S pravidelnou nepravidelnosťou vám prinášame správy o mnohopočetných (rozumej viac než 6) rýchlostných prevodovkách. V snahe zefektívniť spotrebu paliva sa s príchodom nového tisícročia do predaja dostali mnohorýchlostné prevodovky. Ak si dobre spomínam, pred 11 rokmi s tým začal Mercedes, keď do viacerých tipov ponúkol 7 stupňovú samočinnú prevodovkou novej generácie známu ako 7G-tronic. 

O niekoľko rokov na to zakontrovala Toyota (presnejšie Lexus) a špeciálne pre model ISF ponúkli 8st. automat. BMW svet nenechalo dlho čakať a ako novú generáciu automatov začiatku 21. storočia prišlo s 8-stupňovým automatom. Na rozdiel od Toyoty však svoj plán pritiahli k dokonalosti. 8-stupňový automat totiž dostať v každom type z Mníchova, od radu 1 až po 7. Prach sa ledva stihol usadiť a Land Rover pred dvoma rokmi prišiel s 9 rýchlostným automatom. Na rovnaký počet dorovnal ponuku v luxusnejších typoch otec všetkých áut Mercedes-Benz. Tvrdí, že nový 9G-tronic zníži spotrebu paliva v porovnaní so 7 rýchlostnou prevodovkou o 6,5%. Hyundai nechce zaostávať a už pred dvoma rokmi potvrdili, že pracujú na 10 rýchlostnej samočinnej prevodovke. Rovnaký počet prevodov má priniesť aj automat v novej generácii najobľúbenejšieho pikapu Ameriky F150 od Forda. Už by sa mohlo zdať, že stačí. Veď hon za mnohopočetnými prevodovkami (aby spaľovací motor pracoval čo najviac v efektívnom spektre otáčok) už pred 50 rokmi vyriešila bezstupňová prevodovka s plynulou zmenou prevodového pomeru známa ako CVT. Tá sa však potýka s dvoma zásadnými problémami. Stále neexistujú riešenia ako cez ňu dlhodobejšie a spoľahlivo prenášať väčšie krútiace momenty a ľudia, a zdá sa, ani konštruktéri ju nechcú akceptovať. A práve značka s modrým oválom má v pláne pokračovať ešte ďalej. Patentový úrad v USA dostal podklady na samočinnú prevodovku s 11 stupňami.

Ak vás zaujíma podrobnejší popis činnosti prevodovky, tu je na stiahnutie patentový dokument v pdf - 11st. prevodovka Ford. Nemajte obavy, má menej strán než prevodovka, ktorú popisuje prevodov :)

Pre zaujímavosť si pozrite s akými prevodovými pomermi konštruktéri prevodovky rátajú - predposledný stĺpec RATIO. Prevody do rýchla (prevod 1,0 a menej) začínajú na 7. rýchlosti. X označuje, ktoré tri elementy tvoria daný prevod.
 

  60 62 64 66 68 70/72 74 Ratio Step
Rev X     X   X   −6.19 86%
 1st X   X     X   7.20  
 2nd X   X   X     4.25 1.69
 3rd X   X       X 2.88 1.48
 4th X       X   X 1.97 1.47
 5th X X         (X) 1.63 1.21
 6th   X     X   X 1.30 1.25
 7th   X X       X 1.00 1.30
 8th   X X   X     0.86 1.16
 9th   X X     X   0.77 1.12
10th   X     X X   0.67 1.15
11th   X   X   X   0.58 1.16

Človeku automaticky napadne, že to bude musieť byť mimoriadne veľká skriňa. No opak je pravdou. Patent totiž popisuje 11 dopredných rýchlostných stupňov a spiatočku ako kombináciu prepojenia troch segmentov. To je o jeden element viac než využívajú súčasné dvojspojkové prevodovky. Ford tvrdí, že pridanie ďalšieho akčného člena pomôže udržať motor v optimálnych otáčkach ešte dlhšie. Automobilky zasielajú objavy a nápady na patentové úrady vo veľkom množstve a len málo z nich da dostane do sériovej výroby. Tým chcem povedať, že aj keď 11 stupňová prevodovka existuje na papieri a je asi aj detailnejšie technicky popísaná, neznamená to, že sa dostane do výroby.

 

zdroj: www.freepatentsonline.com