K cene si niečo povieme až na konci testu, Picanto si totiž nezaslúži, aby sme nad ním (obrazne povedané) zlomili palicu hneď na začiatku len kvôli tomu, koľko stojí. Malých mestských áut totiž rapídne ubúda, ponuka motorov sa zmenšuje a je pravda, že čisto mesta je už dnes elektromobil (pokiaľ teda nejde o dvojtonové SUV) lepším riešením. To ale neznamená, že Picanto so spaľovacím motorom nemá čo ponúknuť.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Čo ako prvé zaujme na tomto aute? Mňa upútal jeho priestranný interiér v porovnaní s kompaktnými rozmermi. Samozrejme, nie je to na dovolenku v štyroch do Chorvátska, ale aj batožinový priestor napriek skromnému objemu 255 litrov je pocitovo väčší. Žiadna dvojitá podlaha, ktorá čiastočne uberie pár litrov, jednoducho hlboké dno, pod ktorým nájdete aj priestor na dojazdové koleso.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Výbava na rozdávanie

Interiér je na inej úrovni, ako by ste od auta tejto triedy asi čakali. Keďže ide o mini, môže byť pre niekoho prekvapením tá hromada výbavy, ktorú tu nájdete. Či už ide o zadné elektrické okná, navigácia s 8-palcovým dotykovým displejom, vyhrievaný volant (!), asistenčné systémy, to všetko už môžete mať aj v takto malom aute.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Druhá otázka je, či to všetko skutočne potrebujete. Nebudem to pochopiteľne zbytočne rozmazávať, to sa musí rozhodnúť každý sám. Super ale je, že to všetko k dispozícii máte a nemusíte sa obmedzovať ani v Picante. Nejazdil som s ním síce dlhé trasy, ale aj po približne 100 km som z auta vystúpil bez toho, aby som čo i len cítil zo sedadiel najmenšiu únavu. Neviem, ako to máte vy, ale musím dodať, že existujú modely, z ktorých ani po takto krátkej trase nevystupujem fit a bolí ma z nich chrbát.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Staré dobré tlačidlá

Medzi analógovými budíkmi máte displej s pár hodnotami, z ktorých asi najčastejšie budete zobrazovať údaje palubného počítača. Som rád, že aj v malom Picante je už jeho ovládanie na volante a nie na „tyčinke“ trčiacej z budíkov. Na volante nájdete tiež ovládanie tempomatu a audia. To ale bez problémov stále ovládate aj prostredníctvom otočného ovládača pri stredovom displeji a svoje tlačidlá má i klimatizácia. Tu je jednoducho všetko v poriadku a kto si netyká s moderným dotykovým ovládaním, mohol by si s Picantom rozumieť.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Vadí absencia diódových svetiel?

V noci vám môžu trochu prekážať len halogénové predné svetlá. Viem, nie je to auto na dlhé trasy, lenže vzadu LED v lepšej výbave dostanete, denné svietenie tiež tvoria diódy, tak prečo nemohli byť „ledky“ stretávacích svetiel aspoň za príplatok? Osobne to za zásadný problém nepovažujem, niekomu to vadiť môže.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Keď už spomínam exteriér, mohli by sme sa pozrieť aj na kolesá. Pneumatiky totiž majú rozmery 195/45 R16, čo je na takto malé auto dosť zbytočne nízky profil. Neprospieva to komfortu, navyše sa budete o disky strachovať pri každom obrubníku. Pre verzie GT-Line a X-Line sú našťastie v sérii (a aspoň na zimu by som odporúčil) menšie 15-palcové kolesá.

Bohatú výbavu Picanta som už spomínal a aby ste si nemysleli, že preháňam, stojí za zmienku i zadná parkovacia kamera. Niečomu určite pomôže, ale kvalitou obrazu veľmi nezaujme. A opäť platí to isté, ako v prípade svetiel. Kamera je fajn a sme v najnižšej triede áut, ale jej výstup mohol byť o niečo lepší. Mimochodom, asistent udržania v pruhu vás bude skôr držať pri krajnici a pri opustení pruhu začne pípať, ale s volantom už nezavibruje.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Podvozok je jednoduchý, teda vpredu McPherson a vzadu vlečné ramená spojené torzne pružnou priečkou. V sérii sú vzadu bubny, ale od výbavy GT-Line a X-Line vám ich Kia bez ohľadu na motorizáciu vymení za kotúče. Za mňa je to možno až zbytočnosť, obzvlášť pri takto malom a ľahkom aute. Zadné kotúčové brzdy tu pravdepodobne skôr vymeníte kvôli hrdzi, ako z dôvodu ich opotrebovania.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Pre tých, ktorí radi čítajú príručky

Keď som otvoril priehradku pred spolujazdcom, ostal som milo prekvapený. V dobe, keď automobilky prešli na digitálne príručky, sa mi doslova „zlaté stránky“ od Picanta strašne zapáčili. Kniha s hrúbkou, za ktorú by sa nemusl hanbiť ani Tolkien, to som veru už veľmi dlho nevidel. Dôležité je však to, že tam nenájdete len nezmyselné návody, ako ovládať výhrev sedadiel. Obsahuje totiž okrem iného aj servisný plán, čo a pri akých kilometroch meniť, a to vrátane prevodového oleja. Za toto obrovský palec hore.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Kia v Picante ponúka aj robotizovaný manuál, ja som však mal na test bežný päťstupňový manuál. Tento typ automatu by som pri výbere vynechal, obzvlášť v meste, kam patrí toto autíčko, by nebol ideálnym spoločníkom. Ak na ňom ale trváte, najskôr si ho vyskúšajte. A asi by ste mali vedieť, že stojí 1000 eur, čo nie nie je zase tak veľa. A motor v testovanom aute? Najvýkonnejší motor z ponuky, teda litrový trojvalec s turbom.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Trojvalec svoje gény nezaprie

Asi nečakáte, že napíšem, ako ma trojvalec ohromil svojim hladkým chodom a kultivovanosťou, pretože v tomto smere tieto motory nevynikajú. Musím ale dodať, že typické prejavy sa objavujú hlavne pri voľnobehu. Akonáhle stúpli otáčky nad 1000, vibrácie boli preč. Skôr v bežnom spektre od 1500 do 2000 ot./min bolo počuť, respektíve cítiť dunenie, takže je lepšie jazdiť s otáčkami nad touto hranicou. Keď už sme pri tých otáčkach, pri 90 km/h otáčkomer ukazuje 2500 ot./min., pri 130 km/h necelých 3500 ot./min. Na malý trojvalec, navyše v aute určenom do mesta, sú to sympaticky nízke hodnoty.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Perfektná spotreba

Máte obavy, že naša rada (jazdiť pri vyšších otáčkach) vám zvýši spotrebu? Toho sa báť nemusíte. Kto bude chcieť, dokáže jazdiť aj za 4 l/100 km. V meste som sa dostal pod 5 litrov, ale to už musíte nad svojim jazdým štýlom už premýšľať a vyhýbať sa kolónam. Na diaľnici pri 110 km/h to tiež bude okolo 5 litrov na stovku, náš testovací okruh som zvládol za veľmi príjemných 5,4 litra na 100 km. Celkový priemer pritom najviac ovplyvnila jazda po diaľnici pri 130 km/h.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Motor má už samozrejme priame vstrekovanie paliva a tiež filter pevných častíc. V porovnaní so vznetovými agregámi však výfukové spaliny dosahujú teplotu viac ako 600 stupňov Celzia, preto auto nepotrebuje zvláštny režim regenerácie. Na samotnú kontrolu zanesenia filtra slúžia senzory pred a za vstupom. Kto by sa predsa len bál tohto systému, motory 1.0 a 1.2 DPI sú bez priameho vstreku a samozrejme aj bez filtra.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Ale späť k preplňovanému trojvalcu. Využíva reťazou poháňané rozvody, ktoré nemajú interval výmeny, len sa pri pravidelných servisných prehliadkach kontrolujú. Recirkulácia výfukových plynov je tu takzvaná nízkotlaková, naberá výfukové plyny za turbodúchadlom. Vďaka tomu motor pracuje s nižšími čerpacími stratami, čo tiež zlepšuje prevádzkovú efektivitu.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Záver

Za ten týždeň v spoločnosti Picanta som premýšľal, kto by ho mohol chcieť. Je pravda, že elektromobil je do čisto mestského prostredia jednoducho lepší a kto si ho môže doma nabíjať, tak z pohľadu prevádzkových nákladov aj ekonomicky výhodnejší. Lenže veľká časť vodičov nemá kde nabíjať a jazdí občas aj dlhšie trasy. K tomu tu máme starších vodičov, ktorí si na novšie technické vymoženosti nie vždy potrpia a auto so spaľovacím motorom skrátka lepšie vyhovuje ich potrebám. V takom prípade Kia stojí za zváženie, len by som im určite odporučil nižšiu výbavu a slabší nepreplňovaný motor. Picanto totiž len ťažko obháji cenu takmer 20 tisíc eur, a to bez ohľadu na fakt, že hovoríme o aute s maximálnou výbavou a najvýkonnejšou pohonnou jednokou. Lacnejšie verzie jednoducho dávajú väčší zmysel.

PLUSY:

+ nízke prevádzkové náklady;

+ ovládanie rádia a infotainmentu;

+ ostré brzdy;

+ rýchly nábeh výhrevu sedadiel;

+ veľký vnútorný priestor;

+ skvelý výhľad do strán.

     

MÍNUSY:

- chod trojvalca na voľnobeh;

- cena testovanej verzie;

- len halogénové svetlá;

- slabá zadná kamera.

Typ karosérie: hatchback
Trieda / kategória: miniautomobil
Vonkajšie rozmery (mm): 3 595 x 1 625 x 1 500
Druh pohonu: spaľovací zážihový trojvalec
Zdvihový objem (ccm): 998
Počet valcov / ventilov: 3/12
Maximálny výkon (kW / ps): 74 kW (100 k)
Maximálny krútiaci moment (Nm): 172 Nm
Maximálna rýchlosť (km/h): 180
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 10,3
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): 5 - 5,5 (výrobca), 5,4 (testovacia trať)
Prevodovka: manuálna 5-stupňová
Pohotovostná hmotnosť (kg): 959 - 1 057
Celková hmotnosť (kg): 1 450
Pohon: predných kolies
Rozmery kolies: 195/45 R16
Rozchod (p/z), rázvor: 1 394 mm (vpredu), 1 403 mm (vzadu) rázvor 2 400 mm
Objem nádrže: 35 litrov
Objem kufra: 255 litrov
Cena ( Euro ): 17 390