka so 100 koňmi konzumuje kombinovane 6,5 litra. Väčší dvojliter s výkonom 88 kW, teda 120 koní, konzumuje zhruba 6,7 litra a najsilnejšia verzia s výkonom 121 kW, čiže 165 k, čosi nad 7 litrov. Ak budete mať šťastie, možno narazíte na kusy importované z USA/Kanady, ktoré majú pod kapotou aj 2,5-litrový Skyactiv-G s výkonom 137 kW (186 k). Tých je u nás minimum, ale niekoľko som ich na predaj medzičasom videl. Navyše, nami testovaný slabší dvojliter na 88 kW (120 k) išiel veľmi pekne. Človek by dokonca povedal, že má koníkov pod kapotou o trošku viac, ako deklarujú. Od silnejšieho motora sa líši predovšetkým softvérom a mierne aj výfukovým systémom. 

Model Objem (cm3) Výkon (kW/k) Krútiaci moment (Nm) Max. rýchlosť (km/h)  Zrýchlenie (s) Prevodovka
1,5 Skyactiv-G  1496 74/100 150 182 10,8 6M
2,0 Skyactiv-G 1998 88/120 210 195* 8,9* 6M/6A
2,0 Skyactiv-G 1998 121/165 210 210 8,2 6M

*údaje pre manuálnu prevodovku a 5-dv. hatchback

Pre priaznivcov nafty sú k dispozícií len 2 pohonné jednotky. Ich voľbu však poriadne zvážte. Menšia, 1,5-litrová Skyactiv-D konzumuje priemerne 5,4 litra nafty. 2,2-litrová jednotka zhruba 6,0 litra nafty. Navyše dízle majú svoje muchy. Je na mieste zvážiť, či vám nízka spotreba stojí za potenciálne problémy, ktoré sa skôr, či neskôr dostanú. Najmä, ak jazdíte do 20 - 25-tisíc ročne.

Model Objem (cm3) Výkon (kW/k) Krútiaci moment (Nm) Max. rýchlosť (km/h)  Zrýchlenie (s) Prevodovka
1,5 Skyactiv-D  1496 77/105 270 185* 11,0* 6M/6A
2,2 Skyactiv-D 2191 110/150 380 210* 8,1* 6M/6A

*údaje pre manuálnu prevodovku a 5-dv. hatchback

Jazda a jazdné vlastnosti 

Sadnete si do auta a vždy štartujete tlačidlom. Majú ho všetky výbavy. Prvých pár metrov, zoznamovanie sa s autom. Prídete na to, že volant ide pomerne ľahko aj vďaka elektrickému posilňovaču riadenia, a je trošku cítiť aj spätnú väzbu. Od dorazu po doraz má zhruba 3 otáčky. Radosť z volantu však pokazí radenie. Rýchlostná páka manuálnej prevodovky neskáče bravúrne, na čo sa sťažovali mnohí majitelia. Niektoré rýchlosti padnú pekne, iné musíte rvať trošku na silu. Celkom ma prekvapila aj dlhá jednotka pri manuálnej prevodovke 88 kW (120 k) verzie. Nechá sa točiť po 60 km/h.  Jazdné vlastnosti sú na danú triedu nadpriemerné. Ak ich chcete ešte vylepšiť, štandardný podvozok musíte modifikovať pomocou pružín a tlmičov. Športovosť podčiarknete aj výmenou stabilizátorov, či pridaním rozpery, čo vlastne už aj robí časť majiteľov, aby už aj tak dobrý podvozok posunuli o trochu ďalej. Brzdy sú z môjho pohľadu nadpriemerné. Lenže aj kotúče aj platničky sa vedia opotrebovať do 50-tisíc kilometrov. 

Akustický komfort je na tom dobre. Výhrady mám akurát k hluku od kolies. Cez podblatníky takmer všetko počuť. Odlietavajúce kamienky, valivý odpor pneumatík... 

Nebuďte prekvapení, ak vám pri naštartovaní a zatiahnutej ručnej brzde (zaradenom P pri automate) nepôjdu denné svetlá. Ďalšia vec, ktorá pri dlhšej jazde trošku zamrzí, je menšia nádobka na ostrekovače. Vo verzii po modernizácii navyše nie je indikátor nízkej hladiny. Ďalšia taká netypická vec. Palubný počítač, a najmä jeho dojazd dosť kecá, vzhľadom na dnešné pomery. Keď zasvieti dojazd 0, s prehľadom sa dá spraviť aj 100 km. Vnímam to však ako takú blbovzdornú ochranu. Nami testovaná verzia mala len parkovacie senzory (vyššie výbavy mali kamery). Ich nástup je však v trojkách veľmi pomalý. Spoliehať sa len na ne nie je najbezpečnejšie. 

Spoľahlivosť 

Mazda 3 rozhodne nie je zlé auto zo žiadneho uhla pohľadu. Ani čo sa spoľahlivosti týka. Má svoje neduhy, ktoré môžu, ale aj nemusia majiteľov trápiť. Ak máte záujem o kúpu jazdenky, dajte si pozor na hrdzu. Antikorózna ochrana je síce na vyššej úrovni, ako u starších modelov, ale bežný priemer stále nedosahuje. Ideálne je, ak predchádzajúci majiteľ už ošetril dutiny a podvozok. Vy by ste to po kúpe mali spraviť tiež. Pozor aj na lak. Niektoré farby sú príliš slabé. Ak kupujete kus, ktorý je pôvodom z Mexika, ničím výnimočným nie je povrchová hrdza v oblasti zadných sedadiel. Mali to už od novoty! Je to síce esteticky nepekné, ale funkčne bez závad. Už keď sme pri interiéri. Veľa majiteľov sa sťažuje na škrípajúce plasty, povedzme ako sú výplne dverí, alebo stredový tunel. Navyše, niektoré sa poškrabú už len pohľadom. Ťažšie postavy rýchlejšie presedia sedačky, trpí hlavne bočnica sedáku. Pár majiteľov už potrápila aj parkovacia kamera. A čo infotainment? Nie je dokonalý. Niektorým v chladnejšom počasí mrzne. Navyše je trošku pomalší, ako by ste možno čakali. Kým začne hrať rádio pesničku z USB, tak to trvá aj dobrú minútu. 

Podvozkové diely tiež nie sú bezstarostné. Už po pár tisíc kilometroch vedelo niečo búchať z prednej nápravy. Môže za to nie celkom domyslené horné uloženie tlmiča. Riešili to aj v servise, vyčistením, premazaním, alebo inak, a problém sa vždy po čase dostavil opäť. Pár kusom dokonca po pár mesiacoch vytiekli tlmiče. 

Skyactiv-D by som sa oblúkom vyhol. Problémy s pridierajúcimi vačkami sú totiž všeobecne známe. K tomu si pripočítajte potenciálnu hrozbu turba, egr, vstrekovania. Mimochodom, filter pevných častíc stojí originál zhruba 2000 eur! Spojka a dvojhmota pri manuáli dostáva tiež poriadne zabrať! 

Hodnotenie Autoporadca.sk

  Mazda 3 má už niekoľko generácií svojich skalných fanúšikov, ktorí na ňu nedajú dopustiť. Niet divu, vždy to bolo auto s dobrou mechanickou odolnosťou, spoľahlivou elektronikou a v zásade bezproblémovými benzínovými motormi. To všetko v podstate platí dodnes. Žiaľ, jeden neduh ostáva naprieč všetkými generáciami a tým je vyššia náchylnosť ku korózii. Aj keď Mazda tvrdí, že na antikoróznej ochrane v posledných rokoch popracovala, musím povedať, že pri kontrole podvozku stále badám aj u 3 až 4 ročných áut viac hrdze ako býva bežné vzhľadom na vek a triedu auta. Korózia karosérie a podvozku je u Mazdy dlhoročný problém u ktorého mám pocit, že sa nič zásadné nezmenilo. Tiež lakovanie karosérie vykazuje veľmi nízke nánosy farby a laku, plechy sú tenké a mäkké. U veľmi obľúbenej „reklamnej“ červenej metalízy s názvom RED SOUL, som sa dokonca už 2x stretol aj s lúpajúcim sa vrchným čírim lakom na kapote motora u nie veľmi starých kusov Mazdy. S výberom motorizácie si veľké starosti robiť nemusíte, v ponuke pre Európu boli atmosféricky plnené benzínové štvorvalce s objemom 1,5L s výkonom 74kw, alebo  2,0L v dvoch výkonových verziách 88kw alebo 121kw. Oba benzínové motory majú nezvykle vysoký kompresný pomer 14:1. V ponuke bol aj diesel s objemom 2,2L, ktorý bol podľa mňa pre malú a ľahkú trojku zbytočne veľký a ťažký a nie veľmi úsporný. V roku 2015 Mazda zaradila do ponuky 1,5L Skyactiv-D s výkonom 77kw. Ktorý z nich zvoliť? V tomto prípade na diesel zabudnite. Benzínové motorizácie majú mimoriadne dobrú spotrebu paliva a konštrukčne prinášajú oveľa menej rizík ako ojazdená nafta. No a v tomto prípade, nie je tá nafta žiadne terno. U 2,2ky robí majiteľom dlhodobé problémy a vrásky hlavne pribúdanie nafty do oleja vplyvom častých a neúspešných regenerácií DPF, spotreba tohto motora voči podareným a úsporným benzínom taktiež nebude dôvodom k jeho kúpe. Menší diesel je len pre skalných nadšencov nafty, pretože oproti tichej, kultúrnej a úspornej benzínovej 1,5ke neprináša žiadne zásadné výhody.
Klady vozidla
-atraktívny dizajn, netuctové auto ktoré si zatiaľ celkom dobre drží cenu na poli jazdených áut
-nízka hmotnosť a dobrý podvozok sa podpisujú na výborných jazdných vlastnostiach auta
-benzínové motory si za svoje služby nepýtajú veľa paliva a tak treba prípadnú kúpu naftového agregátu dobre zvážiť
-presné riadenie, presné manuálne prevodovky, dobrá odozva na pokyny vodiča
-ponúkaná automatická prevodovka je klasická koncepcia s hydromeničom, pri pravidelnej údržbe je to spoľahlivo fungujúci automat
Zápory vozidla:
-dlhodobé problémy značky s nadmernou koróziou, tenké a mäkké plechy, tenký nános farby, nedostatočná antikorózna ochrana
-nemožnosť konfigurovať prvky výbavy podľa želania, v ponuke sú iba celé balíky – stupne výbav
-na našom trhu nemožnosť kúpiť benzínový motor 2,5 Skyactiv – v ponuke chýba nejaká ostrá verzia pre nadšencov dynamickej jazdy
-absencia karosárskej verzie kombi, v ponuke je len málo obľúbený sedan alebo hatchback
-niektoré materiály v interiéry prípadne výplne dverí pôsobia relatívne lacným dojmom, aj keď vyššie výbavy na prvý pohľad zaujmú luxusným vzhľadom
 
 Hodnotenie Autoporadcom 9/10

Mazda 3 má už niekoľko generácií svojich skalných fanúšikov, ktorí na ňu nedajú dopustiť. Niet divu, vždy to bolo auto s dobrou mechanickou odolnosťou, spoľahlivou elektronikou a v zásade bezproblémovými benzínovými motormi. To všetko v podstate platí dodnes. Žiaľ, jeden neduh ostáva naprieč všetkými generáciami a tým je vyššia náchylnosť ku korózii. Aj keď Mazda tvrdí, že na antikoróznej ochrane v posledných rokoch popracovala, musím povedať, že pri kontrole podvozku stále badám aj u 3 až 4-ročných áut viac hrdze ako býva bežné vzhľadom na vek a triedu auta. Korózia karosérie a podvozku je u Mazdy dlhoročný problém, pri ktorom mám pocit, že sa nič zásadné nezmenilo. Tiež lakovanie karosérie vykazuje veľmi nízke nánosy farby a laku, plechy sú tenké a mäkké. U veľmi obľúbenej „reklamnej“ červenej metalízy s názvom RED SOUL som sa dokonca už 2x stretol aj s lúpajúcim sa vrchným čírim lakom na kapote motora u nie veľmi starých kusov.

S výberom motorizácie si veľké starosti robiť nemusíte, v ponuke pre Európu boli atmosférické benzínové štvorvalce s objemom 1,5 litra s výkonom 74 kW, alebo  2,0 litra v dvoch výkonových verziách 88 kW alebo 121 kW. Oba benzínové motory majú nezvykle vysoký kompresný pomer 14:1. V ponuke bol aj diesel s objemom 2,2 litra, ktorý bol podľa mňa pre malú a ľahkú trojku zbytočne veľký a ťažký a nie veľmi úsporný. V roku 2015 Mazda zaradila do ponuky 1,5-litrový Skyactiv-D s výkonom 77 kW. Ktorý z nich zvoliť? V tomto prípade na diesel zabudnite. Benzínové motorizácie majú mimoriadne dobrú spotrebu paliva a konštrukčne prinášajú oveľa menej rizík ako ojazdená nafta. No a v tomto prípade nie je tá nafta žiadne terno. U 2,2ky robí majiteľom dlhodobé problémy a vrásky hlavne pribúdanie nafty do oleja vplyvom častých a neúspešných regenerácií DPF, spotreba tohto motora voči podareným a úsporným benzínom taktiež nebude dôvodom k jeho kúpe. Menší diesel je len pre skalných nadšencov nafty, pretože oproti tichej, kultúrnej a úspornej benzínovej 1,5ke neprináša žiadne zásadné výhody.

Klady vozidla

  • atraktívny dizajn, netuctové auto, ktoré si zatiaľ celkom dobre drží cenu na poli jazdených áut;
  • nízka hmotnosť a dobrý podvozok sa podpisujú na výborných jazdných vlastnostiach auta;
  • benzínové motory si za svoje služby nepýtajú veľa paliva, a tak treba prípadnú kúpu naftového agregátu dobre zvážiť;
  • presné riadenie, presné manuálne prevodovky, dobrá odozva na pokyny vodiča;
  • ponúkaná automatická prevodovka je klasická koncepcia s hydromeničom, pri pravidelnej údržbe je to spoľahlivo fungujúci automat.

Zápory vozidla

  • dlhodobé problémy značky s nadmernou koróziou, tenké a mäkké plechy, tenký nános farby, nedostatočná antikorózna ochrana;
  • nemožnosť konfigurovať prvky výbavy podľa želania, v ponuke sú iba celé balíky – stupne výbav;
  • na našom trhu nemožnosť kúpiť benzínový motor 2,5 Skyactiv – v ponuke chýba nejaká ostrá verzia pre nadšencov dynamickej jazdy;
  • absencia karosárskej verzie kombi, v ponuke je len málo obľúbený sedan alebo hatchback;
  • niektoré materiály v interiéri prípadne výplne dverí pôsobia relatívne lacným dojmom, aj keď vyššie výbavy na prvý pohľad zaujmú luxusným vzhľadom.

 Hodnotenie Autoporadcom 9/10 

Kúpiť/nekúpiť

Pýtate sa, ako si auto viedlo? Ideálne auto neexistuje. Ani trojka nie je dokonalá. Ale nielen mne, ale aj ostatným sa auto veľmi páči, či už dizajnom, jazdným prejavom, atmosférickými motormi a i. O tom svedčí aj počet predaných a stále žiadaných nových kusov. Môže sa zdať, že sa z neho pomaly stáva tuctovka, čo je tak trošku škoda. Má svoje silné klady, ale na druhej strany aj výrobné zápory, ktoré sa dajú ale veľmi rýchlo tolerovať alebo vyriešiť. Hodnotenie auta je 9 bodov. Ako je na tom cena/protihodnota? Môže sa zdať, že sme Mazde naložili. Opak je však pravdou. Nebál by som sa jej dať 9 bodov. Ak Mazdu, tak benzín, a to aj za cenu trošku vyššej spotreby. Potom príde nafta, a už to také ružové nie je. Navyše niektoré problémy, či starosti, ktoré musíte priebežne riešiť aj pri relatívne novom aute, ako je slabšia antikorózna ochrana...  Nie sú to však také veľké bolesti, ktoré by sa nedali za pár korún vyriešiť. So zánovným benzínovým kusom s jasnou históriou by vás však veľké problémy stretnúť nemali. Hodnotenie je preto 7 bodov, čo je o trošku horšie ako mala väčšia 6ka.  Ale pozor. Veľa majiteľov sa sťažuje na horšiu komunikáciu s dílermi v prípade reklamácií. K tomu si pripočítajte fakt, že sa pomaly, ale isto začínajú kradnúť.