Mitsubishi Pajero, alebo na niektorých trhoch známe aj ako Montero, či Shogun, je na trhu už 35 rokov. Posledná, štvrtá generácia, interne známa aj ako V80 alebo V90, je na trhu už 10 rokov. Začali ho vyrábať v roku 2006 a predstavte si, že Pajero si ešte stále môžete kúpiť ako úplne nové auto. A to prakticky bez zásadných zmien. Netypické však? Nám do testu v AAA Auto zapožičali dlhšiu, päťdverovú verziu.

S jednoduchým luxusom nielen do terénu? Mitsubishi Pajero Vás odvezie všade. Je jednou z legiend ťažkého off-roadu.   

Nájsť na trhu skutočne plnohodnotný luxusný off-road nie je úplne jednoduché. Za hlavného konkurenta pre Pajero by sme mohli považovať spomínaný Patrol, či Toyotu Land Cruiser, alebo možno aj Mercedes G. Ak plánujete časté výlety do terénu, zamerajte sa radšej na kratšiu, trojdverovú verziu. Rozdiel v dĺžke vyše pol metra je cítiť a poznať hneď po prvej jazde v stiesnených terénnych podmienkach. 

 

Na trhu s jazdenými autami sú autá, ktoré si chcete vždy vyskúšať. Lebo sú legendy vo svojom segmente.  A pritom nemusíte byť ani veľký fanúšik toho-ktorého druhu auta. A Pajero presne medzi tieto autá patrí.

 

Keď som známemu povedal, že idem do AAA Auto po Pajero, tak mi na rovinu odvetil, že v tomto druhu áut nevidí vôbec žiadny zmysel. Ostal som jemne v šoku. Potvrdím, alebo vyvrátim jeho názor? Uvidíme... 

Pajero terén doslova miluje. A práve to sa môže podpísať na jeho horšom technickom stave. 

Dizajn
 
 
Dizajn auta je v mojich očiach nejednotný. Nevravím, škaredé isto nie je, no predchádzajúca generácia sa mi páčila podstatne viac. Prednej partii dominujú takmer štvorcové predné svetlá a širokánska predná maska. Zatiaľ čo skvetá ostali pôvodné až doteraz, maska a nárazník prešli pri modernizácii zmenami. Najvýraznejšou zmenou je iné rebrovanie masky, či integrovanie denných svetiel. Zadnej časti dominuje ako je u týchto áut typická rezerva. Čakal som, kde budú umiestnené cúvacie senzory, a milo ma prekvapilo, že ich umiestnili práve do krytu rezervy.

Dizajn

Dizajn auta je v mojich očiach nejednotný. Nevravím, škaredé isto nie je, no predchádzajúca generácia sa mi páčila podstatne viac. Bola uhladenejšia a masívnejšia. Prednej partii dominujú takmer štvorcové predné svetlá a širokánska predná maska. Modernizáciu na prvý pohľad rozoznáte vďaka inej maske chladiča a nárazník. Najvýraznejšou zmenou je iné rebrovanie masky či integrovanie denných svetiel. Zadnej časti dominuje, ako je u týchto áut typické, rezerva. Čakal som, kde budú umiestnené cúvacie senzory, a milo ma prekvapilo, že ich umiestnili práve do krytu rezervy. Zadné partie medzi krátkou a dlhou verziou na prvý pohľad spoznáte podľa zadných svetiel. Trojdverová verzia ich má rozmernejšie. Kufrové dvere sú jednodielne a otvárajú sa horizontálne, čiže do boku k spolujazdcovej strane. Predstavuje to menší hendikep, ak stojíte zadkom na tesno k prekážke. Ale pozor, ak auto nestojí na rovine, je prekrížené, zadné dvere len tak ľahko nezavriete. 
 
Offroad je dlhý 4900 mm, kratšia verzia 4385 mm. Počas rokov sa šírka zmenila z 1895 mm u starších verzií na 1875 u novších verzií. Rovnako to je aj s výškou. Dlhá verzia bola vysoká 1900 mm, po roku 2010 už len 1890 mm. Krátka verzia 1880 mm a po modernizácii 1840 mm. Základná svetlá výška je 22 centimetrov. Brodivosť uvádzajú 70 centimetrov. Komu je málo, nech si dokúpi šnorchel.
 
Výrobca udával objem kufra od 215 litrov v krátkej verzii, až po takmer 2200 litrov po sklopení sedadiel dlhej verzie. Do kufra dlhej verzie teda zmestíte asi všetko a po sklopení sedadiel ešte o riadny kus viac. Pri tomto type áut je bežné aj rôzne objemy palivovej nádrže. Minimálne ste mohli mať 70 litrov, maximálna štandardná nádrž bola 90-litrová. Pohotovostná hmotnosť sa pohybuje niekde na úrovni 2 ton. Pri brzdených prívesných vozíkoch počítajte s maximálnym zaťažením medzi 2800 až 3300 kg podľa motorizácie. Niektoré zdroje dokonca uvádzajú až 3 500 kg. 

Použité materiály v interiéri sú na uspokojivej úrovni. Ak má auto odžité veľa, tak zvuky prichádzajú z rôznych miest a častí. Pripravte sa, časom to príde aj na vaše auto. Výbava je zvyčajne na veľmi slušnej úrovni. Sedadlá potiahnuté kožou, veľké panoramatické strešné okno, kvalitná audio sústava a pod. 

 

V mojich očiach je strašne veľkou nevýhodou len výškové nastavenie volantu. Všetky ovládacie prvky sú po ruke, až na napríklad otváranie nádrže pod volantom, či vypínanie elektronických asistentov. Dokonca aj nulovanie denného počítadla kilometrov je skryté za páčkou svetiel a zo svojho pohľadu som ho musel nejakú chvíľu hľadať. Budíky sú graficky pekne zvládnuté. Použili v nich trojkombináciu bielej, modrej a červenej. To sa však nedá povedať o ovládaní a priehľadnosti malého displeja nad rádiom. Pre bežného užívateľa je na ňom znázornených veľa zbytočných informácií, fajnšmeker to však rýchlo ocení. Rádií či multimediálnych systémov bolo počas rokov v Pajere viacero. Môžete natrafiť na kusy s klasickým rádiom alebo s dotykovou obrazovkou.

Trochu zvláštne mi prišlo ovládanie kúrenia. Disponuje duálnou funkciou, pre prednú a zadnú časť kabíny, ale spredu sa dalo iba zapnúť a vypnúť. Iná možnosť v našom testovanom aute nebola. Alebo som na ňu neprišiel. Rovnako sa spredu nedala nastaviť ani len teplota. Vyhrievanie sedadiel aj po rokoch funguje veľmi dobre. Pracuje v dvoch režimoch a pri tom silnejšom hreje aj cez zimné oblečenie.

 

O priestor núdza v dlhej verzii absolútne nie je. Dokonca aj tretia rada v podlahe odvezie núdzovo dvoch. Druhá rada sa dá sklopiť a môžete ju využiť ako núdzovú posteľ. Úplne rovná plocha to však nebude, a tak sa asi ráno zobudíte "dolámaní".  

 

Je známe, že Japonci nemajú automatické sťahovanie všetkých okien. Dlho to mali len pre okno vodiča. Pajero funkciu síce má pre všetky okná, ale iba z miesta vodiča. Spolujazdci musia tlačidlo po celý čas držať. 

 

Trochu divné mi prišlo aj umiestnenie madla predných dverí. Popravde by som vymenil poradie s kľučkou. Takto mi to príde zbytočne stiesnené a pri dverách do korán sa musíte viac naťahovať.  

Motory, prevodovky a pohon

 

Čakali ste bohatú paletu motorov? Sklamem vás. Začneme veľmi raritnou verziou. Atmosférický benzín so 6 valcami nesie označenie MIVEC a má objem 3,8 litra. Týchto motorov je zopár, žerú aj malé deti popri ceste. Dlhodobo uvádzajú užívatelia spotrebu 13-15 litrov. Na 184 kW a 329 Nm nie je zlé. Ale veľmi jej neverím. Ak chcete jazdiť mesto a čakáte v zápchach, pripravte sa na častejšie tankovanie. Pri jazde v teréne sa radšej o spotreba baviť nebudeme. Komu je ťažko tankovať, môže zvoliť prestavbu na plyn. Týchto motorizácií je však minimum. Možno ich nepredali ani viac ako 1 % z celkového počtu predaných kusov. 

 

Najčastejšia motorizácia je teda nafta. Má iba 4 valce, no zato poriadne veľké. Motor má objem 3,2 litra. Výkon siaha od 118 kW (160 k) v prípade manuálových kusov až po 125 kW (170 k) u automatov. Mierne odlišné boli aj hodnoty krútiaceho momentu. Manuál mal 381 Nm a automat 373 Nm. Prvé motory nemali v prípade manuálnej prevodovky DPF filter. Počas rokov sa výkon motora vyšplhal až na 149 kW (203 k) a 441 Nm. Lenže ani tento motor sa nedá nazvať ekonomický a je jedno, ktorú verziu si kúpite. Legenda vraví, že sa s nimi dá jazdiť pod 10 litrov. Nepopieram, je to teoreticky možné, ale jedine s manuálnou prevodovkou a možno v krátkej verzii. V dlhom automate budete musieť počítať so spotrebou okolo 12-13 litrov a výnimkou nebude ani 15-litrová spotreba a keď sa posnažíte, tak dokonca aj na spevnenej ceste dáte zo 20 litrov. 

Prevodovky boli tiež len 2. Manuálna 5-stupňová a tiež 5-stupňový automat s hydromeničom. Z hľadiska odolnosti a zvyčajne ťažkého zaobchádzania by som asi radšej volil manuál. Aj keď pri ňom hrozia klasické poruchy. Ale o tom nižšie. 

 

Tým, že sa Pajero predávalo na rôznych trhoch po celom svete, občas je možné zahliadnuť aj iné motorizácie. My sme si spomenuli len tie u nás dostupné. 

 

Bol by hriech nespomenúť aj systém 4x4. Ten nesie názov Super Select 4 II a je takmer celý mechanický. Obsahuje medzinápravový diferenciál, prídavnú prevodovku a k tomu elektronickú uzávierku zadného diferenciálu. Má 4 jazdné režimy. 2H je klasická zadokolka. 4H je štvorkolka, kde ide 67 % v prospech zadnej nápravy. 4HLc je už poriadna štvorkolka, kde ide sila 50 na 50 a posledná 4LLc je redukovaný prevod, ku ktorému si môžete prirátať aj elektronické uzamknutie zadného diferáku. 

Jazda a jazdné vlastnosti

 

O technickej stránke nebudeme dnes rozprávať. Poviem len toľko, že karoséria je samonosná, ale má v spodnej časti integrovaný rám. 

 

Poďme rovno na to, ako sa s autom jazdí. Keď si prvýkrát do auta sadnete a jazdili ste pred tým na dodávkach, tak máte podobný pocit. Posed, naklonenie volantu, výhľad... A k tomu si pridajte aerodynamický hluk, klepot objemného 4-valcového dízla, neochota zrýchľovať, nastupovanie... Áno, aj také bohužiaľ je najslabšie vznetové Pajero. Ale veď predsa no a čo? Auto nie je určené na parádu, ale na robotu! Cestovať sa s ním dá po spevnených cestách v pohode. Čo-to podrží aj v zákrutách. Nakláňanie karosérie je, samozrejme, prítomné. Pre niekoho možno nepríjemné, ale dá sa na to zvyknúť. 

 

Vibrácie od kolies tlmia klasické tlmiče. Žiaden vzduch. Predné sa dajú zohnať za pár šupov, so zadnými to býva drahšie. Podvozok je naladený neutrálne na všetky druhy povrchu. Nerovnosti mu nerobia absolútne žiaden problém. Majitelia starších modelov však frflú, že je podstatne tvrdší ako boli zvyknutí. Dlhšia verzia má silnejšie brzdy. 

 

Pajero je určené primárne do terénu. Tam zvládne veľmi veľa a bez zaváhania. Pri dlhej verzii hrajú v neprospech rozmery. Vďaka rázvoru náprav si musíte dávať pozor, aby ste neostali visieť, poprípade ležať na bruchu. Samozrejme, existuje neskutočné množstvo možností, ako z tohto auta spraviť hardcore offroad, ale o tom tu písať nebudeme. Limitom je zvyčajne len rozpočet... 

 

Musím pochváliť účinnosť predných svetiel. Bi-xenónové svetlá svietia fakt veľmi dobre. Niektoré prémiové značky sa môžu v tomto smere hanbiť. 

Spoľahlivosť 

Každé jedno terénne auto má problém s koróziou. Na to kopec starých padžier umrelo. Táto aktuálna generácia je na tom asi najlepšie zo všetkých. Pri nedostatočnej údržbe, resp. pri zanedbaní začne všetko kvitnúť, ale bohužiaľ nie do krásy. Autá jazdené len po asfalte sú na tom ešte dobre. Čo som tak pokukoval po týchto verziách, tak vyslovene autá prehrdzavené skrz na skrz som nevidel, aj keď pripúšťam, že sa isto nájdu. V tomto prípade to je však vizitkou majiteľa. 

 

S blatom ide ruka v ruke aj terén. A keďže terén nie je hladučký asfalt, tak čapy, ramená, či uloženia dostávajú permanentne na frak. Nie je tajomstvom, že hneď po kúpe budete musieť niečo na náprave meniť. 

 

Do pozornosti by som dal aj problémy so spojkou, či už s lamelou, ložiskom či dokonca aj s dvojhmotou pri modeloch s manuálnou prevodovkou. Pri bežnom jazdení vydržia veľa, pri častom off-roade a zahrabaní sa po kolená v blate či pri častom ťahaní vozíka dostávajú zabrať. Pri automatických prevodovkách si dajte pozor na chladič oleja. 

 

Naftový motor nezvykne trpieť mechanickými vadami. Sem-tam sú problémy s DPFkom, so vstrekovačmi, turbom. Proste klasika áut pri veľkých nájazdoch. DPFko si nerozumie s krátkymi trasami po meste alebo v teréne. 

 

Elektrika zatiaľ vážnymi bolesťami netrpí. Medzi základné problémy môžem spomenúť notoricky praskajúce žiarovky, problém so stieračmi a ostrekovačmi skiel a svetiel, rosenie sa svetiel a také banálne veci, problémy s CD prehrávačmi a pod. 

Hodnotenie Autoporadca.sk

Japonská terénna klasika s menom Pajero je dobre známa všetkým nadšencom Off-Road štýlu. V80ka dorazila na trh v roku 2006. Jej nespornou prednosťou v segmente SUV je stále poctivá mechanika v oblasti pohonu 4x4 a nesmierne bohaté skúsenosti automobilky Mitsubishi v stavbe terénnych vozidiel niekoľko desaťročí. Nájdete tu všetko čo k skutočnému off-roadu patrí, počínajúc pripojiteľným systémom pohonu 4x4, doplneným o uzamykateľný zadný a medzinápravový diferenciál s premenlivým pomerom rozdelenia hnacej sily medzi prednú a zadnú nápravu od 33:67 po 50:50. A ako bonus navyše je tu aj možnosť redukcie prevodovky s pomerom 1,9:1. Toto všetko sa vám môže hodiť aj pri ťahaní prívesu, Pajero si nechá naložiť do 3 500 kg. S výberom motora si hlavu dlho lámať nebudete, ak chcete benzín, v ponuke bola V6ka s objemom 3,8 litra, ktorá bola na okraji záujmu kupujúcich, alebo 3,2ka v nafte so systémom vstrekovania Common Rail. Pozor, aj pri tomto objeme sa bavíme o naftovom štvorvalci! Jeho dlhý zdvih, hrubší chod a pomerne letargický prejav prezrádzajú jeho pôvod zo sveta úžitkových automobilov. 

 

Klady vozidla:

  • v teréne môže byť súperom v podstate komukoľvek z bežne dostupnej sériovej produkcie, obzvlášť krátka verzia patrí na špicu triedy;
  • na daný typ vozidla bol dostupný aj v pomerne bohatých výbavách s množstvom komfortných prvkov;
  • rokmi overený a spoľahlivý systém 4x4 s vysokou spoľahlivosťou a mechanickou odolnosťou;
  • aj na bežných cestách dokáže veľké Pajero priniesť uspokojivý komfort jazdy;
  • v prípade 5-dverových verzií bola možnosť zakúpiť auto aj v 7-miestnom prevedení.

 

Zápory vozidla:

  • antikorózna ochrana nepatrí práve k silným stránkam tohto velikána, a tak odporúčam pred kúpou pozornú kontrolu vrátane podvozku;
  • pozor na autá často využívané v náročnom teréne, skontrolujte si vôle v nápravách, zavesení kolies a tiež v ich ložiskách, taktiež pozor na opotrebovaný zotrvačník a spojku u manuálnych prevodoviek;
  • pomerne letargický prejav na bežnej ceste, Pajero v nafte disponuje iba miernym výkonom v rozsahu od 114 do 147 kW, silnejšia benzínová V6ka býva vzhľadom na vysoké prevádzkové náklady mimo záujmu; 
  • automatická prevodovka je starou klasikou s hydromeničom a spolu s dieselom tvoria pomalší tandem. Preto nečakajte výkony súčasnej doby v segmente;
  • pomerne slabá dostupnosť náhradných dielov z druhovýroby, čo vám môže prípadný servis či opravy výrazne predražiť.

Hodnotenie Autoporadcom 7/10

Kúpiť / nekúpiť

Má také auto zmysel? Áno, to určite. V mojich očiach však absolútne nie v meste. Je veľké, ťažké a trochu nemotorné. Ak čakáte vysokú mieru luxusu, komfortu, tak to jednoducho v troch diamantoch nenájdete. Výbava v aute ale rozhodne nechýba. Všetko je navrhnuté tak, aby bolo skôr funkčné, ako esteticky a užívateľsky príjemné. Pajero je skôr postavené ako pracovník mimo spevnené cesty, na prevoz nákladu, alebo na ťahanie ťažkého vozíka. V tom sa cíti veľmi dobre, aj keď nie vždy a všade sa s ním zmestíte, a to hlavne v prípade dlhej verzie. Ak hľadáte auto na 99 % jazdy po spevnených cestách, jazdíte dvaja, tak je také auto určite zbytočné. Ak je však pomer jazdy po spevnených a nespevnených cestách výrazne iný, tak ho do svojho zoznamu na kúpu jazdeného auta pokojne zaraďte. Poprípade aj vtedy, ak auto potrebujete využívať ako malú dodávku, či na ťahanie vozíkov. Bežné cestovné rýchlosti zvláda bez problémov. Musíte sa ale zmieriť s vysokou spotrebou a drahšími servisnými nákladmi. Hodnotenie auta vzhľadom na jeho určenie je veľmi vysoké. So vzťahom ceny a protihodnoty je to trošku horšie. Za cenu okolo 11-tisíc dostane solídny kus auta, ale kritérium prevádzkových nákladov ťahá toto hodnotenie poriadne dole.
 
Tým, že sa dá auto kúpiť v podstate ešte stále ako nové, možno by som zvážil aj túto možnosť. Nákup by však závisel aj od cenovej ponuky. Bežne sa však nové kusy predávajú za sumu okolo 40 000.

TopSpeed.sk verdikt pre jazdený Mitsubishi Pajero 4. generácie: ODPORÚČAME s výhradami!