Zvyšovanie efektivity motorov a teda znižovanie spotreby má aj svoje temné stránky. Ich dopad začínajú pociťovať najmä v USA. Ekologickejšie vozidlá majú za následok zhoršovanie kvality ciest. Zaujímavé prepletie má svoje logické vysvetlenie. Znižujúca sa spotreba má za následok pokles príjmu, ktorý štáty získavali prostredníctvom daňového zaťaženia palív. Tieto peniaze, ktoré vodiči platili a stále platia putujú do fondu na opravu a údržbu ciest. V poslednom čase však príjem vysychá.

Budú mať v USA podobné cesty ako my? Asi nie.

Odhady z roku 2011 hovorili, že medzi rokmi 2017 až 2025 fondy na štátnych úrovniach stratia 65 miliárd dolárov (48 miliárd eur). Federálnemu fondu môžu dôjsť finančné prostriedky už v auguste tohto roka.

 

Je vysoko nepravdepodobné, že Američania nepodniknú žiadne kroky k tomu, aby predišli najhoršiemu. Na riešenie tejto situácie majú niekoľko možností. Všetky riešenia sú však politicky nepopulárne. Jednotlivé štáty budú musieť zvýšiť dane z palív. San Francisco napríklad navrhlo zaviesť „míľový poplatok“. Virginia chce znižovať dane z palív v prospech vyšších daní, ktoré motorista zaplatí pri kúpe nového auta. Obamova administratíva plánuje umožniť štátom vyberať mýtne poplatky na väčšom počte úsekov.

 

Fondy na opravy ciest určite nevyschnú. Američania si ich opäť naplnia len z iného smeru. Nakoniec možno zaplatia rovnako, ako keby mali autá s vyššou spotrebou.

Nikdy som v USA nebol a preto nemôžem hovoriť o kvalite a nekvalite miestnych ciest. Nájsť však obrázky deravých vozoviek nie je problém.

Niektoré opatrenia už sú v platnosti. Štát Massachusetts zvýšil minulého roku daň z palív o 24 centov (18 euro centov). Ide o prvý nárast za posledných 20 rokov.

 

Našťastie my podobné problémy nemáme. O 20 ročnom nezvyšovaní daňového zaťaženia palív môžeme len snívať. Rovnako tak sú utópiou kvalitné cesty, ktorých opravy by sme transparentne financovali zo zaplatených daní.

 

Zdroj: autoblog.com

Prečítajte si aj:  Test: Tesla model S P85+