Opel v posledných rokoch pripravil nové generácie najdôležitejších typov. Po výbornej Astre sme netrpezlivo očakávali novú Insigniu. Už prvé informácie totiž sľubovali solídne auto nabité novými technológiami. Tak sa hromadili otázky typu: Pokračuje Insignia II v dvíhaní latky, ktoré započala Astra? Jazdí tak dobre ako vyzerá? Je praktická pre denné použitie podľa najnovších štandardov a v čom všetkom konkurenciu dorovnáva, či prekonáva?

 

Chceli sme to zistiť čo najskôr, a tak sme ako jedna z prvých redakcií na Slovensku na YouTube kanáli priniesli videotest Test Opel Insignia 2,0 Turbo 4x4. Po dovtedy najvýkonnejšej benzínovej verzii v ponuke sme boli zvedaví na model, ktorý bude oveľa bežnejšia voľba slovenského zákazníka. Preto prinášame Test Opel Insignia 2,0 CDTI. Verzia s naftovým motorom, manuálnou prevodovkou a bez adaptívneho podvozka.

Jazdí tak dobre, ako vyzerá?

Najväčšou devízou novej Insignie je okrem dizajnu a technológii ako Matrix LED svetlá a služby OnStar jednoznačne podvozok. Tak to vyzeralo po prvom teste benzínovej verzie 2,0 Turbo 4x4 s adaptívnym podvozkom FlexRide. Ponúka tri režimy: Standard, Sport a Tour. V režime Standard je veľmi dobrým kompromisom medzi dynamikou a komfortom. Naozaj dobre drží stopu a zároveň dobre filtruje nerovnosti. Komu by však bolo málo komfortu, môže zvoliť režim Tour. Vtedy je podvozok auta vyslovene plavný a dokáže "vyžehliť" aj naše panelové cesty. No a samozrejme je tu aj režim Sport, v ktorom auto výrazne stuhne. Podvozok v tomto režime vynikajúco drží stopu, auto je do veľkej miery neutrálne a ponúkne naozaj športové jazdné vlastnosti. Po mnohých skúsenostiach s adaptívnymi podvozkami od priamych konkurentov, kde je zmena ledva badateľná, ma prekvapil veľký rozdiel medzi režimami Sport a Tour. Za adaptívny podvozok FlexRide si Insignia zaslúži obrovskú pochvalu a je to ozaj dobre minutých 850 €.

 

Čo ale dostanete, ak sa rozhodnete tú kolónku pri objednávaní nezaškrtnúť? Aký je bežný podvozok novej Insignie? Samozrejme, zo všetkého má menej. Je menej komfortný aj menej športový. Stále ponúkne dôveru a stabilitu, no pre ostrejšiu jazdu je vhodný oveľa menej. Je naladený vyslovene komfortne a v porovnaní s adaptívnym podvozkom ponúkne niečo medzi režimom Standard a Tour. Jeho charakteristika je na to, že ide o nemeckú značku až prekvapivo pohodlná a plavná, čo na našich cestách určite oceníte. Prejaví sa to aj na väčších náklonoch v zákrutách, no ak uprednostňujete pohodlie pred dynamickou jazdou, budete s ním spokojní. Dáva to zmysel, Insignia je veľké auto na hltanie veľkých vzdialeností, alebo časté jazdenie nastavená tak, aby ste všade prišli čo najmenej unavení, dokrčení a v pohode. Toto je model nie pre radosť z jazdy, ale radosť z dobrého a praktického fungovania.

Automat, alebo manuál?

Jedným z najväčších sklamaní v prvom teste Insignie II bola nová 8-stupňová automatická prevodovka. Je ozaj pomalá, až neochotná a do tak moderného a športovo ladeného modelu sa nehodí. Má síce športový režim, no zmena je minimálna. Žiaľ, s benzínovým motorom 2,0 Turbo inú nedostanete. Je to škoda, pretože pomalý automat kazí dojem z 260-koňového motora a vďaka nej auto pôsobí lenivejšie ako na papieri. Veľmi ma zaujímalo, aká je Insignia s manuálnom. Vyskúšal som ho vo verzii, ktorá mala na veku batožinového priestoru trochu nostalgické označenie TURBO D. Ako vystrihnuté z 80-tych rokov. :)

 

Pod kapotou tohto modelu pracoval vznetový 4-valec 2,0 CDTI s výkonom 125 kW (170 k) pri 3 750 ot/min. Maximálny krútiaci moment tohto motora je 400 Nm v rozsahu 1 750 - 2 500 ot/min. V našom prípade bol spojený so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a jeho parametre sľubovali naozaj svižné zvezenie. Aká bola realita? Nuž, rovnako ako pri Astre 1,6 CDTI BiTurbo, aj tu kombinácia motora a prevodovky pôsobila pri rozbehu trochu ťažkopádne. Môže za to zrejme pomerne ťažké sprevodovanie na prvom a druhom prevodovom stupni. Insignia do spomínaných 1 700 ot pôsobí akoby sa jej nechcelo. Keď sa už rozbehne, je to úplne iná pesnička. Motor je ozaj dosť výkonný a Insignia nemá najmenší problém s akceleráciou. Svedčí o tom aj pružné zrýchlenie z 80 na 120 km/h za 7,3 s, či zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 8,7 s. Iba pre porovnanie, 190-koňový VW Passat 2,0 TDI zvláda zrýchlenie z 80 na 120 km/h na 5. prevodovom stupni za 7,5 s. Ľudia si však dízle nekupujú kvôli dynamike, ale hlavne kvôli spotrebe. Ako teda dopadla Insignia 2,0 CDTI na testovacej trati? V kombinovanej premávke 1/3 mesto, 1/3 mimo mesta a 1/3 diaľnica si vypýtala 6,6 l/ 100 km.

Už vieme, že Insignia bez adaptívneho podvozka je komfortná. Tomu zodpovedá aj odhlučnenie. V interiéri počas jazdy takmer nepočuť aerodynamický hluk. Pomerne dobre je odhlučnený aj motor, ktorý má zvonka typický dízlový prejav. Jediné, čo by mohlo rušiť vašu akustickú pohodu na palube bude hluk od kolies. Najmä na cestách s drsnejším povrchom. Interiér Insignie je inak veľmi príjemné miesto. Ponúka pre Opel už tradične veľmi dobre tvarované sedadlá a naozaj dostatok priestoru. Ergonómia jednotlivých ovládačov je tiež na veľmi dobrej úrovni a poteší aj jednoduché ovládanie palubného počítača. Trochu horšie to však je s ovládaním infotainmentu. Aj Opel podľahol dobe a ponúka dotykový displej. Toto riešenie nevyniká presnosťou. Najmä ak chcete zvoliť na dotykovom displeji niečo za jazdy. Inak to nie je ani v Insignii. Treba sa doň doslova triafať a na horších povoch, alebo v meste to nie je práve ideálne.

Posúva hranice

Čím sa Insignia posúva pred konkurenciu sú určite maticové LED svetlá so 16-timi diódami v každom svetle, asistenčnou službou Opel OnStar, či dobre zvládnutými asistenčnými systémami. Adaptívne Matrix LED svetlá fungujú naozaj presvedčivo dobre. Výborne vyrezávajú, aby neoslňovali ostatných účastníkov premávky a pracujú naozaj rýchlo. Ich jedinou chybou je nedostatočné natáčanie do ostrých zákrut v rýchlostiach nad 35 km/h, keď už nefunguje režim pre odbočovanie, teda prisvecovanie zákrut známe ako cornering light. Inak im niet čo vytknúť a určite ich priobjednanie nebudete ľutovať.

 

Asistenčnú službu OnStar sme predstavili aj v samostatnom videu. Insignia ani zďaleka nie je prvý ani jediný Opel, v ktorom ju môžete využiť. Po stlačení tlačidla s ikonou OnStar vás auto spojí s operátorom. Ten sa vám prihovorí v rovnakom jazyku, aký máte nastavený v aute, bez ohľadu na to, kde sa nachádzate. Môže vám pomôcť rezervovať hotel, či nájsť parkovanie, alebo aj váš cieľ jazdy, bez toho, aby ste ho museli vypisovať do navigácie. Veľmi zaujímavá je možnosť nechať si na diaľku diagnostikovať riadiacu jednotku motora a predísť tak možným poruchám. Operátor vás kontaktuje aj v prípade, že senzory v aute zaznamenajú náraz, čiže pri nehode. Ak neodpoviete, okamžite k vám vyšle záchranné zložky. No OnStar vám môže pomôcť aj pri krádeži vozidla a jeho lokalizácii. Podobnú službu pritom zatiaľ ponúka iba BMW.

Insignia ponúka ozaj širokú plejádu asistentov. Adaptívny tempomat funguje skutočne dobre. Insignia ukáže aj odstup od auta pred vami v sekundách. Asistent udržania v jazdnom pruhu však má typický charakter Opel. Síce chodí od čiary k čiare, no výrazne menej ako v Astre. Ide však o bezpečnostný prvok, ktorý má zabrániť nehode a nie o autopilota, ktorý by umožňoval vodičovi púšťať volant. Nie je to náhrada autonómnej jazdy. Preto sa mu dá odpustiť, že sa nedrží v strede pruhu, aj keď toto konkurenti zvládajú oveľa lepšie. Jeho veľkým plusom však je, že má výrazné upozornenie, aby vodič chytil volant a hlavne sa nevypne ani po niekoľkých kilometroch takej jazdy. To znamená, že aj keď sa vám niečo stane, Insignia vás len tak nepošle do priekopy.

 

Veľmi dobre je v Insignii zvládnutý aj systém rozpoznania dopravných značiek. Dokáže totiž rozoznať aj ukončenie obmedzenia rýchlosti križovatkou, čo nebýva ani v tejto triede samozrejmosť. Sympatické je aj to, že ak si veríte a nechcete, aby vás pri parkovaní rušilo otravné pípanie parkovacích senzorov, môžete ich jednoducho vypnúť. To síce nie je žiadne prekvapenie, no v Insignii sa opäť neaktivujú pri každom zaradení spiatočky. Nezostanú však vypnuté na stálo. Po čase sa znova aktivujú, ale parkovací manéver môžete nerušene dokončiť aj bez nich. Jedinú výčitku k asistenčným systémom mám k systému varovania pred kolíziou. Je veľmi citlivý a niekoľkokrát sa mi stalo, že reagoval na zaparkované auto pri ceste, či na auto stojace oproti na križovatke. Zbytočne tým vystrašil nielen mňa, ale aj posádku.

Záver

Insignia sa medzi konkurenciou rozhodne nemusí hanbiť. Práve naopak. Výrazne nižšia hmotnosť oproti predošlej generácii spolu s dobre odladeným podvozkom priniesli fakt pohodlné, no veľmi isté jazdné vlastnosti. Ak chcete športovosť, určite neoľutujete príplatok za výborne naladený adaptívny podvozok FlexRide. Mrzieť vás nebude ani príplatok za maticové LED svetlá, ktoré má Insignia medzi neprémiovými výrobcami zvládnuté najlepšie. Smelo si objednajte aj asistenčné systémy, špeciálne adaptívny tempomat vám cestovanie diaľnicami zásadne uľahčí. Osobne by som sa vyhol pomalej 8-stupňovej automatickej prevodovke. Ako zistíte z porovnania nižšie, Insignia II je lacnejšia než väčšina konkurentov s obdobnou výbavou a je ozaj pekná aj praktická. Toto ozaj nebude je ľahké rozhodovanie...

Opel Insignia Grand Sport 2,0 CDTI 

Rok výroby 2017

 

Cenník Opel Insignia Grand Sport platný na Slovensku

 

PLUSY:

+ krásny dynamický dizajn,
+ hodnotný interiér,
+ výborne spracovaný Head up Displej,
+ služba OnStar,
+ podvozok je komfortný, ale dobre drží stopu,
+ výborný adaptívny podvozok,
+ o 175 kg ľahšia ako predchodca,
+ dobre fungujúci adaptívny tempomat,
+ aj verzia 4x4,
+ vnútorný priestor,
+ maticové LED svetlá,
+ asistent udržiavania pruhov sa nevypne ani po niekoľkých upozorneniach,
+ výborný audio systém Bose,
+ odstup znázornený aj v sekundách,
+ parkovacie senzory sa znova nezapnú po každom zaradení spiatočky.
 


 


 

     

MÍNUSY:

- vďaka sprevodovaniu sa pomerne ťažkopádne rozbieha,
- slabé rozlíšenie cúvacej kamery,
- príliš citlivý systém varovania pred kolíziou,
- asistent držania pruhov chodí od strany do strany,
- hluk od podvozka.
 

 

 

 


 

 

 
Opel Insignia 2,0 CDTI
125 kW M6 INNOVATION
VW Passat 2,0 TDI
110 kW M6 HIGHLINE
základný model
23 990 €
(Insignia 1,5 Turbo 103 kW M6 SELECTION)
21 240 €
(Passat 1,4 TSI 92 kW M6 TRENDLINE)
adekvátny model
30 990 €
(Insignia 2,0 CDTI 125 kW M6 INNOVATION)
33 740 €
(Passat 2,0 TDI 110 kW M6 HIGHLINE)
adekvátna výbava
automatická dvojzónová klimatizácia, vnútorné zrkadlo s automatickým clonením, 18-palcové disky, adpatívne LED Matrix svetlá, adaptívny tempomat, vyhrievanie čelného skla, vyhrievanie volantu a predných sedadiel, predné hmlovky, navigácia, Bose soundsystem, digitálny tuner DAB
v sérii: automatická 3-zónová klimatizácia, adaptívny tempomat, PDC vpredu a vzadu, automatické stmievateľné vonkajšie a vnútorné zrkadlo, hmlové svetlá s odbočovacou funkciou, vyhrievané predné sedadlá, 17-palcové disky, alarm

za príplatok: 18-palcové disky 753 €, rezervné koleso 69 €, LED svetlomety 1 633 €, navigácia 591 €, Soundsystem Dynaudio 1 282 €, vyhrievané čelné sklo 207 €
výsledná cena
36 700 €
38 275 €

 

 
Ford Mondeo 2,0 TDCi
132 kW M6 TITANIUM
Mazda 6 2,2 Skyactiv-D
129 kW M6 REVOLUTION TOP
základný model
20 990 €
(Mondeo 1,0 EcoBoost 92 kW M6 TREND)
21 990 €
(6 2,0 Skyactiv-G 107 KW M6 EMOTION)
adekvátny model
31 090 €
(Mondeo 2,0 TDCi 132 kW M6 TITANIUM)
32 990 €
(6 2,2 Skyactiv-D 129 kW M6 REVOLUTION TOP)
adekvátna výbava
v sérii: športové sedadlá, elektricky sklopné vonkajšie zrkadlá, vnútorné zrkadlo automaticky stmievateľné, vyhrievané čelné sklo, vyhrievané predné sedadlá, automatická dvojzónová klimatizácia, tempomat

za príplatok: adaptívne LED svetlá 1 550 €, adaptívny tempomat s aktívnym brzdením a parkovacím asistentom s PDC vpredu a vzadu 2 110 €, vyhrievaný volant 140 €, navigácia 1 625 €, 18-palcové disky 1 315 €
v sérii: adaptívny tempomat, kožené čalúnenie, vyhrievané predné a zadné sedadlá, elektrické predné sedadlá, 19-palcové disky, audiosystém Bose, zadná kamera, farebný Head-up displej, vyhrievaný volant, alarm, elektrické sklápanie vonkajších zrkadiel, DAB rádio, predné a zadné PDC, LED svetlomety, automatická dvojzónová klimatizácia, vnútorné zrkadlo s automatickou clonou

za príplatok: navigácia 500 €
výsledná cena
37 830 €
33 490 €