Kamera v aute umravňuje aj vodiča, nie je len bič na ostatných

Hoci aj na mňa kedysi moji pasažieri zazerali s otázkou, prečo to vláčim na okne (akože koho tým sledujem), postupne si však ľudia uvedomujú užitočnosť kamery v aute. Dokonca si dovolím tvrdiť, že má aj nezanedbateľný vplyv na bezpečnosť cestnej premávky, a to nie len tým, že zaznamenáva porušenia prepisov vodičmi okoloidúcich áut, ale rovnako presne zaznamenáva aj rýchlosť a dráhu auta, v ktorom sa vezie s majiteľom. Takže ako vodič si dvakrát rozmyslím, či budem robiť za volantom prasačiny. Isto, viem ju šmahom ruky vypnúť, ale tak buďme realisti, pred každým nebezpečným predbiehacím manévrom na poslednú chvíľu isto nebudem kameru vypínať? To asi nie. Takže ja hovorím kamerám úprimné ÁNO, lebo umravňuje aj mňa.

Máš kameru? Tak tu máš ďalšie

V redakcii sa mi teda dostalo tej cti v krátkom čase vyskúšať viacero typov a značiek kamier. Podobne, ako kategorizujeme autá, môžeme aj medzi kamerami nájsť rôzne segmenty. Rovnako, ako sa jednotlivé triedy odlišujú veľkosťou karosérie, tak sú kamery zatriedené povedzme podľa veľkosti obrazu – teda rozlíšenia. Rovnako, ako sa dajú autá porovnávať podľa príslušnosti k niektorej triede, tak aj kamery majú v rôznych triedach veľmi podobné ceny – a potom existujú výnimky, niektoré skromne lacnejšie, a iné odvážne drahšie ako konkurencia. A tak, ako si na autách okrem samotnej jazdy všímame výbavu, kamery sa pýšia rozličnými funkciami okrem záznamu.

Čo vidia kamery na nás a na čo sme sa pozreli my

Tých parametrov, ktoré definujú hodnotu malej kamerky zavesenej na čelnom skle, je až prekvapujúco veľa. Podľa toho je, samozrejme, určená aj jej cena. My sme do porovnávacieho testu zvolili kamery niekde okolo 130 - 150 €, čo je cenová úroveň, v ktorej už sú kamery s celkom slušným záznamom aj pestrou ponukou funkcií, ale stále nie sú príliš drahé. Zhruba v tejto cene sa dá kúpiť napríklad TrueCam M9 GPS 2.5, Mio MiVue 826 WiFi alebo Niceboy PILOT XR. Trochu mimo tejto cenovej relácie je kamera Eltrinex LS500 GPS, ktorú skôr radíme do kategórie 170 eur, ale predsa len sme ju do tejto štvorice pribrali, lebo hýri rôznymi funkciami. 

Pri výbere konkrétnej kamery je isto najdôležitejší obraz (veď nekupujeme si ju kvôli peknému hlasu upozorňovania na radary). Lenže tu je trochu problém, lebo kým si človek neurobí aspoň pár záberov v rôznych svetelných podmienkach, netuší, čo vlastne kamera zaznamená. Tu pomôže aspoň trochu orientačný údaj o rozlíšení v rozpätí full HD, 2K či 4K, hoci ani nápis 4K negarantuje krásny obraz. No dá sa povedať, že bez ohľadu na vernosť farieb, čím viac pixelov, tým lepšia možnosť obraz zväčšiť a vidieť evidenčné číslo unikajúceho vinníka. Aj tak je to vždy tak trochu mačka vo vreci.

Nebudem teraz rozoberať všetky parametre, ktoré sú na škatuli alebo v popise ku kamere – len by som chcel upozorniť, že napríklad vôbec nie je potrebné ulakomiť sa na kameru, ktorá sa vystatuje uhlom záberu 170 či nebodaj ešte viac. Tu neplatí, čím viac tým lepšie.  Spokojne v tomto riadku môže mať kamera číslo 140 – 150, úplne to na šírku cesty stačí.

Kamera a jej desať funkcii

Pre mňa osobne je veľmi príjemná funkcia hlásenia radarov. Nie vždy mám zapnutú aplikáciu v mobile, ale rozhodne vždy mi hrozí, že na mnohých miestach, kde by to vodič nečakal, je namontovaný stacionárny radar. Nenabádam na porušovanie pravidiel a ani netvrdím, že vás kamera úplne ochráni, veď tiež vychádza len z nejakej obmedzenej databázy, ale úprimne, napríklad pri jazde po európskych diaľniciach ma celkom slušne párkrát prekvapila, kde všade vás môžu za tento hrdelný zločin potrestať. A to už nehovorím o lyžiarskej oblasti v talianskych Dolomitoch, kde sa tej mojej kamere v podhorských dedinkách huba nezavrela. Sú kamery, ktoré upozorňujú aj na železničné priecestia - u nás to však veľmi nefunguje.

Moderné kamery už asi všetky majú nárazový snímač – G-senzor – vďaka ktorému označia konkrétny záznam pri náraze, aby sa nezmazal. Rovnako sa môže kamera naštartovať, keď s autom niekto manipuluje na parkovisku alebo doň narazil. Kameru môže štartovať aj samotný pohyb pred objektívom – všetko užitočné funkcie.

Kamera však môže sledovať aj jazdné pruhy a varovať pri vybočení. Upozorňujem, že varuje pri každom jednom vybočení, či zámernom, alebo nechcenom. Veľmi otravné. Kamera môže nahrádzať aj systém front assist a varovať vás, keď idete príliš blízko za vozidlom – tiež nie je úplne nevyhnutné. Zaujímavé je zastavovanie záznamu pri zastavení vozidla – stop/start systém, šetrí  miesto na karte, ktorá sa samozrejme premazáva, takže je dobré, ak vzhľadom na súčasný štandard môže mať aspoň 64 GB, 256 sa mi už zase zdá až zbytočne veľa, ale sú aj také. Niektoré kamery dokonca umožňujú pripojiť aj zadnú kameru, ktorá sníma buď situáciu v kabíne za vodičom, alebo sa pozerá v uhle ako spätné zrkadlo, či sleduje situáciu za vozidlom z pohľadu podobnému ako parkovacia kamera. Aj tento záznam sa raz môže hodiť.

Zaujímavé je aj to, akú aplikáciu kamera ponúka, či už na diaľkové wifi ovládanie, alebo na sťahovanie a spracovanie obrazu. To je však zaujímavé pre niekoho, kto sa rád so záznamami hrá, lebo inak je vlastne záznam z autokamery niečo ako rezervné koleso. V podstate ho väčšina z nás takmer nikdy ani nepoužije, ale je dobré, že ich máme.