04.02.2016

Automobilky vyhrali. EÚ dovolí prekročiť limit NOx 2,1 násobne

Európsky parlament včera odmietol veto zákona o novom spôsobe merania emisií. Od septembra 2017 tak budeme merať v EÚ emisie podľa RDE (Real Driving Emissions), teda počas reálnej jazdy auta. RDE nahradí zastarané a nepresné laboratórne testy podľa normy NEDC.

 

Rôzne zelené skupiny s výsledkom spokojné nie sú a útočia na EÚ, že schvaľuje „špinavé nafťáky“.

Spolu s novou metodikou testovania sa však „menia“ aj emisné limity. Kontroverznou časťou je pre ekológov faktor konformity. To znamená, že automobilky budú môcť prekračovať limity NOx 2,1 násobne do januára 2020. Potom vstúpi do platnosti faktor konformity s hodnotou 1,5. Do roku 2020 budú môcť auta emitovať 168 mg NOx/km jazdy, potom 120mg NOx/km. Eurokomisárka Bienkowska chce zaviesť konformitu 1 do platnosti do roku 2023. Autá teda nebudú môcť emitovať viac ako 80mg NOx/km beztrestne. Bienkowska pôvodne nesúhlasila ani s faktorom konformity 2,1 a tlačila do popredia hodnotu 1,6. Od roku 2019 chcela dokonca zrušiť tolerovanie vyšších emisií.


Európsky parlament hlasoval o vetovaní zákona včera. Za veto hlasovalo 317 poslancov, proti bolo 323 poslancov a 61 sa zdržalo. Rôzne zelené skupiny s výsledkom spokojné nie sú a útočia na EÚ, že schvaľuje „špinavé nafťáky“. Automobilky lobovali pravdepodobne veľmi dobre a výsledok ich naopak potešil. No napriek tomu ACAE tvrdí, že limity sú náročné. V laboratórnom prostredí bol doteraz priestor na „manipuláciu výsledkov“, cyklus NEDC sme kritizovali aj pre jeho nereálnosť. Po novom budú musieť autá jazdiť naozaj ekologicky aj v reálnych podmienkach, pretože v takých ich budú testovať. Na druhej strane to má však aj jeden háčik. RDE testovanie nebude prebiehať za rovnakých podmienok. Na výsledok bude mať teda vplyv počasie, teplota a možno aj premávka (ak sa bude testovať mimo uzavretých tratí). Laboratórne testovanie naopak dokáže zaručiť stále rovnaké podmienky pri meraní a preto je presnejšie. No zároveň dáva spomínaný priestor na podvádzanie a automobilky núti, aby vozidlá optimalizovali pre testovanie v laboratóriu a nie pre reálne podmienky. Testovanie emisií na cestách bude celosvetovým unikátom. Zatiaľ je otázne, ako sa podarí odborníkom vyriešiť odlišné podmienky pri testovaní.


Zmenu v emisných limitoch a v samotnom meraní spôsobila kauza Dieselgate. Automobilka Volkswagen používala špeciálne vyvinutý softvér, ktorý manipuloval výsledky pri laboratórnom meraní. Podľa Američanov však dieselový motor prekračoval legálny limit až 40 násobne!


Zdroj: europe.autonews

 



SÚŤAŽ: Súťaž o lístky na TRUCK ARÉNA 2016 v hodnote 20 €

2 lístky na TRUCK ARENA 2016 za 20 € Po koľkýkrát sa koná zraz TRUCK ARENA? Chcem súťažiť


SÚŤAŽ: Vyhraj balíček autokozmetiky od Auto Kelly za 30 €

Balíček autokozmetiky za 30€ Koľko predajní má AutoKelly na Slovensku? Chcem súťažiť


DISKUSIA K ČLÁNKU - VYJADRITE AJ VY SVOJ NÁZOR

Prihláste sa, ak máte konto na TopSpeed.sk.

04.02.16 13:00 | neviem meno
Kdesi som počul že pri tomto novom meraní vychádzaju lepšie motory s väčším objemom, ako malé turbo-kompresor motory. Je na tom niečo pravdy?

odpovedať

04.02.16 13:16 | Zann

18

90

Jo taky sem něco podobného už slyšel. Že by návrat do dob dvoulitrů, pokud by to byla pravda? Ale i kdyby ne, tak sem na více místech četl, že třeba takový stop-start bude v reálných testech asi úplně zbytečný, takže by možná mohl z aut zmizet :)
Jazdím na: Renault Thalia, Škoda Octavia

odpovedať

9 | 0

04.02.16 16:03 | JRD McLAREN

163

80

...

odpovedať

0 | 1

04.02.16 17:06 | Shanislav

398

79

Silno mi to pripomina riesenie obezity z Onion movie https://www.youtube.com/watch?v=hRoSJ1y1FSY
Jazdím na: Renault Clio

odpovedať

1 | 0

04.02.16 17:49 | Furty

111

91

Bude to zaujimave sledovat, co sa bude diat. Pred par rokmi prisiel start/stop system. Samozrejme marketing a sila predajcov sposobila, ze vela ludom sa to zdalo ako super vec (za ktoru si predtym este aj doplatili).
A takto vznikli podobne "vymozenosti" len kvoli zlepseniu emisii v laboratoriach. Co pride teraz? Zisti sa napriklad, ze downsize robi v realnych podmienkach horsie emisie. A zacnu sa opat predavat benzinove motory ako teple rozky.
Jazdím na: Subaru Legacy Outback H6 BPE, Lexus GS 450h (GWS191)

odpovedať

4 | 0

04.02.16 18:34 | J.
Hmmm...TDi a VAG je za vodou... :-/ (E.U. R.I.P) Schváliť beztrestné/nepokutovateľné prekročenie limitu NOx o 210% na ďalšie 4 roky(áno 2,1x vyzerá lepšie rofl) to je na vypálenie europarlamentných krýs...minimálne tých 323 zlobovaných zamorených špín, čo povolilo to 210% prekročenie! Banda jedna darmožrácka!

odpovedať

04.02.16 18:52 | J.
Oprava...ide o 110% povolené prekročenie limitu NOx do JAN r.2020 a potom 50%. Neviem kde autor nabral to 2,1x?!? EU rats.

odpovedať

04.02.16 19:57 | MaroS TopSpeed.sk

2679

87

Nie som v matike nijako extra dobrý, no 2,1-násobok považujem za to isté, ako +110%.
Jazdím na: BMW M3 (E92), Mercedes SLK350 (R171), BMW 318ti (E36)

odpovedať

4 | 0

04.02.16 20:11 | J.
OK násobok...sprvu som to pochopil inak, o "viac ráz". My fault. SRY

odpovedať

04.02.16 23:31 | Clippy

290

88

Tak ja som nadsene cakal, ze konecne aspon obmedzia diesle v mestach, pripadne ich vyzenu uplne, a ti kreteni akurat zlegalizovali vypustanie este vacsieho mnozstva sra*iek. To uz su fakt vsetci do tych traktorov taki zblazneni?
Jazdím na: Audi RS4 B8 Avant Nogaro

odpovedať

5 | 2

05.02.16 22:21 | frodo

8

73

tak tak... Nafta sa tankuje do traktorov a kamionov.

odpovedať

2 | 1

07.02.16 10:18 | Pribinacek

145

59

No tak diky VW, nelenze ta je vidiet a citit a pocut na kazdom kroku, ale krasne si si zaistil aby ta v europe neprevalcovala toyota s hybridmi. GG. fakt super. karma is bitch nezabudaj.
Jazdím na: Toyota Land Cruiser, Mercedes C 124, Suzuki Swift Sport

odpovedať

0 | 1

Jaguar AWD XF leto 2016
android aplikacia

Najnovšie komentáre