Moderné SUV a crossovery kombinujú viacero áut do jedného. Podľa dĺžky sú to kombíky alebo hatchbacky s praktickosťou väčšieho kufra, sklápateľných sedadiel, pohodlnejšieho nastupovania, lepšieho výhľadu a rozhľadu, zvýšeného podvozka pre boj s obrubníkmi, jamami, miestami mimo cesty a väčším pocitom bezpečia. To sú hlavné dôvody ich rozmachu. Že sa to trochu zvrhlo je jedna vec, keďže dnes ľudia kúpia autá tejto kategórie ako celoročné a vševhodné, na pohon oboch náprav, ani reálnu svetlú výšku nedbajú. Mnohým je jedno ako a či "štvorkolka" funguje, mnohí ju vôbec nechcú. Pritom práve na tom tá kategória áut vznikla. Že ju len tak neprekvapí nejaký sneh, blato, piesok...

Časom prišli prvé SUV modely, ktoré sa postupne presúvali aj do menších kategórií, a dnes nemáme problém nájsť malé auto veľkosti Pola alebo Fabie, ktoré vyzerá skutočne vysoké. Avšak ich svetlá výška je ledva vyššia ako pri malom hatchbacku. Inými slovami, bežné autá sa hýbu medzi 15 - 17 centimetrami. Auto, ktoré si hovorí SUV/Crossover, by nemalo podliezť hodnotu 19 - 20 cm. Mnohé ju však podliezajú. A neponúkajú pohon 4x4. A tu je ďalší takto koncipovaný a stále viac žiadaný druh auta - ozaj kompaktný, no priestranný Volkswagen T-Cross.

Spredu vyzerá mohutnejšie, netipovali by ste mu malú kategóriu áut.

Jednoducho je to trend, ktorý predaje už roky potvrdzujú. A Volkswagen na to šiel šikovne. Nemusel vyrobiť od podlahy nové auto (T-Cross vychádza z aktuálneho VW Polo). Na druhej strane, musím uznať, že to nie je len zdvihnuté Polo. Aspoň nie zvonku.

Zvonku vyzerá luxusnejšie ako v skutočnosti je

Exteriér je vskutku honosnejší, ak sa to tak dá nazvať. Dokonca spredu napodobňuje vydarený dizajn nového Touarega III. generácie. Prosto nebudete mať pocit, že auto je z kategórie tých najmenších. Tiež som musel pár ľuďom vysvetliť, že to nie je iný T-Roc, ale novinka T-Cross. Jednoducho to auto spredu kričí: Haloooo, som väčší, ako si myslíte.

Dokonca aj zozadu auto pripadá väčšie a „dospelejšie“. Cez šírku vzadu sa tiahne odrazová plocha, lacnejšia náhrada za spojené koncové svetlá v štýle nových Porsche alebo Audi. Z diaľky je to nepostrehnuteľné, a tak aj zozadu máte pocit, že to auto nepatrí k tomu najlacnejšiemu. A pohľad na cenu vás o tom tiež presvedčí. Azda žiaden Volkswagen nie je vo svojej kategórii najlacnejší. Nechce byť a nebude. To má viacero dôvodov. Tí, ktorí ich nechápu, alebo nechcú akceptovať neustále hovoria len o cene. Tá samotná pre všetkých nie je vždy najdôležitejšia.

R-line musí byť. Alebo musí?

Je zrejmé, že športový balík dizajnu pridáva na lepšom výzore. Škoda len, že nástupné lišty sú len vpredu. Balík R-line zmení aj interiér. V testovanom kúsku bola navyše čierna stropnica, športové sedadlá, 3-ramenný kožený volant, pedále z antikorovej ocele, alebo dekoratívne obklady v interiéri s neidentifikovateľným vzorom. Neviem, či to mal byť náznak karbónu, je to však iné ako len čierny plast, a to sa počíta.

Ak ešte zostanem pri exteriéri, vo výbave nechýbali aj LED predné svetlá. V tejto kategórii netreba čakať zázraky, avšak voči halogénovým svetlám je to pokrok a určite ich odporúčam (vo výbave Style sú sériovo). Asistent diaľkových svetiel fungoval perfektne, tienenie nečakajte, je to len funkcia vypnutia a zapnutia diaľkového režimu. Aj diaľkové svetlá svietia dostatočne silno, no na vrchol nepatria, asi ani v tejto kategórii.

Zostal by som pri 17-palcových diskoch

S R-Line, trochu prekvapivo, nedostanete väčšie disky, ako sériové 17-palcové (už aj v Style). Neznamená to, že väčšie mať nemožno. Na testovanom „trónili“ o palec väčšie. Výška bočnice v profile 215/45 bola skutočne nízka. Obzvlášť, ak je auto určené hlavne do mesta. Oškreté disky môžu byť na dennom poriadku, a koľkokrát o tom ani nebudete tušiť. No v prvom rade je to o tom, či s takými kolesami dokážete jazdiť. Inými slovami, či si ich zaslúžite :) Aj to neviete, zostaňte pri 17-palcovom priemere. Tu trocha utrpí bočný dizajn. Holt, za krásu sa trpí.

V zákrute odskočí

Spolu s tým ide ruka v ruke aj tlmenie nerovností. Pre pevnejšie jazdné vlastnosti výrobca použil tvrdšie pružiny aj tlmiče. Tým je auto stabilnejšie, ale len na dobrej ceste. Pri priečnych nerovnostiach v zákrute zadná časť bez problémov odskočí, čo je nepríjemné. V žiadnom prípade to však nedostáva auto do nestability, nebodaj nedotáčavosti. Prosto na zlých cestách treba spomaliť a prispôsobiť sa. Ale to platí asi pre väčšinu áut s jednoduchším podvozkom.

Plasty vnútri vám voňať nebudú

Po nástupe skoro nič neprekvapí, je to predsa VW. Jednoducho viete, kam máte siahnuť, aby ste aktivovali príslušnú funkciu. Tu je to tak, ako to my Európania máme radi. Po nastúpení ma však udivoval zápach plastov. Mám rád vôňu nových áut, ale toto skôr páchlo chémiou. Nie som bábovka, nebol som sám, komu zápach v aute vadil. Dokonca mi ktori povedal, že to k tejto triede áut patrí. S tým však nesúhlasím. Prosto, tých odkazov na lacnejšie auto je tu v niektorých ohľadoch až príliš. Hlavne v kontraste za akú cenovku je T-Cross na predaj.

Škoda, že do zadnej stredovej konzoly už nevyšlo na výduchy vzduchu pre zadných pasažierov.

Digitálny prístrojvý panel lepší než v BMW

Ale na druhej strane. Volant padol do ruky okamžite a aj príplatkový digitálny displej vyzeral skutočne skvele. Má krajšiu grafiku než násobne drahšie BMW radu 3 a 5. Tiež väčšie možnosti zobrazenia, modifikovania a je takpovediac viac užívateľsky nastavený. Jednoznačne super.

Batožinový priestor vám bude určite stačiť.

Napravo je veľký displej infotainmentu a preto výduchy pre ventiláciu nízko pod displejom. Viac by mi pasovali po bokoch stredového displeja. Ale to sú drobnosti. Hneď pod nimi boli ovládacie tlačidlá na parkovacieho asistenta alebo parkovacie senzory a nižšie dvojzónová automatická klimatizácia. Ako píšem vyššie, ergonomicky sa niet na čo sťažovať. Je to dobrá klasika.

Parkovací asitent funguje jednoducho geniálne

Apropo parkovací asistent. Ten fungoval vskutku jednoducho a geniálne. Stačí tlačidlo, ísť pomaly okolo radu áut, prejsť medzeru a zastaviť. Po pípnutí auto jediné, čo musíte robiť, je preradiť medzi D a R a následne aj stláčať brzdu. Áno, je to viac úkonov, ale na túto triedu auta? Úplná pecka.

Super, že aj v T-Crosse môžete mať rezervu miesto lepiacej sady, v našom prípade však vyhrala lepiaca sada.

Nastupovanie dopredu super, do zadu trochu preliezka

Nastúpenie a posed vpredu je na triedu skutočne dobrý. Jeden z hlavných dôvodov prečo sa tieto autá tak dobre predávajú. Horšie je to s nastupovaním dozadu, kde takmer vždy kopnete do prahu. Našťastie sú zaplastované a nešpinia sa. A kufor? Je taký, ako v Pole. Na triedu auta dostatočný. Pod podlahou je subwoofer príplatkového audio systému a aj priestor na plnohodnotnú rezervu, skvelé.

Málo zakrytých detailov

Veľmi nemilo ma prekvapilo nekryté vedenie káblov k výhrevu zadného okna. Chápem, veľa plastov v tejto kategórii nebude, ale tak voľne prístupné vedenie som videl naposledy asi Felicii...

Takto viditeľné pásy k výhrevu zadného skla som už vážne dlho nevidel.

Čo motor? Stačí jednoliter s turbom?

Určite ste všetci čakali, čo napíšem o motore, keďže tam bol len litrový trojvalec. Práve na ten motor som bol veľmi zvedavý, nakoľko som s ním nemal zatiaľ tú česť. Stačí na tú karosériu? Odpoviem filigránsky -  nemci majú slovíčko jain. Teda ano aj nie. O výkon ani tak nejde. Ak treba, stačí viac stlačiť plyn, prevodovka podradí a auto zrýchli až prekvapivo rýchlo. Dokonca často nechá „prehovoriť“ krútiaci moment a nechá auto pridávať v oblasti jeho maxima. Ničomu to pritom nevadí. Problémy sú inde.

Zvuk nie je jeho silnou stránkou

Áno, je to trojvalec, čo by som mal čakať. Avšak po T-Crosse som sa previezol v 1,5 litrovom EcoBoost Focuse a neveril som, že je to tiež trojvalec. Väčší zdvihový objem nespraví až taký rozdiel vo zvuku, aspoň nie v týchto malých objemových triedach. Jednoducho so zvukom sa vo VW asi nik nepáral. Auto po vytočení cez 3-tisíc znie doslova nepríjemne. Skôr máte pocit, že už treba preradiť.

Na voľnobehu je to však celkom iné. Museli by ste dlho počúvať, či nejaký valec k štyrom chýba. Keby ste sa chceli orientovať podľa vibrácií, aj tu príde sklamanie pre „hejterov“. Prakticky žiadne nie je. Jednoducho je motor perfektne odtlmený od zvyšku auta. Pri pohľade pod kapotu sa nečudujem. Obrovský držiak motora na spolujazdcovej strane s veľkým uložením hovorí za všetko. Niekomu príde pohľad pod kapotu vtipný, keď je motor skoro vo veľkosti prevodovky. V budúcnosti je to však skvelá správa pre mechanika, ku všetkému je tu jednoduchý prístup. Dokonca až tak, že vidíte vnútorné lemy blatníkov, kde na zakrytie plastmi už tiež nezostalo.

Bojuje so spotrebou

S čím je teda väčší problém? Jednoducho so spotrebou. Keď prišiel trojvalec, mal byť úspornejší. Je síce pekné, že výkonovo je dnes 1.0 TSI na úrovni atmosférickej 1,6-ky, lenže tam zostala aj spotreba. Od začiatku testu som tvrdil, že tento mať motor v Pole, je to perfektná kombinácia. Netrápi sa s vysokým jazdným odporom karosérie a dokáže podliezť 5 l spotrebu. V prípade T-Crossu sa k 5 l ani nepriblížite. Bežný priemer je 6 až 7 l/100 km. Na našej testovacej trase to bolo 7,1 l/100 km a počas jazdy po diaľnici povolenou 130-kou 7,5 l/100 km. Ak k tomu prirátate len 40 l nádrž, zistíte, že pri výlete z Bratislavy len na stredné Slovensko budete späť už tankovať.

Máte pocit, že vám tu niečo chýba? Nie, len mechanikovi sa bude v budúcnosti trojvalec ľahko opravovať.

Aj prevodovka bola nastavená na karosériu a v takom Pole bude rovnaká kombinácia točiť nižšie otáčky. V prípade T-Crossu to bolo na najvyššom rýchlostnom stupni pri 90 km/h rovných 2 000 ot./min., pri 110 km/h 2 500 ot./min a pri diaľničnej 130ke približne 3 000 ot./min. Avšak voči atmosférickym predchodcom ide o jednoznačné zníženie.

Veľmi rýchlo sa zohreje

Musím však vyzdvihnúť zahrievanie motora. Je to predsa zážihový motor a trojvalec, ale podľa „budíkov“ bol zohriaty na presný stred za približne 2 km. Auto stálo celú noc vonku s teplotami okolo 5 stupňov. Keď si prepnete v palubnom počítači teplotu oleja, zistíte, že v tomto momente nemá olej ani 50 stupňov. No aj jemu to trvá len ďalšie 3 až 4 km, kým dosiahne svojich 80 až 90 stupňov. Aj tak je to skvelé, v zime bude rýchlo kúriť a v letných horúčavách prakticky skoro nikdy nevychladne.

Záver

Z recenzie by sa mohlo zdať, že som sa s T-Crossom príliš nespriatelil. Snažím sa byť objektívny, aj keď to fakticky nikto z nás nedokáže úplne na 100 %. Ale jednoducho pri pohľade na cenovku si poviete, že kto si to za túto cenu kúpi? Ani nie plná výbava za takmer 27-tisíc eur, bez možnosti pohonu 4x4, s litrovým trojvalcom... Ak by bol T-Cross v podobnej výbave bližšie k 20-tisíc eur, mohol by dostať aj lepšiu známku. Za mňa osobne je lepšia voľba osvedčené a veľmi úspešné Polo. Ale to aj preto, že ja crossover, či SUV ozaj neocením. Vy to môžete mať inak.

Rok výroby: 2019

 

Cenník Volkswagenu T-Cross  na Slovensku

 

PLUSY:

+ dizajn, vyzerá na viac,

+ stretávacie LED,

+ ovládanie klímy tlačidlami,

+ skvelý digitálny displej,

+ veľkosť kufra na danú triedu,

+ odhlučnenie od kolies,

+ jazdné vlastnosti na rovnej ceste,

+ rezerva pod dnom kufra,

+ príplatkový audiosystém Beats,

+ rýchlo zohriaty motor

+ cena základného modelu.

 

     

MÍNUSY:

- s priplatkami je drahý,

- zápach v interiéri,

- aerodynamický hluk vo vyššej rýchlosti,
- len 40 l nádrž,

- tvrdé pruženie na zlých cestách odskakuje,
- nezakryté niektoré časti vnútri,

- bez možnosti pohonu 4x4,

- väčší hluk trojvalca,

- vystupovanie zozadu,

- nekrytý priestor pod prednou kapotou - vidno do vnútra predných blatníkov.

 

Typ karosérie: SAV
Trieda / kategória: malé SAV (crossover)
Vonkajšie rozmery: 4 108 x 1 760 x 1 584 mm
Druh pohonu: benzín
Zdvihový objem (ccm): 999
Počet valcov / ventilov: 3/12
Maximálny výkon (kW / ps): 85 kW (115 k) pri 5 500 ot./min
Maximálny krútiaci moment (Nm): 200 Nm pri 2 000 až 3 500 ot./min
Maximálna rýchlosť (km/h): 193
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 10,2
Spotreba priemerná (l/100 km): 4,9 (výrobca), 7,1 (testovacia trasa)
Prevodovka: dvojspojková robotizovaná DSG so 7 stupňami
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1 270
Celková hmotnosť (kg): 1 750
Druh pohonu: pohon predných kolies
Rozmery kolies: 215/45 R18
Rozchod (p/z), rázvor: 1 526 vpredu a 1 504 vzadu, 2 551 rázvor
Objem nádrže: cca 40 l
Objem kufra: 455 až 1 281 l
Cena ( Euro ): 26 530 €
 
VW T-Cross 1.0 TSI
85 kW A7 Style
Seat Arona 1.0 TSI
85 kW A7 FR
základný model
14 990 €
(T-Cross 1.0 TSI 70 kW M5 Life)
13 250 €
(Arona 1.0 TSI 70 kW M5 Reference)
adekvátny model
19 350 €
(T-Cross 1.0 TSI 85 kW A7 Style)
18 520 €
(Arona 1.0 TSI 85 kW A7 FR)
adekvátna výbava
digitálny displej, sledovanie mŕtveho uhla, LED svetlá, PDC vpredu a vzadu a parkovací asistent, alarm, automatická dvojzónová klimatizácia, bezkľúčový vstup, zadná kamera, 19-palcové disky, navigácia, R-line exteriér a interiér, vyhrievané predné sedadlá, soundsystém beats, elektricky sklápateľné zrkadlá, stmavené zadné sklá, adaptívny tempomat
v sérii: 17-palcové disky, automatická dvojzónová klimatizácia, PDC vzadu, tempomat

za príplatok: 18-palcové disky 598 €, Beats audio 414 €, bezkľúčový vstup s adaptívnym tempomatom 414 €, digitálny displej 313 €, LED svetlá 552 €, alarm 184 €, zatmavené zadné sklá 138 €, PDC vpredu a parkovací asistent a zadný kamera 506 €, vyhrievané predné sedadlá 322 €, navigácia 746 €
výsledná cena
26 530 €
22 707 €



 

 
Renault Captur 1.33 Tce
110 kW A6 Intens
Kia Stonic 1.0 T-Gdi
88 kW A7 Platinum
základný model
12 590 €
(Captur 0.9 Tce 66 kW M5 Advantage)
13 690 €
(Stonic 1.2 MPI 62 kW M5 Silver)
adekvátny model
18 540 €
(Captur 1.33 Tce 110 kW A6 Intens)
21 390 €
(Stonic 1.0 T-Gdi 88 kW A7 Platinum)
adekvátna výbava
v sérii: LED svetlá, automatická klimatizácia, 17-palcové disky, navigácia, zadné PDC, elektricky sklopné zrkadlá, tempomat

za príplatok: zadná kamera a parkovací asistent a predné PDC 380 €, audiosystém Bose s lepšou navigáciou 1 100 €, sledovanie mŕtveho uhlu, zatmavené zadné sklá a vnútorné automaticky stmievateľné zrkadlo 220 €, vyhrievané predné sedadlá 200 €
v sérii: monitorovanie mŕtveho uhla, 17-palcové disky, automatická klimatizácia, navigácia, automaticky stmievateľné zrkadlo, bezkľúčový vstup, zatmavené zadné sklá, zadné PDC, zadná kamera, tempomat, vyhrievané predné sedadlá a volant
výsledná cena
20 440 €
21 390 €



 

 
Hyundai Kona 1.6 T-Gdi
130 kW A7 4x4 Style
Nissan Juke 1.6
82 kW Xtronic Tekna
základný model
15 990 €
(Kona 1.0 T-Gdi 88 kW M6 Classic)
16 460 €
(Juke 1.6 82 kW M5 Visia Plus)
adekvátny model
25 990 €
(Kona 1.6 T-Gdi 130 kW A7 4x4 Style)
21 510 €
(Juke 1.6 82 kW Xtronic Tekna)
adekvátna výbava
v sérii: 18-palcové disky, LED predné svetlá, automatické diaľkové svetlá, vyhrievanie predných sedadiel a volantu, head-up displej, automatická klimatizácia, tempomat, predné a zadné PDC, bezkľúčový vstup, alarm, navigácia, audiosystém Krell, zadná kamera

za príplatok: elektricky sklopné zrkadlá a monitoring mŕtveho uhla 600 €
v sérii: audiosystém Bose, panoramatický kamerový systém, sledovanie mŕtveho uhla, automatická klimatizácia, tempomat, vyhrievané predné sedadlá

za príplatok: 18-palcové disky 550 €
výsledná cena
26 590 €
22 060 €