Európsky parlament včera odmietol veto zákona o novom spôsobe merania emisií. Od septembra 2017 tak budeme merať v EÚ emisie podľa RDE (Real Driving Emissions), teda počas reálnej jazdy auta. RDE nahradí zastarané a nepresné laboratórne testy podľa normy NEDC.

 

Rôzne zelené skupiny s výsledkom spokojné nie sú a útočia na EÚ, že schvaľuje „špinavé nafťáky“.

Spolu s novou metodikou testovania sa však „menia“ aj emisné limity. Kontroverznou časťou je pre ekológov faktor konformity. To znamená, že automobilky budú môcť prekračovať limity NOx 2,1 násobne do januára 2020. Potom vstúpi do platnosti faktor konformity s hodnotou 1,5. Do roku 2020 budú môcť auta emitovať 168 mg NOx/km jazdy, potom 120mg NOx/km. Eurokomisárka Bienkowska chce zaviesť konformitu 1 do platnosti do roku 2023. Autá teda nebudú môcť emitovať viac ako 80mg NOx/km beztrestne. Bienkowska pôvodne nesúhlasila ani s faktorom konformity 2,1 a tlačila do popredia hodnotu 1,6. Od roku 2019 chcela dokonca zrušiť tolerovanie vyšších emisií.


Európsky parlament hlasoval o vetovaní zákona včera. Za veto hlasovalo 317 poslancov, proti bolo 323 poslancov a 61 sa zdržalo. Rôzne zelené skupiny s výsledkom spokojné nie sú a útočia na EÚ, že schvaľuje „špinavé nafťáky“. Automobilky lobovali pravdepodobne veľmi dobre a výsledok ich naopak potešil. No napriek tomu ACAE tvrdí, že limity sú náročné. V laboratórnom prostredí bol doteraz priestor na „manipuláciu výsledkov“, cyklus NEDC sme kritizovali aj pre jeho nereálnosť. Po novom budú musieť autá jazdiť naozaj ekologicky aj v reálnych podmienkach, pretože v takých ich budú testovať. Na druhej strane to má však aj jeden háčik. RDE testovanie nebude prebiehať za rovnakých podmienok. Na výsledok bude mať teda vplyv počasie, teplota a možno aj premávka (ak sa bude testovať mimo uzavretých tratí). Laboratórne testovanie naopak dokáže zaručiť stále rovnaké podmienky pri meraní a preto je presnejšie. No zároveň dáva spomínaný priestor na podvádzanie a automobilky núti, aby vozidlá optimalizovali pre testovanie v laboratóriu a nie pre reálne podmienky. Testovanie emisií na cestách bude celosvetovým unikátom. Zatiaľ je otázne, ako sa podarí odborníkom vyriešiť odlišné podmienky pri testovaní.


Zmenu v emisných limitoch a v samotnom meraní spôsobila kauza Dieselgate. Automobilka Volkswagen používala špeciálne vyvinutý softvér, ktorý manipuloval výsledky pri laboratórnom meraní. Podľa Američanov však dieselový motor prekračoval legálny limit až 40 násobne!


Zdroj: europe.autonews