Oficiálne zastúpenie značky Lexus na Slovensku konečne zverejnilo ceny nového športového sedanu IS a my vám ich samozrejme prinášame v celej svojej kráse. Nutno povedať, že sa nachádzajú na očakávanej úrovni, tj presne tam, kde by ich hľadal potenciálny kupec napríklad nemeckej svätej trojice (BMW radu 3 začína na 29 000 € , Mercedes-Benz C na 32310 € a Audi A4 na 27600 € ).

 

Ceny IS teda začínajú na úrovni 31 900 € (aj napriek bohatšej základnej výbave je ešte o 3 600 € lacnejší než predchádzajúci model). Na prvý pohľad je však aj táto suma vyššia ako napríklad základná cena u BMW 3, ale Lexus dostanete s nepomerne silnejším motorom a lepšou výbavou. Čo je ale pre niekoho obrovské mínus v porovnaní s konkurenciou, to je prakticky neexistujúca možnosť voľby motorizácie, keď si môžete vybrať len IS 250 (v základnej výbave Comfort za cenu 31 900 € vr. DPH.) alebo IS 300h (v základnej výbave Comfort začína na 35 900 € vr. DPH.). Vidíte správne, žiaden diesel. Časom pribudne, na to dáme krk, plnotučná verzia IS-F. Zatiaľ sa musí zákazník uskromniť s dvoma verziami, ku ktorým si môže objednať štyri stupne výbavy: comfort, Executive, F SPORT a Premium.

ŠTANDARDNÁ VÝBAVA IS 250/IS 300h

Nový model IS 250 so zážihovým vidlicovým šesťvalcovým motorom s objemom 2,5 l a výkonom 152 kW/207 koní (6 400 ot./min) a krútiacim momentom 250 Nm (4 800 ot./min) a pohonom zadných kolies zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 8,1 s a dosahuje najvyššiu rýchlosť 225 km/h.

 

Pohonná jednotka V6 so zdvihovým objemom 2 499 cm3, reťazovým rozvodom DOHC a 24 ventilmi využíva priame vstrekovanie D-4 a premenlivé časovanie ventilov Dual VVT-i (Variable Valve Timing-intelligent). Model IS 250 je dostupný so šesťstupňovou automatickou prevodovkou Super ECT, ktorá je vybavená funkciou sekvenčného radenia v manuálnom režime. Prináša množstvo technických vylepšení, ako napr. rýchlejšie preraďovanie jednotlivých stupňov, rýchlejšie premostenie meniča krútiaceho momentu a používanie automatických medziplynov pri podraďovaní. Podporuje rôzne jazdné režimy, ktoré sa nastavujú prepínačom funkcie Drive Mode Select.

Cenník pre stupeň výbavy Comfort

Nový model IS 300h je vybavený pohonom Lexus Hybrid Drive druhej generácie. Plne hybridná sústava pohonu kombinuje elektromotor (105 kW/143 koní) s novovyvinutým zážihovým štvorvalcovým motorom s objemom 2,5 l (133 kW/181 koní) s Atkinsonovým cyklom, systém vstrekovania paliva D-4S novej generácie, časovanie ventilov Dual VVT-i a systém recirkulácie výfukových plynov (EGR).

 

Celkový systémový výkon má hodnotu 164 kW/223 koní a na zadné kolesá sa prenáša prostredníctvom bezstupňovej prevodovky E-CVT (Electric Continuously Variable Transmission). Lexus IS 300h zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 8,3 s a dosahuje maximálnu rýchlosť 200 km/h. Priemerná spotreba paliva je na úrovni 4,3 l/100 km a vo svojej triede špičkové emisie CO2 na úrovni od 99 g/km.

Cenník pre stupeň výbavy Executive

Pohon Lexus Hybrid Drive bol navrhnutý na mimoriadne dlhú životnosť a nízke prevádzkové náklady. Pohonná jednotka nevyžaduje žiadnu spojku a nepotrebuje ani štartér a alternátor – počas životnosti vozidla preto nie je potrebné vykonávať servis ani výmenu týchto komponentov. Rozvodový remeň, ktorý sa tradične používa v iných vozidlách, bol nahradený bezúdržbovou rozvodovou reťazou. Technológia pohonu Lexus Hybrid Drive priaznivo vplýva aj na opotrebovanie bŕzd a pneumatík. Vďaka rekuperačnému brzdeniu, ktoré zaisťuje až polovicu celkovej brzdnej sily pri brzdení, sa výrazne znižuje opotrebovanie brzdového obloženia aj kotúčov. IS 300h počas prvých 90 000 km prevádzky nevyžaduje výmenu brzdových kotúčov, iba jednu súpravu nových predných brzdových doštičiek.

 

Podstatne dlhšia je aj životnosť pneumatík modelu IS 300h. Tlak v pneumatikách, ktorý je v prípade hybridných vozidiel o 20 % vyšší, sa podieľa na nižšom opotrebovaní bočníc pneumatiky. Automobilka tvrdí, že "opotrebovanie behúňa pneumatík je nižšie vďaka hladkému a lineárnemu prenosu výkonu aj rovnomernému rozloženiu hmotnosti vozidla". Počas 90 000 km je tak potrebná len jedna súprava nových pneumatík. Akumulátor plnohybridného pohonu prešiel vývojom z hľadiska výkonu a životnosti. Lexus preto uvádza, že konštrukcia akumulátora zabezpečuje spoľahlivú prevádzku počas celej doby životnosti vozidla. Neuvažuje sa teda ani z dlhodobej perspektívy o jeho nutnej výmene. Pri zohľadnení dlhej životnosti komponentov a nižších nákladov na servisné práce sa očakáva, že náklady na údržbu modelu IS 300h budú patriť medzi vôbec najnižšie v danej triede vozidiel.

Cenník pre stupeň výbavy F Sport

Už základná výbava Comfort obsahuje všetko, čo možno očakávať od vozidla prémiovej strednej triedy. Medzi prvky základnej výbavy tak patrí napr. automatická prevodovka, kompletná bezpečnostná výbava (o. i. 8 airbagov vrátane kolenných airbagov pre vodiča a spolujazdca, aktívna kapota motora, body upevnenia ISOFIX na zadných sedadlách, aktívne brzdové svetlá, asistent rozjazdu do kopca, systém integrovaného riadenia jazdnej dynamiky VDIM alebo systém monitorovania tlaku vzduchu v pneumatikách), bixenónové svetlomety a LED denné svetlá, 7-palcový multifunkčný displej, prémiový audiosystém, automatická klimatizácia alebo štartovanie bez kľúča Smart Start. Množstvo prvkov zo štandardnej výbavy nového modelu IS by preto v prípade vozidiel konkurenčných značiek bolo potrebné doplniť zo zoznamu príplatkovej výbavy.

Cenník pre stupeň výbavy Premium

Lexus IS vo verzii F SPORT je možné okamžite spoznať vďaka inému dizajnu masky chladiča a predného nárazníka. Pomyselný „opasok“ masky chladiča sa nachádza o niečo vyššie než v prípade štandardnej verzie, čím sa zväčšila plocha spodnej časti masky a zároveň sa zlepšilo chladenie.

 

Samotná maska chladiča používa raster v tvare písmena „L“, pričom v spodnej časti je nápadnejšia chrómová výzdoba než pri štandardných verziách IS. V spodných rohoch predného nárazníka sa nachádzajú hmlové svetlá s LED diódami a aerodynamické prvky typické pre verziu F SPORT, ktoré zaisťujú lepší prítlak aj lepšie chladenie bŕzd.

Interiér Lexus IS 300h F SPORT

18-palcové disky kolies zaujmú dizajnom lúčov v tvare písmena „Y“ a tmavým metalickým lakovaním, ktoré podľa automobilky "poukazuje na blízku príbuznosť s modelom LFA." Odkaz na LFA je ešte jeden - biely lak celého auta Nova je rovnaký ako v prípade superšportu LFA. Taktiež sa na palube verzie F SPORT pred vodičom nachádza ukazovateľ „Innovate“ s grafikou nie nepodobnej tej v spomínanom LFA.

 

Pre paket F SPORT bolo špeciálne naladené odpruženie predných aj zadných kolies, a rovnako aj elektrický posilňovač riadenia (EPS). Výsledkom je lepšia ovládateľnosť modelu IS bez negatívnych vplyvov na kvalitu jazdy. Voliteľným prvkom výbavy modelu IS 300h F SPORT je adaptívne variabilné odpruženie (AVS). Vďaka systému AVS môže vodič prispôsobiť jazdné vlastnosti modelu IS F SPORT pomocou rôznych nastavení tlmičov.

 

Prvé vozidlá budú pripravené na prezentáciu u autorizovaných partnerov Lexus v druhej polovici júna 2013.

Lexus IS 300h F SPORT