Štvrtá generácia Outlandera síce prišla na celosvetové trhy už v roku 2021. U nás sme si ale museli počkať a prvé kusy sa dostali na naše cesty až na prelome minulého a tohto roka. K dispozícii je len s jediným, plug-in hybridným pohonom. Ako funguje?
Dizajn Outlandera štvrtej generácie je stále veľmi moderný a to napriek tomu, že je na trhu viac ako štyri roky. Ak by ho predstavili dnes, asi by málokomu napadlo, že to nie je aktuálny štylistický smer. V tomto Mitsubishi predbehlo dobu a aj keď je to už upravená verzia, s tou predmodernizačnou až toľko veľa zmien nenájdete.
Musím ale uznať jednu vec. Mne sa predchodca páčil viac a to sa nebojím dobrovoľne priznať. I keď je súčasný Outlander stále veľmi nadčasový, mne sa príliš tieto krivky nepozdávajú. U vás to môže byť samozrejme odlišné, mňa Outlander dizajnom nepresvedčil.
Ale to je čisto subjektívna disciplína, poďme na niečo objektívne. Napríklad predné diódové svetlá. Okrem toho, že ich stretávací režim je naozaj nádherne vyrovnaný, bez tmavých miest a osvetľuje veľmi dobre aj krajnicu, Mitsubishi ponúka vo výbave aj takzvané matrix LED.
Takto má fungovať matrix režim
Zatiaľ čo tie základné majú len manuálne nastaviteľný sklon svetelného lúču, tieto s matrix režimom musia mať automatický, čo by podľa mňa mali mať aj tie základné. Ale chcel by som vyzdvihnúť práve matrix režim, teda vyrezávanie v diaľkovom režime. Funguje perfektne, okamžite reaguje na protiidúce autá a na moje prekvapenie je vytienená plocha malá. Keďže sa tu nerozprávame o prémiovej triede, tak ma tieto svetlá mile prekvapili a bez problémov by som ich vedel porovnať aj s niektorými prémiovými svetlometmi. Za toto palec hore.
Outlander nemal obuté nejaké „obrovské“ disky kolies, ale z môjho pohľadu vyrovnané rozmery k danej karosérii. Nemusíte tak jazdiť na 22-palcových diskoch, aby auto zboku vyzeralo dobre. Aj tieto 20-palcové disky sú veľmi pekné a nestratia sa v „ozrutných“ podbehoch, ako pri iných SUV.
Možno aj vďaka rozumnému rozmeru 255/45 R20 som si tak užíval relatívne komfortnú jazdu a nemal som pocit ani na nespevnených cestách, že musím tieto leštené disky nejako šetriť. Pri rýchlejšom prejazde zákruty treba počítať s náklonom karosérie a tomu prispôsobiť jazdu, to ale od takéhoto typu auta očakávam a neberiem to ako problém. Široký plášť podrží auto v kritickej situácii, ale fyzika je fyzika a ak to preženiete, vyššie ťažisko jednoducho spraví svoje a auto sa začne „hrnúť po čumáku“ smerom von zo zákruty. Na veľmi rýchle prejazdy zákrut tak zabudnite. Naopak, v teréne je to stále pohodlné a netreba tak siahať po menších 18-palcových diskoch.
Pod podlahou v batožinovom priestore nie je rezervné koleso a ani priestor naň. Je tu pár úložných miest na nabíjací kábel, s rezervou sa tak treba rozlúčiť. Ale aspoň sa z kufra dajú veľmi ľahko sklopiť zadné operadlá, úplná rovina s dnom kufra však nevznikne.
V tomto priestore je aj špecialita ešte z minulej generácie (dnes to už má kopec elektromobilov), teda zásuvka na 230 V s maximálnym papierovým príkonom 1500 W. Tá je ale až od tretej línie výbavy a tiež pozor na fakt, že to nie je také jednoduché s wattmi. Ja som skúsil vysávač s 1400 W a nič sa nestalo, bez náznaku zapnutia. To isté sa stalo aj so zásuvkou pri zadných sedadlách, proste sa vysávač nezapol. Pozeral som aj poistky (či náhodou niekto predomnou neskúšal niečo viac a neprepálil poistku), ale tá bola v poriadku. Nie je to tak len o wattoch. To len na pripomenutie.
Len pre pripomenutie, aj toto Mitsubishi Outlander má vo výbave dvojité zvukovo izolačné sklá, avšak len na predných bočných sklách. Tie zadné zatmavené sú jednoduché, predsa len, v oblasti zvuku by už asi toľko nepomohli a vzadu sú okrem zatmavenia aj roletky na bočných sklách.
Doslova kreslá
Predné sedadlá vyzerali luxusne a také aj boli. Naozaj sa v nich sedelo perfektne a veľmi pohodlne, v najvyššie výbave je k dispozícii aj masážna funkcia. Zatiaľ čo som ju na väčšine áut skôr chválil, tu bohužiaľ spravím výnimku. Párkrát som si ju zapol, ale viac už nie.
Problémom nebola sila masáže či miesta, kde sú nafukovacie vaky, ale samotná rýchlosť nafukovania a vyfukovania. Zatiaľ čo v iných modeloch je to jemné nafukovanie a vyfukovanie, tu to robilo snáď v zmysle „no rýchlo ťa naboxujem, nech to máme za sebou“. Nebolo to také príjemné a skôr ma to odpútavalo od jazdy. Toto by som teda nebral ako výbavu, kvôli ktorej chcem líniu Instyle+.
Digitálny displej pred vodičom je už v základnej výbave, ale opäť neponúka toľko konfigurácií, koľko možno mohol. Vedel som si zmeniť zobrazenie otáčkomera či rýchlomera, ale aby som si zvolil mapové zobrazenie, to veru nie. Pritom ani head-up displej neponúkol nejaké zobrazenie navigácie, ak som teda chcel vidieť náhľad, musel som upriamiť zrak na stredový displej.
Ten bol ale s veľmi jemným zobrazením, možno vykreslenie navigácie mi pripadalo také, ako zo starších modelov. To ale nemusí vadiť bežnému užívateľovi, neberiem to teda ako problém. Niekomu sa nemusí páčiť ani zapracovanie displeja, ktorý doslova trčí z palubnej dosky, mne to nevadilo.
Vedľa páky voliča prevodovky je prepínač jazdných režimov, či skôr situácií, ktoré môžu nastať. Priznávam, že nie som na off-road a ani Outlander som netrápil vo ťažkom teréne. Všetky prekážky, kde sa mi aj jedno zadné koleso dostalo do vzduchu a bolo bez adhézie, som zvládol na normálnom režime, stačilo len viac pridať. Okrem rôznych režimov na nespevnené komunikácie máte k dispozícii aj režim Eco a Sport, väčšinu času som ale využíval práve Normal.
Veľmi ma prekvapil kamerový výstup, respektíve ich kvalita. Bola naozaj perfektná, použiteľná aj v noci, k dispozícii bolo aj 360-stupňové zobrazenie. Pri Mitsubishi by som takéto dobré kamery nečakal a tak ich musím pochváliť.
Outlander mal na palube aj množstvo asistenčných systémov. Najotravnejším bolo upozornenie na prekročenie rýchlosti, ktoré malo veľmi výrazný zvukový prejav. Keby sa dalo vypnúť jedným tlačidlom, tak to prežijem. Ale aby som to spravil, k tomu vypol aj otravné upozornenie na to, že sa nepozerám dopredu, tak som musel v menu digitálneho displeja prejsť snáď 4 úrovne. Je to zdĺhavé, počas jazdy veľmi nebezpečné a tak to treba robiť hneď po štarte. Lenže myslite na to, všakže. Toto nemá Mitsubishi nastavené veľmi dobre.
Vadil mi tiež adaptívny tempomat. Niežeby som nekritizoval každý, pretože zhoršujú plynulosť premávky (brzdia vždy skôr, ako by som brzdil ja), tu však občas zaregistroval aj auto v odbočovacom pruhu a začal brzdiť. To ma párkrát vytočilo, následne som tempomat už nepoužil.
Mňa ale najviac vždy zaujíma pohon a nebolo tomu ináč ani v tomto prípade. Pod prednou kapotou je 2,4-litrový atmosférický štvorvalec, ktorému pomáhajú 2 elektromotory. Zatiaľ čo spaľovacia jednotka produkuje 100 kW (136 koní), predný elektromotor má 85 kW (116 koní) a zadný 100 kW (136 koní). Systémovo dostanete 225 kW (306 koní).
Z tohto pohľadu ma zaujímalo, ako sa auto bude správať pri pružnom zrýchlení z 80 na 120 km/h. Skúsil som to najprv v čisto elektrickom režime, už tam to bolo veľmi dobrých 6,6 sekundy. Keď som aktivoval aj spaľovací motor, zrýchlenie sa skrátilo na 5,2 sekundy, čo je na bežné SUV naozaj veľmi dobrá hodnota.
Poďme k nabíjaniu. Keďže je to plug-in hybrid, gro nabíjania by malo prebiehať v domácom prostredí z 230-V zásuvky (prípadne 400-V). Ja som mal k dispozícii tú prvú a tak som ju vyskúšal. Auto neuvádza nabíjací výkon, len čas potrebný k plnému dobitiu. Z domácej zásuvky s prázdnym akumulátorom mi na začiatku systém ukázal potrebný čas niečo cez 12 hodín. Predsa len, je tu batéria s kapacitou 22,7 kWh. Realita bola približne podobná, treba rátať s viac ako 12 hodinami.
Prečo CHAdeMO?
Mitsubishi Outlander už v minulej generácii ako jeden z prvých ponúkal aj DC nabíjanie, táto v tomto trende pokračuje. Veľmi obmedzujúcim je fakt, že ho zabezpečuje už dnes veľmi nepoužívaný konektor CHAdeMO. Ten nájdete len na niektorých nabíjacích staniciach, napríklad pred Lidlom ešte sú. Inde som ich ale musel hľadať a postupne ich na nových staniciach nenájdete. Nechápem, prečo už nepoužili bežný CCS2. Áno, existujú adaptéry, ale prečo to spraviť takto, keď to ide jednoduchšie.
Mitsubishi píše iba o maximálnom nabíjacom prúde 105 A, ja som v niektorých prípadoch dosiahol maximálny výkon okolo 40 kW. To však bolo v úzkom rozsahu okolo 20 až 30 % kapacity batérie, potom to klesalo až natoľko, že pri 85 % auto nabíjalo výkonom len 6 kW. Ani pri DC nabíjaní sa tak z 0 na 100 % nedostanete za menej ako hodinu. Ja som napríklad z 28 na 93 % auto nabil na DC nabíjačke za 55 minút. Sám netuším, komu je potom takéto rýchlonabíjanie určené.
A čo dojazd na elektriku? Tu už som bol s Outlanderom spokojný o niečo viac. Aj keď automobilka podľa WLTP uvádza 86 km, túto hodnotu v lete prakticky vždy prekonáte. V zime potom pomôže tepelné čerpadlo, čiže až tak radikálne horšie by to nemuselo byť ani v chladných obdobiach.
Ja som reálne prešiel po okreskách a cez dediny niečo cez 100 km, jazdil som podľa predpisov. V meste to bude o niečo menej, rozhýbať totiž ťažký Outlander odoberie viac kWh. Ja som dokázal na takejto okreskovej trase jazdiť aj za 17 kWh/100 km, čo považujem v takto ťažkom a veľkom plug-in hybride za perfektnú hodnotu.
Opačná trasa bola tentokrát s úplne vybitým akumulátorom. Výsledok bol 6,2 l/100 km. Veľa, málo? No treba si stále uvedomiť hmotnosť vozidla. Na druhú stranu, bežný diesel v takto veľkom aute by okreskovú spotrebu zajazdil jednoznačne nižšiu a to dokonca aj v šesťvalcovom prevedení. Čiže aby som to zhrnul, kto nebude Outlander nabíjať, veľa v porovnaní s dieselom neušetrí. Výhodou nabíjania bude lacná prevádzka a k tomu aj bezemisné jazdy, pokojne aj na tých 100 km.
Diaľnica nebude jeho teritórium
Skúsil som aj diaľničné presuny, tam som nechal auto v bežnom móde Normal a tiež bez výlučne využitia elektrickej jazdy, i keď som mal batériu nabitú. V takomto režime som jazdil za 6,8 l/100 km a k tomu 22,7 kWh/100 km. Ani toto nie je nejaká úžasná hodnota, keďže som jazdil predpisových 130 km/h. Treba tak auto nabíjať doma a čo najviac využívať jazdu na elektriku a len tie najnutnejšie dlhé presuny už zajazdiť na spaľovák. V opačnom prípade vám lepšiu službu z hľadiska efektivity prevádzky spraví elektrické SUV.
Outlander ponúka aj takzvané jednopedálové ovládanie. Totižto v bežnom režime auto rekuperuje mierne, pádlami pod volantom si zapínate silnejšiu rekuperáciu. Avšak ani tá najsilnejšia nebude rekuperovať tak, ako keď zapnete toto jednopedálové ovládanie. Vtedy pri každom povolení pedálu akcelerátora auto začne rekuperovať maximálnym možným výkonom, ale k úplnému zastaveniu vozidla nepríde. Preto som označeniu jednopedálové ovládanie trocha nechápal. Pre úplné zastavenie tak vždy budete musieť stlačiť brzdový pedál.
Keď som jazdil bez tohto režimu, len páčkami ovládal rekuperáciu, tak vždy pri stláčaní brzdového pedálu sa aktivovali aj konvenčné brzdy. Totižto silnejšia rekuperácia už podľa ukazovateľa na displeji neprebehla, na maximum bolo potrebné vždy zapnúť vyššie spomínané jednopedálové ovládanie. Trocha ma prekvapili režimy jazdy, kde pri Save auto niekedy zaplo aj spaľovací motor (nepotreboval som pritom veľmi pridávať) a naopak pri Normal nešlo primárne na nabitú batériu. To väčšinou v plug-in hybride s nabitou batériou auto využíva energiu z nej, tu si to striedalo podľa potreby. Vždy som tak musel aktivovať režim EV.
Ešte som snáď nejazdil v aute, kde by som si dával teplotu klimatizácie na viac ako 26 stupňov Celsia. Bežne mám nastavených 22, BMW často mrazí viac a musím niekedy nastaviť vyššiu teplotu. Ale v Mitsubishi som jazdil bežne s 26, na dlhšej jazde som musel klimatizáciu aj vypínať a to bolo vonku približne 26 až 27 stupňov Celzia. Kto rád mrzne aj v lete a využíva klimatizáciu naplno, tomu sa bude Outlander určite páčiť.
Záver
Nový Mitsubishi Outlander PHEV je veľmi zaujímavé vozidlo. Kto má možnosť auto nabíjať, bude jazdiť za zaujímavé hodnoty, na dlhšiu trasu tú vyššiu spotrebu benzínu prekusne. Dostane tiež skvelé LED matrix, kvalitné kamery či pohodlný podvozok. Jazdiť však výlučne na benzín bez nabíjania a pritom mať aj dlhšie trasy, v takom prípade nebude tento Outlander tou najlepšou voľbou.
Cez RPZV sme sa dozvedeli, že až 15 % modelov Outlander malo manipulovaný odometer. Vo viac ako 50 % prípadoch boli vozidlá poškodené a takmer 10 % overovaných vozidiel bolo zaťažených záložným právom. Slováci Mitsubishi veľmi nedovážajú, od roku 2010 prihlásili na Slovensku zo zahraničia len 17 263 áut Mitsubishi, z toho bolo 2184 Outlanderov. Medzi 3 top krajiny, odkiaľ Slováci doviezli Mitsubishi, patria Nemecko, Rakúsko a Taliansko.
Typ karosérie: | SUV |
---|---|
Trieda / kategória: | stredná trieda |
Vonkajšie rozmery (mm): | 4720 x 2144 x 1754 výška |
Druh pohonu: | plug-in hybrid |
Zdvihový objem (ccm): | 2360 |
Počet valcov / ventilov: | 4/16 |
Maximálny výkon (kW / ps): | systémovo 225 (306) |
Maximálny krútiaci moment (Nm): | spaľovák 203, predný elektromotor 255, zadný 195 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 170 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): | 7,9 |
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): | výrobca 0,8 l/100 km + 23,5 kWh/100 km, TS okruh 0,9 l/100 km + 23 kWh/100 km |
Prevodovka: | 1-stupňová s fixným prevodom |
Pohotovostná hmotnosť (kg): | 2195 |
Celková hmotnosť (kg): | 2665 |
Pohon: | predných kolies |
Rozmery kolies: | 255/45 R20 |
Rázvor (mm): | 2704 |
Objem nádrže: | 53 litrov |
Objem kufra: | 495 až 1404 litrov |
Cena ( Euro ): | 63 300 eur |