Primátor Londýna Sadiq Khan je známy tým, že má pozitívny vzťah k životnému prostrediu. V láske preto nemá naftové vozidlá a podľa jeho krokov by ich najradšej asi úplne zakázal. Tvrdí, že zavádzanie nízko emisných zón v mestách nestačí a štafetu musí prebrať na celonárodnej úrovní štát. Khan žiada urýchlené zavedenie šrotovného pre autá so vznetovým motorom.

Zavádzanie nízko emisných zón však nebude podľa Khana stačiť. Preto navrhuje urýchlené zavedenie šrotovného pre naftové autá na celonárodnej úrovni. To má motivovať majiteľov, aby vymenili „špinavý diesel“ za ekologickejšie auto.

Primátor Londýna chce zaviesť v roku 2019 ultra-nízko emisnú zónu pre centrum Londýna. Postupne ju chce rozšíriť aj na ostatné časti mesta. Bude to znamenať koniec starých naftových áut v hlavnom meste a výnimku nedostanú ani nákladné autá a autobusy. Po vzore Londýna zavedú ultra-nízko emisné zóny aj ostatné mestá. Vstup do nich budú mať bezplatne len moderné benzínové autá (Euro 4 a vyššie), naftové autá (Euro 6), hybridy a elektromobily. Naftové autá (okrem Euro 6) budú musieť platiť vysoké poplatky v Londýne až do výška cca 25 eur za deň! Po roku 2018 napríklad už žiadny taxikár nezaregistruje v hlavnom meste naftové auto. Postupne tak budú musieť prejsť na benzínové autá alebo ekonomickejšie a ekologickejšie hybridy.


Zavádzanie nízko emisných zón však nebude podľa Khana stačiť. Preto navrhuje urýchlené zavedenie šrotovného pre naftové autá na celonárodnej úrovni. To má motivovať majiteľov, aby vymenili „špinavý diesel“ za ekologickejšie auto. Primátor Londýna tiež navrhuje urýchlene zrušiť výhody pre naftové vozidlá. Británia v honbe za znížením CO2 v minulosti daňovo zvýhodnila nákup naftových áut. Ich prevádzka je zároveň ekonomickejšia v porovnaní s benzínovými autami (v prípade nových áut) a mnohí ľudia preto volili túto možnosť. Naftové vozidlo musí byť jednoducho drahšie na prevádzku, inak bude stále veľká skupina ľudí, ktorí budú tieto autá prevádzkovať.

 

„Príliš dlhú dobu politici ignorovali skutočné zdravotné dopady znečistenia vzduchu. Toto siaha od horšej funkcii pľúc u detí, cez astmu v dospelosti, až po vznik demencie a infarktu v starobe,“ upozorňuje Khan a vyzýva britskú premiérku aby konala.

 

Zatiaľ nie je jasné ako by malo šrotovné fungovať, ale hovorí sa o tom, že majitelia starších naftových áut (asi Euro 4 a nižšie) by dostali pomoc až do výšky 8500 libier (šrotovné + dotácie). Auto by však museli vymeniť za elektromobil. Podobná schéma šrotovného funguje vo Francúzsku a je úspešná.

 

Kritici však tvrdia, že práve majitelia starých naftových áut patria k ekonomicky slabšej skupine a teda ani pri veľkej štátnej pomoci si nebudú môcť dovoliť nákup relatívne drahého elektromobilu.

 

Primátor Londýna však upozorňuje na to, že ak chceme vyčistiť vzduch v mestách, musíme sa zamerať aj na riečnu dopravu a na emisie z priemyslu a stavieb. Už v minulosti sme poukázali na to, že záleží aj na tom, akým spôsobom vyrába krajina elektrickú energiu. Ak prevažuje výroba v špinavých uhoľných elektrárňach, zavádzanie elektromobilov síce vyčistí vzduch priamo v meste, ale emisie budú tak či tak vznikať o pár kilometrov ďalej. No podľa mnohých aj toto pomôže. Londýn patrí medzi mestá s najhorším ovzduším v Európe. Kvôli znečistenému vzduchu tu zomrie ročne predčasne cca 9700 ľudí.


Zdroj: am-online