Škoda tu už nie je doma

Škoda už nejaký čas nemá na "domácich" trhoch na Slovensku a v Čechách tak zdrvujúcu prevahu ako počas totality, alebo v 90. rokoch. Tá trvala zhruba do polovice minulého desaťročia, kedy okrídlenému šípu patrila polovica predaných osobných áut u nás. No prevahu už ju ani nemusí mať, výhoda domáceho prostredia sa aj s príchodom iných fabrík do oboch krajín vytratila. Stále najpredávanejšia značka na Slovensku aj v Čechách už ake zďaleka nie je to, čo v spomínanom období bývala. Z výrobcu lacných a zaostalých ľudových áut pre chudobných obyvateľov Strednej Európy sa pod vedením prísneho nemeckého manažmentu stal celosvetový hráč. Dnes sú pre Škodu hlavné trhy Ázia a Latinská Amerika. Predávajú tam také množstvá, až s trochou preháňania možno tvrdiť, že je úplne jedno ako sa Škode darí "doma".

Typ Octavia je pre Škodu vstup do sveta "dospelých" áut. Platí to o II. a III. generácii. Prvá Octavia bolo technologicky a konštrukčne veľmi jednoduché auto, aj keď na vtedajšie pomery u nás dosť veľké. Príchod Rapidu urobil jasnú čiaru medzi malými a veľkými škodovkami a Octavia 3 túto hrubú čiaru svojimi rozmermi a ponukou moderných technológií len podčiarkla. Octavia 3 je naozaj seriózny kus auta. Je to úplne iná liga. Rozmerovo, technologicky, konštrukčne aj imidžovo. Na rozdiel od nevydarenej morednizácie novinka zásadne zvážnela a zásadne narástla. Je širšia o 45 mm a dlhšia až o 90 mm. Prekvapivé je, že na to vôbec nevyzerá.  Ak vám dnes niekto povie, že má novú Octaviu, pre istotu sa opýtajte, ktorú generáciu. Medzi Octaviou II a III je totiž zásadný rozdiel, no nie úplne vo všetkom.

Škoda Octavia 3 má, rovnako ako obe predtým, veľmi konzervatívny dizajn. Pojmy originalita a extravagancia v slovníku vôbec nemá, ale je to absolútne v poriadku. Takto síce bude opozeraná ešte v predajni, no ani po rokoch z jej dizajnu nikomu nebude nevoľno. Tvarom prednej časti mnohým pripomína VW Passat, zozadu zas staršie Audi A4 a A6. Áno, je to tam a vlastne to nie sú zlé správy. Spoločenská prestíž oboch spomínaných je zásadne vyššie ako má Octavia, čo jej iste nemôže uškodiť. Aj preto sa mi na jazyk v súvislosti s týmto autom tlačí aj presvedčenie, že Octavia 3 v lepšej výbave svojho majiteľa už nie len preváža, ale aj reprezentuje.

Ak sa na tretiu Octaviu pozeriem očami majiteľov predošlých generácií, vnútri po minúte nemajú čo objavovať ani skúmať. V hrubých rysoch sa nič zásadné nezmenilo, lebo to bolo v poriadku už predtým. Neznamená to však, že interiér tvorcovia odflákli. Naopak, dali si veľmi záležať, aby veci boli praktické, dostupné, logické. Ergonómia je skutočne na vysokej úrovni, haniť nemožno ani použité materiály. Nie sú špica, no na rozdiel od Rapidu neurážajú. Niektorí sa možno sťažujú, lebo v Octavii už snáď hľadajú prémiovosť a luxus. Ale na toto sú na trhu celkom iné autá vážení. Samozrejme, aj s inou cenovkou :)

JAZDA?

Ak čakáte akúkoľvek senzáciu, sklamem vás. Napriek tomu, že novinka má vzadu jednoduchú a výrobne podstatne lacnejšiu vlečenú nápravu. Jazda novou generáciou je veľmi podobná predchodkyni. Dovolím si uviesť odvážne tvrdenie, že väčšina vodičov zásadnú medzigeneračnú zmenu v tomto nepostrehne. Teda až pokiaľ nestlačia tlačidlo MODE, ktorým možno v 4 režimoch Eco, Normal, Sport a Individual meniť niektoré charakteristiky auta.

Cena?

Bolo by logické, že nárastu rozmerov bude zodpovedať aj cena. Realita je presne opačná. Základná cena Octavie 3 je 13 990 € no s výrazne lepšou výbavou ako mal základ doteraz. Prvý stupeň výbavy Active je drahší o symbolické Euro, no výbavy má navrch v hodnote až 1330 € ako nevypínateľný stabilizačný systém ESC, hlavové a kolenné airbagy a štart/stop systém.

Stredný stupeň Ambition prináša o 959 € viac výbavy za cenu menšiu o 259 €. Elegance je lacnejší o 279 € no prináša veci navyše za 833 €. To sú veľmi dobré správy, čo poviete? V škode sa pri stanovovaní cien a výbav riadne poučili zo štartu zle nakonfigurovaných modelov Rapid.

V ponuke je viacero praktických vecí, ktoré určite odporúčam, ako obojstranné dno z jednej strany kompletne gumové za 47 €, alebo sieťkový program do kufra navyše len o 10 €. Možnosť zmeniť jazdný režim auta Driving Mode Selection za 112 € budú tiež veľmi rozmune investované peniaze.

Znie to možno divne, no je zložité nájsť konkurenta pre Octaviu III. Je podstatne väčšia ako autá, do ktorých kategórie má patriť no tiež menšia a menej prestížna ako autá, s ktorými na natíska ju porovnávať. Ale kašlime na rozmery, najdôležitejšie porovnanie urobí aj tak cena. Základná cena je nastavená dobre, ale kto by ju chcel holú-bosú? Na ako tak rozumne vyskladané auto si treba pripraviť 19 až 21 tisíc Euro. Je však šialené, do akých výšin sa môže vyšplhať cena Octavie, keď si do nej naložíte všetko, čo by ste chceli mať. Tu sa ide typicky nemeckou cestou: ponúkame atraktívne veci, ktoré fungujú, no tvrdo, až šialene ich treba zaplatiť! Octavia si svojich priaznivcov nepochybne nájde, lebo je tu stále mnoho tých, ktorí si nevedia predstaviť mať Kórejca, alebo Japonca a nemálo je aj tých, ktorí radšej umrú, než by mali Francúza... :)

Základná cena modelu 2.0 TDI Elegance: 18 090 €
Výsledná cena testovaného modelu: 34 526 €


Cenník Škoda Octavia 3

Škoda Octavia 3 2.0 TDI DSG (typ 5E)
rok výroby 2013
 

PLUSY:
 

+ reprezentatívne auto
(mimo základnej výbavy),
+ dobrý dojem z dotyku/kontaktu s autom,
+ podstatne viac miesta vnútri,
+ ozrutný kufor, najväčší v triede (590 l),
+ mnoho možností prvkov aktívnej bezpečnosti,
+ ergonómia,
+ odkladacie miesta,
+ nižšia hmotnosť oproti Oct. 2,
+ predné sedadlá.
 

     

MÍNUSY:

- málo pestrá základná výbava,
- vysoké ceny príplatkov,
- vyššia hlučnosť vnútri,
- zadná náprava buchoce,
- DSG robí auto ospalým hlavne v ECO,
- krátky sedák vzadu,
- ťažká predná kapota bez vzpier,
- nepraktický kufor nemá rovné dno
(práve naopak!)
- zlá manipulácia s 1,5 l fľašou vo dverách,
- veľký cenový skok (2250 €) medzi slabým a silným dízlom, chýba cca 130 k kompromis.

Škoda Octavia III 2,0 TDI rok výroby 2013
Motor:

vznetový liatinový radový 4-valec prepĺňaný turbodúchadlom s variabilnou geometriou lopatiek turbiny, uložený vpredu naprieč s priamym vstrekovaním paliva, objem 1 968 cm3, 2-ventily na valec, hliníková hlava valcov, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 81 x 95,5 mm, kompresný pomer 16,5:1, max. výkon 110 kW (150 k) / 3 500 - 4 000 ot, max. krútiaci moment 320 Nm / 1 750 - 3 000 ot, litrový výkon 55 kW (75 k) / l. Emisná norma Euro V.

Pohon: samočinná 7-stupňová dvojspojková prevodovka, pohon predných kolies,
Podvozok: nezávislé zavesenie predných kolies McPherson, vzadu jednoduchá náprava s torznou priečkou, kotúčové brzdy, elektronické systémy podvozka: ABS, ASR, EDS, ESP,
Kolesá: ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 7 x 17", pneu 225/45 R17
Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 4659 x 1814 x 1461 mm, rázvor 2680 mm, objem kufra - 590 - 1 580 l, pohotovostná hmotnosť - 1 275 kg (bez vodiča), objem nádrže 50l, kombinovaná spotreba - 4,5 l/100 km, výkonová hmotnosť 11,59 kg/kW.

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 215 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 8,6 s

Cena:

Základný model 1,2 TSI - od 14 490 €,
Testovaná verzia 2,0 TDI DSG- 34 526 €