Je to ohromný rozdiel, presadnúť z najväčšieho do najmenšieho BMW, ktorým je vlastne moped s karosériou a štyrmi kolesami BMW Isseta. Ten kontrast skvelo ukáže, ako ďaleko sa technologicky BMW za 6 desaťročí dostalo.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Na BMW X7 som zvedavý nebol

Úprimne, na túto "obludu" som pred možnosťou vyskúšať ju nebol nijako zvlášť zvedavý. Dodnes som nejazdil ani Mercedes GLS. Vážne nie. A to napriek tomu, že aj keď som menší, mám veľké autá rád. No veci by mali mať mieru. Prosto si myslím, že niektoré veci sú už prehnané. BMW X7 vzniklo, podobne ako väčšina luxusných áut ostatných rokov, primárne pre USA a Čínu. Už tu je veľký kontrast, keďže Američania sú nadpriemerne veľkí a ťažkí a Číňania naopak. Navyše, na rozdiel od Američanov, ktorí chcú veci prehnane pohodlné, majú Ázijci naviac zaľúbenie v ligôtkach a trblietkach. V tom kontraste však BMW nemôže stratiť tvár, úplne zahodiť eleganciu a vkus, akokoľvek dôležité je až v prvom rade naháňať biznis. Stále je dôležité robiť to štýlovo. Preto, rovnako ako na modernizovanom BMW 7, sú asi jediným predmetom debát o dizajne rozmery tradičného poznávacieho znaku mníchovskej značky, teda oboch obličiek. Všetko ostatné je v súlade s tradičným BMW dizajnom. Ba, pri pohľade na tvary BMW 8 by som povedal, že BMW X7 je vlastne tvarovo konzervatívne. Ponáša sa mi na predošlú generáciu BMW X5 a vidím v nej dokonca BMW X5 prvej generácie. Tá bola štíhla a pôsobila dlhším dojmom než ozaj bola.

Luxusná rodina BMW je kompletná

Napriek niekdajším konceptom BMW nad radom 9 neuvažuje. Nedá sa povedať, že nikdy, ale na dlho nie. Dnes má tak kompletnú rodinu luxusných a športovo-luxusných áut ako nikdy. Top triedu tvoria BMW radu 8 (kupé, kabrio a príde aj gran coupé), inovátorské BMW i8 a i8 roadster, tradičné BMW 7 a dlho pripravované luxusné SUV BMW X7.

Len najmodernejšie technológie

Poviete si, no to je toho. Veď kde inde, ak nie v BMW X7 by mali byť? Nuž áno, malo by to tak byť, ale nie je to samozrejmosť. Dobrý príklad je BMW i8. Než prišlo, hovorilo sa o ňom porovnateľne dlho ako o X7, vyvíjali ho ešte dlhšie, keďže na rozdiel od tradičného konceptu auta je BMW i8 vo všetkom revolucionár. A keďže donedávna tvoril plug-in hybridný športiak technologický vrchol ponuky výrobcu, bolo doslova šokujúce, že viacero moderných technológií i8 nedostala vôbec (HUD, nočné videnie, 8-st. automat...) a niektoré, ktoré mala boli v čase predstavenia (iDrive, automat, motor) zastarané, alebo nahradené novšou generáciou. BMW X7 našťastie ničím takým netrpí. Aspoň som si nevšimol za ten zhruba pol deň, čo som na ňu mal čas a priestor.

BMW X7 ma prekvapilo. Príjemne

Na rovinu. Hlavné reklamné slogany značky sú, pre mňa od nepamäti, Driving pleasure a Driving machine. Že sa ich hlavne ostatné desaťročie nedržali úplne pevne asi vysvetľovať netreba. Preto by na neprekvapilo, keby bolo BMW X7 zamerané hlavne na pohodlie a cestovanie vo veľkom štýle. A nepochybne je. Mňa však prekvapilo tým, čo som pri jeho rozmeroch vlastne akosi podvedome ani nečakal. Jazdná agilita je pozoruhodná. Iste, každý, kto šoféroval BMW X5 (ktorejkoľvek generácie), si až za volantom BMW X7 uvedomí, že to nie sú veľké autá. Prívlastok obluda prináleží až tomuto veľkému a luxusnému BMW.

"Obluda" len keď stojí

Vďaka integrálnej zadnej náprave, ktorá riadi zadné kolesá súhlasne, alebo v protismere predným je BMW X7 nielen príjemne obratné, ale aj prekvapivo presné a pevné v zákrutách. Okrem toho, napriek mimoriadne dominantnému až ťažkopádnemu dojmu je veľmi stabilné aj vo veľmi veľkých rýchlostiach. Na novom úseku diaľnic v Rumunsku, ktoré svoj prvý letný nápor ešte len čakajú, sme vyskúšali aj tempo 250 km/h. Donedávna platilo, že bežné SUV tejto športovo a jazdnú dynamiku orientovanej značky mali maximálku elektronicky obmedzenú na 210 km/h. Na hodnotu tradičných 250 km/h sa dostali len plnokrvné M SUV modely. Vyskúšal som verziu takzvaného polovičného M, teda M performance. Konkrétne známu ako BMW X7 M50d, teda so svetoznámym 4-turbovým radovým 3-litrovým 6-valcom na naftu. Táto verzia tiež dokáže a celkom rýchlo vyšliapať na obľúbených 250 km/h. No aj v tejto rýchlosti je možné na diaľnici ovládať auto nielen jednou rukou, ale doslova dvoma prstami. Kto to nevyskúša, neuverí.

Vnútorný hluk, napriek značne hranatej karosérii, začína stúpať až od zhruba 150 km/h. Nie však, že na seba v tempe nad dvesto kričať. To v žiadnom prípade. Prosto viete, že sa ide rýchlo, podobne ako v limuzínach spred jedného/dvoch desaťročí. Je to ten príjemný hlboký hluk podobný monotónnemu zvuku lietadla, ktorý dáva najavo, že sa cestuje rýchlo, ale bez trápenia.

Čo robí BMW X7 súčasne pohodlným a agilným?

Keď ide tento "autobus" rovno, špeciálne v režimoch Adaptive, Comfort a EcoPro je to vďaka vzduchovému odpruženiu pohodlné auto. Tak nemecky pohodlné, so štipkou pohodlnej tvrdosti pruženia typickej pre BMW. Tú majú na svedomí run flat pneumatiky a na opačnom konci aj tvrdšie polstrovanie sedadiel než by to v aute tejto triedy urobili Francúzi či Američania. No keď prídu zákruty, vďaka balíku Executive Drive Pro v nich ani športovo založený vodič nie je frustrovaný. Ba naopak, rovnako ako ja bude prekvapený, ako je možné, že tak veľké auto (rozmery d x š x v - 5151 x 2218 x 1805 mm) tak pekne zatáča. Balík totiž obsahuje všetky dnes známe a používané systémy na zvýšenie pohodlia, stability a obratnosti. Okrem spomínanej integrálnej (riadenej) zadnej náprave tu sú adaptívne tlmiče a aktívne stabilizátory. Tie pri dynamickej jazde zmenšujú nakláňanie karosérie.