To je aj prípad tejto Octavie. Je tu však dôležitý rozdiel. Toto auto sa na nič nehrá a nikto z importu sa to nesnažil tvrdiť. Cez telefón som dostal iba informáciu: „Máme tu pre vás na testovacie auto, ktoré sa vám bude páčiť, je to taký náš showcar.“ A nemýlili sa – páčil sa nám v redakcii i takmer každému, kto mal čas a príležitosť si ho obzrieť. Klasická dvojková Octavia bola totiž vyzbrojená takmer kompletnou príplatkovou výbavou plus mnohými položkami z originálneho príslušenstva. Aerodynamický paket, zložený z oboch podnárazníkov a slušivého zadného krídla v kombinácii s ohnivo červenou farbou posúval Octaviu do nepoznaných sfér áut, čo otáčajú hlavy na zastávkach.

 

Veľkú zásluhu na vizuálnom dojme mali 18-palcové disky Brock. V kombinácii s príplatkovým športovým podvozkom (aj keď za tú cenu to na 99 % boli iba znížené tuhšie struny) by v prípade bežného zákazníka spôsobili ponosy na nedostatok komfortu. My sme však iní. :-) Osobne som ocenil tuhosť karosérie i podvozka a vyvážené jazdné vlastnosti. Octaviu rozhodili jedine pokusy o rýchle prejazdy krátkych ostrých zákrut. Na túto disciplínu zjavne nemá genetické predpoklady, všetky ostatné jazdné režimy zvládala bez zaváhania. A verte, že sme ju nešetrili. Viacprvková zadná náprava odvádza jednoznačne dobrú prácu. Dobrou správou je, že napriek snahe sa mi nepodarilo dostať brzdovú sústavu do situácie, kde by bol badateľný pokles jej účinnosti. K rýchlej jazde napokon auto samo vyzývalo.

Dvojlitrové TDI skombinované s prevodovkou DSG sa ponúkalo okato ako ľahká slečna. Prevodovka reagovala okamžite najmä v športovom automatickom režime – vtedy sú jej reakcie mimoriadne ostré a pre bežný cruising až prehnane agresívne, motor sa pritom ľahko vytáča do vysokých otáčok. Paradoxne najväčším sklamaním bol pre mňa manuálny modus toľko ospevovanej prevodovky. DSG bola vyvinutá primárne pre Bugatti Veyron a dnes si ju môžete objednať do Octavie. Neprirodzené radenie nahor smerom od seba a nadol smerom k sebe mi však liezlo na nervy nemenej než fakt, že elektronika beztak dala pokyn k preradeniu, keď uznala za vhodné – pokojne aj uprostred rýchlej tiahlej zákruty. Tým sa postarala o prácu stabilizačnému systému ESP – mne však pridala nejakú šedinu a vzala kúsok sebavedomia.

 

Motoru ako takému niet veľmi čo vytknúť. Možno mu oproti konkurenčným agregátom common-rail chýba trochu kultúry, ale je silný a má príjemný priebeh krútiaceho momentu. Okamžitá spotreba počas testu sa pohybovala od 4,7 litra pri rýchlosti 110 km/h (na šestke, diaľnica) až po hrozivých 13 litrov pri agresívnej jazde (okresné cesty, športový modus prevodovky). Kabína je síce strohá, ale účelná, a v tomto prípade bola aj slušne vybavená (to z dôvodov, o ktorých som písal na začiatku).

Červená testovačka mala okrem iného multifunkčný volant a zabudovaný navigačný systém. Dobre sa osvedčil príplatkový audiosystém – hral ako o život. Kabínu zušľachťoval tzv. malý kožený paket – čiernu kožu s červeným prešitím dostal volant, radiaca páka i ručná brzda. K nim mali pasovať polokožené poťahy zo slovenskej firmy MAD Rimavská Sobota. Nuž, farebne by aj pasovali, ale už len fakt, že to boli IBA poťahy, degradoval tento pokus do kategórie nevydarených. Možno som zhýčkaný fajnovou čalúnickou prácou, s akou sa u upravených áut pravidelne stretávam, ale do auta s takouto cenovkou podľa mňa poťahy skrátka nepatria – nech sú akékoľvek. Samotné sedadlá sú dobrým kompromisom a nemám k nim žiadne výhrady. Vodičova sedačka mala dokonca elektrické nastavovanie s troma pamäťami.

 

Priznávam, že po tomto teste som musel prehodnotiť niektoré svoje názory. Predovšetkým, že druhá generácia Octavie je úplne inde, než bola tá prvá. Či už sa to týka kvality jazdy, kultivovanosti a výkonu motora, prevodovky, bŕzd, ergonómie alebo vnútorného priestoru. Môžete mať oprávnene pocit, že je to test plný superlatívov, ale presne taký pocit som z auta mal – nečakal som od neho žiadne zázraky a o to viac ma prekvapilo, a to po všetkých stránkach. Octavia sa pre mňa posunula minimálne o triedu vyššie, a ak som si donedávna nevedel predstaviť seba samého v role vodiča a majiteľa tohto typu, dnes mám v tomto smere jasno. Bez problémov.