Ťažko si predstaviť iné SUV alebo crossover s extravagantnejším dizajnom.

Z každej strany iný tvar

Juke má pôvod v koncepte s názvom Qazana, ktorý automobilka predstavila v roku 2009. S výrobnou Nissan začal už o rok neskôr. Vo Veľkej Británii bol automobil uvedený napríklad 24. septembra 2010. V Japonsku bol v predaji už od 10. júna toho istého roku. Napriek kontroverznému vzhľadu takmer okamžite prekonal očakávané predaje.

Nissan v roku 2014 predstavil na ženevskom autosalóne facelift pre modelový rok 2015. Automobilka upravila prednú masku s logom, svetlá, zadný nárazník a pribudli nové disky. Rovnako tak mierne upravil ponuku motorov.

Nárazové testy EuroNCAP Juke absolvoval v roku 2011, kedy získal 5 hviezdičiek. Za ochranu dospelej posádky získal 87 %, detí 81 % a chodcov 41 %. Od americkej organizácie IIHS dokonca získal v roku 2011 ocenenie Top Safety Pick.

Dizajn

 

Ťažko si predstaviť iné SUV alebo crossover s extravagantnejším dizajnom. Vzhľad Juka vznikol prekvapivo v londýnskom dizajnovom centre s tým, že v Japonsku došlo k jeho finalizácii. Výsledkom je nekonečný priestor na diskusie medzi ľuďmi, ktorým sa auto páči a ktorým nie.

Najviac udrú do očí delené predné svetlá, ktorým asistujú zadné. Juke určite nevyhrá žiadnu súťaž krásy. No je zaujímavý a hlavne odlišný od armády ostatných podobných crossoverov.

Juke nie je extravagantný len zvonku, ale aj vo vnútri. Stredový tunel a niektoré ďalšie prvky majú farebné lakovanie. Stredový panel a prístrojová doska však už veľa experimentov nezažili. V podstate ide o solídny japonský interiér, v ktorom len ťažko hľadať náznaky opotrebenia alebo vŕzgania. Luxus alebo hodnotné materiály tu však nehľadajte.

Na zadných sedadlách je pomerne obmedzené množstvo priestoru, no krízovo tam odveziete aj troch. Vpredu som si hľadal správnu polohu trochu dlhšie kvôli volantu, ktorý je nastaviteľný len výškovo.

Negatívne prekvapí malý objem batožinového priestoru. 207 litrov má totiž kdejaké mestské miniauto (nákupná taška). Verzie bez pohonu 4x4 majú objem kufra 251 litrov. Pri facelifte však konštruktéri zapracovali na výraznom zväčšení na 354 litrov. Po sklopení zadných sedadiel narastie objem batožinového priestoru na 830 litrov.

Hmotnosť sa pohybuje od veľmi sympatických 1163 kg až po 1446 kg.

Žiadne iné auto na svete nemá takto riešené predné svetlá.

Jazda a jazdné vlastnosti

Pri preberaní Juka som si myslel, že jazda bude nič moc po vzore väčšiny jemu podobných automobilov. Po nastúpení som bol milo prekvapený. Podvozok je nastavený akurát. Nie je príliš mäkký, a tak sa z auta nestáva nakláňajúca sa lodička. Áno, občas pocítite nejakú tú nerovnosť, no rozhodne nejde o nič strašné. Športovejšia verzia Nismo vás však celkom vytrasie.

Nissan postavil typ Juke na platforme B, ktorá je výsledkom spolupráce automobiliek Nissan a Renault. Vpredu sa nachádza zavesenie typu McPherson, vzadu je torzná priečka. Výrobca však kedysi v tlačovej správe sľuboval najlepšie jazdné vlastnosti v segmente. Netvrdil by som, že sú úplne najlepšie, no rozhodne patria k tým lepším.

Juku nerobia problémy ani rýchlejšie prejazdy zákrut, pretože pomerne dobre drží stopu. Po prekročení limitu sa však dostaví prirodzená nedotáčavosť. Na druhej strane nejde o žiadne „šoférske“ auto a teda prehnanú radosť z jazdy nečakajte. Dokonca ani vo verzii Nismo.

Manuálna prevodovka je síce presná, ale na najlepšie prevodovky nemá. Dráhy by mohli byť kratšie a pocit pri radení menej gumový.

Juke je síce s rozmermi 4135 mm na dĺžku, 1765 mm na šírku a 1570 mm na výšku pomerne malé vozidlo, pri parkovaní som ten pocit nemal. Z vnútra kabíny pôsobí robustnejšie, ako sa zdá.

Ak máte s týmto autom terénne ambície, s dvojkolkou na nich zabudnite. Auto má svetlú výšku 170 mm, no na výraznejší terén potrebujete štvorkolku. Juke 4x4 síce existuje, no v našich autobazároch je zastúpený menej. A ak sa nej aj predsa dostanete, off-road to jednoducho nebude.

Napriek všetkému neviem povedať, kam presne Juke patrí. Jeho domovom určite nie je diaľnica ani terén. Pomerne dobre sa cíti v meste, no predsa len nepatrí k najmenším autám. Ani kľukaté okresky nie sú pre neho to pravé.

Verzia Nismo ponúka agresívnejší vzhľad, športový podvozok a výkonný turbomotor. Športiak to však nie je.

Nissan Juke 1,5 dCi

Naftový motor 1,5 dCi sa s Jukom slušne natrápi.

Motory

Najrozšírenejšiu pohonnú jednotku je u nás naftový štvorvalec s priamym vstrekovaním a filtrom pevných častíc, ktorý pochádza od značky Renault. 1,5 dCi dodáva výkon 80 kW (110 k) pri 4000 otáčkach a krútiaci moment 240 Nm pri 1750 otáčkach. Pokojne môžem povedať, že Juke by si zaslúžil silnejší dízel. Motor sa síce snaží, no jednoducho nevládze. Spotreba sa pohybuje okolo 6 litrov.

Všetky benzínové agregáty mali zo začiatku výroby objem 1,6 litra. Najslabší z nich je atmosférický štvorvalec s dvomi výkonmi. Silnejší z nich dosahuje 86 kW (117 k) a 157 Nm. Slabší prišiel na trh vo februári 2013 a ponúka len 69 kW (94 k) a 140 Nm. Tieto pohonné jednotky sú spojené s 5-stupňovým manuálom. Silnejšia verzia môže mať prevodovku s plynulou zmenou prevodového pomeru CVT.

Pri modernizácii v roku 2014 sa objavil štvorvalec 1.2 DIG-T od Renaultu. Ten prišiel s výkonom 85 kW (115 koní). Motor pôsobí živšie ako atmosféra, ale rozhodne nečakajte nízku spotrebu.

Oveľa zaujímavejšie už pôsobí motor 1,6 DIG-T, ktorý dodáva výkon 140 kW (190 k) a 240 Nm krútiaceho momentu. V kombinácii so šesťstupňovým manuálom je akcelerácia stlačená na 8 sekúnd. Nissan ponúka pohon všetkých kolies výhradne s týmto motorom. Rovnako tak manuál môže byť vystriedaný prevodovkou CVT. Spotreba je od 7 do 9 litrov.

V roku 2013 prišla verzia Nismo s motorom 1,6 DIG-T naladeným na 147 kW (200 koní). O rok neskôr sa objavila aj vrcholná verzia s označením Nismo RS s výkonom 160 kW (218 koní) a so samosvorným diferenciálom vpredu.

Pohon všetkých kolies využíva dve elektromagnetické lamelové spojky, ktoré rozdeľujú výkon medzi pravé a ľavé koleso. Maximálne sa môžu dostať k pomeru 20:80. Elektronika dokáže navyše rozdeliť Nm medzi prednou a zadnou nápravou v pomere 50:50.

Naftový motor je v ponuke len jeden.

Ponuka motorov pozostáva z 1,5 litrového naftového agregátu dCi, benzínového atmosférického štvorvalca s objemom 1,6 litra a prepĺňaných pohonných jednotiek 1,2 DIG-T a 1,6 DIG-T.

Najčastejšie poruchy

Juke je vo všeobecnosti považovaný za pomerne spoľahlivé auto. Najmä v začiatkoch výroby sa mu však nevyhli niektoré typické a zároveň aj nepríjemné poruchy. Typ zažil zvolávaciu akciu, v rámci ktorej dochádzalo k riešeniu chybného uchytenia senzora turba. Rovnako tak mal Juke problém aj so zámkami predných dverí, ktoré mohli vypovedať poslušnosť. Tretia zvolávacia akcia sa zaoberala únikom benzínu, ktorý bolo niekedy dokonca cítiť počas jazdy v interiéri vozidla.

Podvozok vozidla je pomerne robustný. V niektorých prípadoch sa však vyskytlo nadmerné opotrebovávanie predných pneumatík. V rámci náprav vás však nečakajú žiadne prekvapenia. S pribúdajúcim počtom najazdených kilometrov si Juke samozrejme vyžiada pozornosť.

Vozidlo však najviac trápia elektrické problémy, medzi ktoré môžeme zaradiť chybný snímač ABS, rozsvietené kontrolky (najmä airbag spolujazdca). Občas sa môže objaviť problém s nefunkčnou klimatizáciou.

V prípade benzínových motorov dokážu potrápiť zapaľovacie sviečky alebo nefunkčný ventilátor chladiča. Závažným problémom benzínových motorov však boli problémy s rozvodovou reťazou. Nissan ich dokonca riešil v rámci ďalšej zvolávacej akcie. Celoživotná existencia rozvodovej reťaze tak nemusí byť úplne celoživotná. Tento problém sa vyskytoval navyše pomerne často.

Naftový motor od Renaultu patrí v tomto prípade k najspoľahlivejším. Ide o najvýkonnejšiu verziu agregátu s označením 1,5 dCi. Výrobca ho na rozdiel od slabších verzií vybavil piezoelektrickými vstrekovačmi a čerpadlom značky Siemens. To znamená, že agregát nie je extrémne náchylný na kvalitu nafty, ako to je v prípade verzií s elektromagnetickými vstrekovačmi. Opäť však pozor na starý známy filter pevných častíc.

Výnimkou nie sú ani problémy s prevodovkami CVT. Tie niekedy odchádzali už pri nájazde 30 - 50 000 km. Väčšinou sa problém objavil ešte v rámci záruky a servis ju bezplatne opravil.

Prehľad najčastejších porúch
Nefunkčný snímač ABS
Problémy s elektrikou (svietiaca kontrolka airbagu spolujazdca)
Nefunkčná klimatizácia
Nefunkčný ventilátor chladiča benzínových motorov
Problémy s rozvodovou reťazou
Problémy s CVT
V rámci zvolávacích akcií výrobca riešil zámky predných dverí, úniky benzínu, uchytenie senzoru tlaku turba a rozvodovú reťaz benzínových motorov.

www.motointegrator.sk ponúka náhradné diely za nasledujúce ceny:

Tovar Premium Standart
Zapaľovacia sviečka 37,70 € 21,50 €
Tyčka stabilizátora 17,00 € 29,40 €
Guľový čap 16,92 € 18,60 €
Čap riadenia 29,20 € 21,12 €
Silentblok predného ramena 16,20 € 16,30 €
Predný brzdový kotúč 118,10 €  
Zadný brzdový kotúč 61,60 € 40,20 €

Kúpiť/nekúpiť?

Nissan predával a ešte stále predáva tento typ vo výbavách Visia, Acenta, N-Tec a Tekna. Na Slovensku je pomerne rozšírený model s atmosférickou benzínovou jednašestkou a naftovým motorom dCi. Problém je však v tom, že tieto pohonné jednotky príliš dynamiky autu nedávajú.

Juke sa podľa mňa najlepšie hodí ako štýlové auto do mesta, prípadne na krátke trasy mimo neho. Rozhodne však nejde o diaľničný dostavník. Na druhej strane aj parkovanie v meste si vyžiada isté zručnosti.

Ak teda hľadáte niečo štýlové, Juke je presne pre vás. Za zváženie určite stojí najvýkonnejšia verzia s pohonom oboch náprav. V tomto prípade crossover získa slušné dynamické parametre a bude ho možné použiť aj v stredne ťažkom teréne.

V súčasnosti sa ceny pohybujú od 12 tisíc až do približne 20 tisíc. Kvalitný kúsok však bez väčších problémov zoženiete za zhruba 15 tisíc.

TopSpeed verdikt pre jazdený Nissan Juke: ODPORÚČAME s väčšími výhradami.