Test Renault Espace na TopSpeed.sk?! Robím si srandu, však? Takto a podobne reagovali nielen moji známi, ale aj kolegovia v redakcii. Celých 30 rokov by (pri našom zameraní a pohľade na autá, ktorým sa venujeme) mali pravdu. Až do roku 2015. Minulý rok totiž prišla na svet 5. generácia legendárneho Espace. S predchodcami má spoločné snáď len meno a to, že je to auto. Ako vidíte, z rodinného autobusu sa stal viacfunkčný švihák. Páči sa fakt každému.

Espace 5. generácie už nie je MPV, alebo minivan, ako 30 rokov doposiaľ. Renault ho posunul medzi autá typu crossover. Aby k nim patril plnohodnotne, v ponuke chýba pohon 4x4. Espace pritom stojí na platforme Renault–Nissan Common Module Family. Nissan má niekoľko koncepcií 4x4...

 
Renault–Nissan Common Module Family

Cieľom tvorcov vo Francúzsku, pod vedením šéfdizajnéra Laurensa van den Ackera, bolo spojiť dva svety v jeden. Kedysi úspešný a obľúbený formát minivanu a teraz preferované SUV. Výsledkom je crossover. A treba povedať, že tvarovo je mimoriadne vydarený. Za celý týždeň sme nenašli jedinú dušu, ktorej by sa Espace 5 skôr či neskôr nepáčil. No byť len pekný dnes už nestačí. Ak to vôbec kedy stačilo. Aký je piaty Espace mimo výstaviska a navoňanej predajne sa dozviete v najšpeci videoteste, aký sme doposiaľ nerobili. V priebehu polhodiny sa od štyroch členov redakcie dozviete 3 subjektívne pozitíva a 3 negatíva. Výsledné hodnotenie reprezentuje nestranný pohľad a sumár pre a proti tohto auta. Naša malá hra mala aj pravidlá. Hodnotenia jedného z nás nesmel opakovať nik ďalší. No ak už máte zrátané, že týmto sme dovedna našli 12 pre a 12 proti, budete na omyle. Pozitív mám v sumári na konci článku vychádza o poznanie viac. Tiež uvidíte, že na palube nám bolo miestami fakt veselo... :)

Renault Espace 4. generácie trošku prekvapivo získal plné hodnotenie 5 hviezdičiek a slušné percentá jednotlivých 4 sledovaných oblastí napriek faktu, že pri bočnom náraze skončil až na streche, čo je prinajmenšom neštandardné.

Že malá 1,6-ka TCe je ozaj nadupaný motor nás presvedčila už na prvom meraní na valcovej brzde v MMracingu pred dvoma rokmi pri teste 2014 Renault Clio R.S. Japonskému motoru (áno, jedná sa o motor Nissan MR DIG turbo) sme odmerali max. výkon 206 koní a 259 Nm. To je v oboch hodnotách o čosi viac než deklaruje výrobca. Rovnaký hnací agregát (teda motor, prevodovka a predný pohon) v Espace 5. generácie tiež podáva slušné výkony. Nie len na ceste, ale aj pri testovaní na valcovej brzde. Ako vidno z grafu, max. výkon tohto motora v Espace TCe200 je 152,2 kW (207 k) pri 5440 ot a krútiaci moment dokonca 285 Nm pri 3800 ot. 

Samočinný parkovací systém má Renautl Espace 5. generácie nadpriemerne šikovný. Bez ostychu zaparkoval do tohto miesta, ktoré je len o asi 75-80 cm dlhšie než samotné auto. To zvládajú len tie najnovšie a najlepšie parkovacie asistetny.

Espace v pôvodnej forme by na TopSpeed.sk sotvakedy dostal priestor na test. Že je tu, je jasný dôkaz, že tvorcom sa ním podarí osloviť celkom inú cieľovú skupinu ľudí. Nielen tých, ktorí hľadajú variabilný a priestranný interiér, ale hlavne tých, ktorí to chcú mať štýlovo zabalené. Dnes už v Európe sotva nájdete pôvodnú (nie prisťahovaleckú) rodinu s viac než dvoma-troma deťmi. A pri počte do 5 nik nepotrebuje rodinný bus. Naopak, každý zrazu prudko potrebuje SUV či Crossover. Espace sa prispôsobil. Aj keď nie bezchybne, ale určite zaujímavo. Za nás má určite aspoň jeden palec hore. Jeho cena začína na necelých 30 000 € za naftovú verziu dCi130 v 5 miestno vyhotovení vo vstupnej výbave Life. Nami testovaná verzia Initiale s motorom TCe200 a 7 miestnej konfigurácii začína na 41 200 €.

Renautl Espace TCe200 
(rok 2015)

 
 

PLUSY:
 

+ dizaj v každom smere,
  (futuristický, štýlový, luxusný)
+ priestor vnútri,
+ variabilita interiéru,
+ Initiale je až prekvapivo luxusný,
+ mäkké a pohodlné pruženie,
+ jazdné vlastnosti všeobecne,
+ riadenie zadných kolies 4Control  je skvelé,

+ malý polomer otáčania na veľké auto,
+ Rlink 2 (ovládanie, logika, funkcie),
+ skvelé fullLED svetlá,
+ farebné podsvietenie interiéru,
+ pružnosť v malých a stredných rýchlostiach,
+ odvážny parkovací asistent
  (zaparkuje do malého priestoru)
+ slušná priemerná spotreba 7,9 l/100 km,
+ orientácia man. radenia prevodovoky -/+,
+ asistenčné systémy vodiča,
  (odpočítavanie vzdialenosti)
+ neagresívny eco režim,
+ pripojiteľnosť zariadení, 3x USB port.
 

     

MÍNUSY:
 

- ponuke chýba pohon 4x4 pre nepohodu,
- ponuke chýba väčší motor ako 1,6 litra,
- podvozok na horších cestách búcha,
- zmenu módu pruženia cítiť len vzadu,
- nakláňanie v ostrejších zákrutách,
- okná nemožno otvoriť diaľkovo a bez naštartovania,
- miesto nad hlavou pre 185+ cm so strešným oknom,
- chýba prisvecovanie zákrut,
- zvuky upozornení,
- lacná náhrada headup displeja,
- veľký slepý uhol cez pravý B stĺpik,
- top vybava nemá zatmavenie zkradiel.

 

 
         
František HANZEL Komentár redakcie: František HANZEL

Espace je krásne, luxusné, pohodlné auto a po Twingu ďalší veľmi vydarený Renault. Výborný na cestovanie, kľudne aj pre 6 ľudí. Futuristický dizajn a ovládateľnosť musia nadchnúť hádam každého vodiča. Škoda, že mu nedopriali aj pohon oboch náprav. Zamrzí tiež ovládanie úplne všetkého cez dotykový displej. Espace však určite chytí za srdce aj tých, ktorí „diamant“ na kapote veľmi nemusia.  


Renault Espace TCe200

rok výroby 2015

Motor:

zážihový, turbodúchadlom prepĺňaný radový 4-valec, uložený vpredu naprieč s priamym vstrekovaním paliva, objem 1 618 cm3, 4-ventily na valec, , max. výkon 147 kW (200 k) / 5 750 ot, max. krútiaci moment - 260 Nm / 2 500 ot, litrový výkon 91,9 kW (124,95 k) , Emisná norma Euro VI.

Pohon:

7 - stupňová dvojspojková automatická prevodovka EDC, pohon predných kolies.

Podvozok:

nezávislé zavesenie predných kolies McPherson, vzadu dvojité lichobežníkové zavesenie.

Kolesá:

ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 7 x 18", pneu 235/50 R18

Rozmery a hmotnosti:

d x š x v – 4449 x 2058 x 1607 mm, rázvor – 2646 mm, objem kufra - 472 / 1478 l, pohotovostná hmotnosť - 1 609 kg (bez vodiča), objem palivovej nádrže – 58 l., kombinovaná spotreba – 6,2 l./100 km, výkonová hmotnosť 10,95 kg/kW.

Dynamické parametre:

max. rýchlosť – 211 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h – 8,6 s.

Cena:

Základný model - od 35 890 €, Testovaná verzia – 41 890 €