Veľa zákazníkov vymenilo nízke sedany a kombíky, ako napríklad Superb, za vysoké SUV, akým je aj Kodiaq. Spôsob využitia sa však veľmi nezmenil, a tak jazdia stále dlhé trasy po diaľnici. Podobne som využil tiež tento modernizovaný kus a „otočil“ s ním severné Taliansko.

Takmer všetky najazdené kilometre som strávil na autostráde. Čo ma prekvapilo v dobrom a čo v zlom, to preberiem nižšie v sekcii s motorom. Najprv si však modernizovaný Kodiaq trocha predstavme. Je pravda, že som trend SUV nikdy neobdivoval. Chápem ale zákazníkov, ktorí tieto autá chcú a kupujú. Treba si jednoducho vždy vypočuť aj druhú stranu.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Perfektné svetlá

Kodiaq je preto tak obľúbený a Škoda si samozrejme nenechá ujsť príležitosť predstaviť a uviesť na trh jeho druhú generáciu. Facelift auto posunul do súčasného dizajnového jazyka automobilky. Napríklad svetlá. K dispozícii máte tiež LED s vyrezávaním v diaľkovom režime a musím uznať, že fungujú nadpriemerne dobre. Napriek tomu, že Kodiaq nepatrí do prémiového segmentu, jeho svetlá by som tam bez váhania zaradil. Vyrezávanie funguje bezchybne, trochu mi pripomína mi svetlá z BMW X1.

Chcem tým povedať, že ak má Škoda svetelnú techniku prakticky na úrovni BMW, je to pre značku veľké plus. Nikto mi navyše počas celej cesty neblikal, čo bol pomerne jasný signál, že Kodiaq autá v protismere neoslňuje. A to nie je vždy pravidlom.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Ďalej musím pochváliť podvozok. Aj keď je komfort jednou z najdôležitejších vlastností, kvôli ktorému si motoristi vyberajú práve SUV, nie vždy ho dostanú. V prípade Kodiaqu sa však o pohodlie obávať nemusíte. Auto bolo postavené na príplatkových 19-palcových diskoch, ktoré by mnohí mohli považovať za problém. Opak je ale pravdou. Kodiaq navyše nemal adaptívne tlmiče, a tak bolo moje prekvapenie o to väčšie. Auto tiež bez problémov zvládalo aj rýchle diaľničné oblúky bez pocitu neistoty za volantom.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Keď už hovoríme o jazde, mohol by som spomenúť asistenčné systémy. Tých bolo na palube minimum, čo mne osobne vyhovuje, takže takto nakonfigurované auto by som bral všetkými desiatimi. Nemám totiž vo zvyku využívať ani adaptívny tempomat.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Na palube auta v každom prípade bol a musím uznať, že nefungoval o nič horšie, ako podobné systémy v iných autách. Nepoužívam ho skôr presvedčenia, keďže po diaľniciach často nejazdím, takže je pre mňa tento typ tempomatu skôr mínusom z hľadiska horšej plynulosti jazdy. Na druhej strane chápem zákazníkov, ktorí potrebujú na jeden záťah prejsť stovky kilometrov na jeden záťah a niekoľkokrát za týždeň, vtedy bude tento pomocník skutočne vítaný. Auto malo tiež systém udržiavania v jazdných pruhoch, ten som využíval častejšie.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Toto by som bral na každom aute

Z exteriéru stoja za zmienku ešte príplatkové ochranné plastové hrany, ktoré sa vysunú pri otvorení dverí. To je vec, ktorú by mali mať všetky autá a zbavili by sme sa bežných parkovacích škrabancov a omlátených bokov. Na vašom aute to ochráni hrany a deti alebo nepozorní spolucestujúci neobijú vedľa stojace vozidlá.

Ochranu dverí by som prijal ako štandard na každom aute.

Takto má vyzerať digitálny displej

Digitálny displej k štandardnej výbave nepatrí, v mohom aute by ma ale vôbec neurážal. Práve naopak, celý koncern VW ho má zvládnutý perfektne a možnosti personalizácie vždy chválim. Či už chcete mať zobrazené veľké „ručičky“ s rýchlomerom, údaje o aute alebo celú mapu navigácie, je to len na vás. Ak má existovať digitálny displej, nech je toto predloha pre iné značky.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Vzadu sa aj vyspíte

Auto malo tiež príplatkový tretí rad sedadiel, celý čas bol ale sklopený do podlahy. Samozrejme, ovláda sa manuálne. Pre niekoho oštara, pre mňa plus v tom, že sa to s veľkou pravdepodobnosťou nikdy nepokazí. Ak sklopíte aj druhý rad sedadiel, dostanete prakticky rovnú plochu. Druhý rad síce ostáva zodvihnutý pod miernym uhlom, to ale môže byť výhoda, ak sa chcete v aute vyspať a hlavu mať vyššie ako nohy. Ľahol som si sem bez problémov a myslím, že by som sa tam v kľude vyspal, mám 181 cm a pár centimetrov ešte ostávalo k dobru.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Poďme k motoru a jazde. Pod kapotou pracoval modulárny dvojliter EA288 Evo, ktorý má vodou chladený nielen medzichladič ale aj samotné turbodúchadlo. Aj keď motor disponuje variabilným vodným termo-manažmentom (čerpadlo je stále hnané remeňom od rozvodov a napríklad regulácia pri studenom štarte neženie vodu cez celý blok a hlavu), zohrieva sa pomerne dlho aj v letných mesiacoch. Na 90 stupňov mu to (podľa budíkov) trvalo po studenom štarte pri 18 °C bežne okolo šesť kilometrov. Možno ďalšia generácia dieselov od VW (ak ešte nejaká bude) prinesie tiež vodou chladené výfukové zvody.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

SCR katalyzátor je v tomto prípade v jednom bloku s časticovým filtrom, má tri NOx snímače a dva snímače teploty pred a za. Toto bude do budúcna pravdepodobne najdrahšia súčiastka na výmenu, emisný systém najnovších dieselov je síce efektívny ale zároveň drahý.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Motor je spojený so 7-stupňovou prevodovkou DSG. Predpokladal som, že v kombinácii s pohonom 4x4 pracuje veľká prevodovka DQ500 a s predokolkou že spolupracuje DQ381, ale zo Škody mi odpísali, že obe môžu byť spojené so 4x4, aj pohonom predných kolies. Nič to však nemení na tom, že obe dostali mokré spojky a mali by byť vďaka tomu odolné. Pri fotení som skúsil mierny preklz, to sa však prevodovke veľmi nepáčilo, čo dala o sebe vedieť typickým zápachom. Do čistého blata by som preto Kodiaq radšej nebral.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Ako sa s veľkou Škodovkou cestuje na dlhých trasách? Musím uznať, že veľmi príjemne. Na začiatku som sa bál, že sa 4x4 a vysoká stavba karosérie postarajú o zbytočne vysokú spotrebu. To sa ale nepotvrdilo. Pri dodržiavaní diaľničných predpisov mi po ceste do Talianska a späť svietila na palubnom počítači hodnota 6,3 litra nafty na 100 kilometrov. To je s ohľadom na veľkosť auta a nemalý aerodynamický odpor vynikajúci výsledok. Navyše motor točí pri 90 km/h len 1300 ot./min, pri 110 km/h 1650 a pri sto tridsiatke takmer rovných 2000 otáčok za minútu.

Na našom testovacom okruhu mi vyšlo 6,5 l/100 km, čo je stále v tolerancii výrobcu. Ten uvádza 6,3 až 6,9 l/100 km. Prekvapila ma aj veľmi nízka hladina hluku v interiéri. Určite tomu pomohli príplatkové akusticky lepšie izolované predné bočné okná. Ak by som rovnakú cestu absolvoval Superbom, pocitovo by som asi nedostal výrazne lepší akustický komfort (jazdil som tiež týmto modelom s akustickými sklami a výrazne tichší nebol). Uznávam ale, že spotreba by bola určite ešte o niečo lepšia. Podľa mojich skúseností by Superb bral takmer o liter menej.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Záver

Ako uzavrieť test jedného z posledných Kodiaqov pred medzigeneračnou výmenou? Chápem majiteľov, ktorí presedlali z nižších Superbov. Ak pre nich rozdiel v spotrebe nie je taký dôležitý, Kodiaq spraví prakticky to isté čo Superb a s určitým nadhľadom na ceste ešte komfortnejšie. Má skvelé adaptívne svetlá, priestranný interiér s tretím radom sedadiel a v neposlednom rade ani tá spotreba nie je zase tak výrazne vyššia v porovnaní so Superbom. Ja by som ho bral radšej, ak ale máte chatu s horšou príjazdovou cestou, alebo nenávidíte nastupovanie do bežných nižších áut, Kodiaq bude lepšia voľba. A k tomu sa nemusíte báť ani vysokej spotreby na diaľnici.

Simply Clever je všade.

PLUSY:

+ stále HW ovládanie klimatizácie;

+ nízka hlučnosť v interiéri;

+ perfektná spotreba;

+ skvelé matrix LED svetlá;

+ priestrannosť interiéru;

+ komfortný podvozok;

+ Simply Clever riešenia;

+ ochrana dverí;

+ digitálny displej.

     

MÍNUSY:

- pomalšie zohrievanie motora;

- cena;

- nie až také vlastnosti v teréne, ako by ste očakávali.

Typ karosérie: SAV
Trieda / kategória: stredná trieda
Vonkajšie rozmery (mm): 4 697 x 1 882 x 1688
Druh pohonu: spaľovací vznetový štvorvalec
Zdvihový objem (ccm): 1 968
Počet valcov / ventilov: 4/16
Maximálny výkon (kW / ps): 147 (200)
Maximálny krútiaci moment (Nm): 400
Maximálna rýchlosť (km/h): 218
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 7,7
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): výrobca (6,3 až 6,9 l/100 km), test TS (6,5 l100 km)
Prevodovka: 7-stupňová dvojspojková
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1 767 až 1 965
Celková hmotnosť (kg): 2 410
Pohon: všetkých 4 kolies
Rozmery kolies: 235/50 R19
Rázvor: 2 790
Objem nádrže: 58 litrov
Objem kufra: 835 až 2 065 litrov
Cena ( Euro ): 53 017

Škoda Kodiaq 2.0 TDI 4x4 financovanie cez ŠKODA Financial Services

Bez poplatkov, s akontáciou od 10% do 40%

Mesačne za 592€ vrátane poistenia*

Typ financovania: ŠKODA NaMieru (3 možnosti ukončenia financovania)
Akontácia: 30% (15.905 €)  
Dĺžka splácania: 48 mesiacov
Spracovateľský poplatok: 0%
Cena testovaného vozidla: 53.017 €
Výška úveru: 37.112 €   
Posledná navýšená splátka vrátane poistenia: 28.603 €
Poistenie v splátke: PZP, HP, GAP, poistenie čelného skla, náhradné vozidlo

*Kalkulácia platí pre právnickú osobu. Výška splátka sa môže meniť v závislosti od aktuálnej úrokovej sadzby. Viac info o možnostiach financovania vozidiel zn. ŠKODA nájdete na stránkach koncernovej lízingovky www.vwfs.sk  alebo u autorizovaných predajcov zn. ŠKODA.

ŠKODA kalkulačka